Artykuły

Warszawa. Wieczory baletowe inspirowane Niżyńskim

Spektakl "Kreacje 3" zrealizowany przez młodych tancerzy zostanie pokazany pod koniec stycznia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Trzy wieczory baletowe zwieńczą organizowane po raz trzeci warsztaty choreograficzne dla młodych tancerzy.

Warsztaty choreograficzne "Kreacje" dają młodym tancerzom możliwość zrealizowania i pokazania własnych choreografii. Choć wobec uczestników biorących udział w warsztatach nie są stawiane żadne wymagania, artyści sami tworzą koncepcje i je realizują, a teatr zapewnia jedynie niezbędną pomoc techniczną - w tym roku dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor zasugerował uczestnikom jako temat sylwetkę Wacława Niżyńskiego.

- Zaproponowałem naszym tancerzom, aby zainteresowali się niekoniecznie tylko życiem Niżyńskiego, ale także jego baletem czy muzyką, którą sam tworzył - mówił dyrektor baletu. Pastor ma nadzieję, że wokół prac młodych artystów biorących udział w "Kreacjach" będzie wrzało, podobnie jak wokół choreografii Niżyńskiego, jednego z najwybitniejszych tancerzy baletu XX wieku, którego taniec zrewolucjonizował sztukę baletową. Pastor przypomniał, że "premiery baletu Niżyńskiego budziły w jego czasach kontrowersje, wokół nich iskrzyło".

Spośród siedmiorga artystów, których prace zostaną zaprezentowane podczas wieczorów baletowych, w roli choreografów zadebiutują: Zbigniew Czapski-Kłoda, Anna Lorenc, George Williamson. Jacek Tyski, Eduard Bablidze i Natalia Maria Wojciechowska i Anna Hop w dziedzinie kompozycji tańca zdobyli doświadczenie, biorąc udział m.in. w dwóch poprzednich edycjach "Kreacji".

Życiem i twórczością Niżyńskiego zainspirowali się autorzy czterech choreografii. W pracach Bablidze, Tyskiego, Czapskiego-Kłody i Williamsona wybitny artysta pojawi się zarówno jako tancerz, muzyk, autor układów choreograficznych do baletu "Święto wiosny" Igora Strawińskiego i "Popołudnia fauna" Claude'a Debussy'ego, jak i samotny, cierpiący człowiek. Przez prawie czterdzieści lat Niżyński chorował na schizofrenię.

Spektakle Hop, Lorenc i Wojciechowskiej zostały zrealizowane według własnych pomysłów autorek.

Wacław Niżyński (1889-1950) zadebiutował na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu w "Don Giovannim" Wolfganga Amadeusza Mozarta. Tańczyć zaczął jako członek wędrownej trupy tanecznej, której członkami byli jego rodzice. Był tancerzem Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa. W 1912 roku stworzył swój pierwszy układ choreograficzny do "Popołudnia fauna" Debussy'ego. Układ choreograficzny, stworzony przez artystę do "Święta wiosny" Strawińskiego i nazwany "tańcem przyszłości", oburzył paryską publiczność, która w 1913 roku obejrzała premierę baletu. Dla krytyków Niżyńskiego jego balet był zbyt żywiołowy i brutalny.

"Kreacje 3" będzie można zobaczyć 21, 23 i 25 stycznia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

"Kreacje" są organizowane od dwóch lat. Projekt workshopów, czyli corocznych warsztatów choreograficznych, zainicjował w 2009 roku Pastor.

Spośród prac tancerzy biorących udział w warsztatach w dwóch poprzednich edycjach jednymi z ciekawszych okazały się m.in. propozycje Roberta Bondary i Jacka Tyskiego. Balet do muzyki Pawła Szymańskiego "When You End and I Begin..." został zaprezentowany przez Bondarę podczas pierwszej edycji warsztatów. Tyski w ubiegłym roku przygotował choreografię "W poszukiwaniu kolorów" do muzyki Grażyny Bacewicz. Oba spektakle zostały włączone do programu Polskiego Baletu Narodowego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji