Artykuły

Warszawa-Bydgoszcz. Program polski na Złotej Masce

W Moskwie na najważniejszym rosyjskim festiwalu teatralnym pokazane zostaną "(A)pollonia" Krzysztofa Warlikowskiego, "T. E. O. R. E. M. A. T" Grzegorza Jarzyny, "Persona/Marilyn" Krystiana Lupy i "Babel" Mai Kleczewskiej.

W tym roku czekamy na wydarzenie zagraniczne o fundamentalnym znaczeniu dla polskiego teatru. Nie chodzi o kwestię naszego narodowego samopoczucia czy mocarstwowe plany podbicia teatralnego Wschodu, lecz o początek rzeczywistego dialogu z rosyjskim teatrem. Festiwal Złota Maska to już nie jeden czy dwa gościnne występy renomowanych przedstawień, to nie tylko znajomość twórczości Wajdy, Lupy, Jarockiego. To program wypełniający lukę w wiedzy rosyjskich widzów o polskim mainstreamie teatralnym.

Po raz pierwszy na taką skalę dostrzegają w Rosji nasze teatralne dokonania. W Moskwie na najważniejszym rosyjskim festiwalu teatralnym pokazane zostaną "(A)pollonia" Krzysztofa Warlikowskiego, "T. E. O. R. E. M. A. T" [na zdjęciu] Grzegorza Jarzyny, "Persona/Marilyn" Krystiana Lupy i "Babel" Mai Kleczewskiej.

Cztery najpotężniejsze, najefektowniejsze zrywy polskiego teatru ostatnich sezonów. A jednocześnie dające pojęcie o różnorodności poszukiwań naszych reżyserów liderów. Spektakl Lupy z genialną, łamiącą bariery obyczajowe i psychofizyczne rolą Sandry Korzeniak może być pretekstem do dyskusji o dziedzictwie Stanisławskiego. Warlikowski może prowokować moskiewską publiczność trudnymi pytaniami o wojenne traumy, zanegowaniem idei ofiary i wizji nieuchronności kary, jaka spotyka zbrodniarzy.

"Babel" Kleczewskiej wznieci w Moskwie duchy wszystkich niesprawiedliwie umarłych, Jarzyna będzie czarował półsennym klimatem rozprawy z "bogiem ukrytym". Poza tymi dużymi spektaklami Rosjanie chcą pokazać jeszcze koprodukcję Komuny Warszawa i Liquid Theatre, przygotowywaną jako awangardowa "opera kolejowa". Wojtek Ziemilski pokaże "Małą narrację", gorzkie rozliczenie z dziadkiem agentem, hr. Dzieduszyckim, opowieść o polskich uwikłaniach i paskudnym moralnym dziedzictwie, z którym nie radzi sobie młode pokolenie. W starciu z kinem rosyjskim nie mamy żadnych szans, ale teatr ciągle ma się o co bić z Rosjanami.

FESTIWAL ZŁOTA MASKA W MOSKWIE | Program polski, 4-14 marca 2011

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji