Artykuły

Tutti znaczy "Solidarność"

W Filharmonii Bałtyckiej w niedzielę odbyło się prawykonanie utworu na 30. urodziny "Solidarności" "Vivo XXX" Pawła Mykietyna. Kompozytor zawarł w "Vivo XXX" sugestywne nawiązania do "Solidarności", jednak utwór broni się również jako autonomiczny - pisze Katarzyna Chmura w Gazecie Wyborczej.

Honorowy patronat nad utworem przyjął Lech Wałęsa, który na początku koncertu podziękował wszystkim ludziom kultury, który 30 lat temu wspierali strajkujących stoczniowców. - To było dla nas bardzo ważne, dawało nam przekonanie, że nie jesteśmy sami. Nasze pokolenie dokonało rzeczy niezwykłej. Zamknęliśmy epokę podziałów, granic, konfrontacji, otworzyliśmy epokę intelektu, informacji i globalizacji - podkreślił.

Kompozycję Pawła Mykietyna, czołowego polskiego kompozytora, wykonała Orkiestra Symfoniczna Państwowej Filharmonii Bałtyckiej oraz Państwowy Chór Filharmonii w Mińsku pod dyrekcją Reinberta de Leeuwa.

Kompozytor zawarł w "Vivo XXX" sugestywne nawiązania do "Solidarności", jednak utwór broni się również jako autonomiczny. "Solidarność" symbolizują monumentalne tutti (prezentowane przez wszystkich wykonawców), które trwają czasem 10, czasem 15 minut. Składają się na nie minimalistyczne bloki brzmieniowe, w których główną zasadą jest powtarzalność motywów i ich mikroprzetwarzanie. Jednak konstrukcja niektórych z nich jest jednak niedostatecznie urozmaicona, przez co czasem opada napięcie.

Tutti zestawiane są z fragmentami o ascetycznej fakturze. Przerywają je w pierwszej części kompozycji elektroniczne dźwięki przywołujące cenzurowane rozmowy telefoniczne i brzmienia przypominające wyszukiwanie na falach krótkich stacji Wolna Europa. W trakcie utworu wykonywane są również przez jedną z chórzystek pieśni ludowe: z okolic Babiej Góry (symbolizującą koniec pierwszego zrywu "Solidarności"), ze Skierbieszowa (nawiązująca do wydarzeń stanu wojennego) i z Kurpi zestawionej z dźwiękiem samolotu odrzutowego (przywołująca atmosferę oczekiwania). Mimo tego, że nie wszystko, co zaproponował w trwającym godzinę utworze Paweł Mykietyn, wzbudziło mój zachwyt, nie ulega wątpliwości, że stworzył dzieło wyjątkowe. Postmodernistyczne zabiegi łączenia różnych muzycznych światów, raz bardziej drapieżnych, raz melodyjnych, w utworze Mykietyna znakomicie wyrażały ideały artystycznej wolności.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji