Artykuły

Poznań. Kameralnie i lirycznie w Wielkim

26 lutego kolejna premiera w Teatrze Wielkim w Poznaniu "Ophelia/ Cztery ostanie pieśni".

"Ophelia" Prasquala (pseudonim kompozytora Tomasza Praszczałka) to opera w jednym akcie, siedmiu scenach do libretta kompozytora, napisana specjalnie na zamówienie Teatru Wielkiego.

"Ophelia" jest próbą nowego zdefiniowania teatru muzycznego, liryczną operą kameralną rozpisaną na troje śpiewaków, 15 instrumentalistów i dźwięki elektroniczne. Początek opery jest nietypowy: to śmierć całej trójki bohaterów - Ofelii, Hamleta i Laertesa, czyli moment dramatyczny, w którym zostawia nas Szekspir kończąc Hamleta. Co możliwe jest jeszcze po tej śmierci? Nowa historia, "drugie życie" trójki bohaterów, będące treścią "Ophelii", jest parafrazą "Opowieści o trojgu zakochanych" z "Księgi Tysiąca i Jednej Nocy". W "Ophelii" brak jednak "wydarzeń" bądź też: są bardzo subtelne i tylko w obszarze emocji; cała akcja rozgrywa się wyłącznie w głowach bohaterów. Ale i wektory uczuć rozłożone są w inny sposób: Ofelia kocha Hamleta, Hamlet kocha Laertesa, Laertes kocha Ofelię. Trzy rodzaje miłości, z których żadna nie zostanie odwzajemniona.

kierownictwo muzyczne Mieczysław Nowakowski

reżyseria Monika Dobrowlańska

scenografia, kostiumy Petra Korink

ruch sceniczny Iwona Pasińska

***

"Cztery ostanie pieśni / Vier letzte Lieder" to spektakl został przygotowany dla Het Nationale Ballet w Amsterdamie, którego wieloletnim dyrektorem artystycznym był Rudi van Dantzig. "Cztery ostatnie pieśni" są perłą choreograficzną końca XX wieku. Spektakl uznawany jest za jedną z najważniejszych pozycji w bogatym dorobku artystycznym Rudiego van Dantziga. Choreografia doczekała się realizacji w wielu renomowanych zespołach baletowych, między innymi w Operze Paryskiej, Narodowym Balecie Kanady, Balecie Teatru Wielkiego w Genewie, Norweskim Balecie Narodowym w Oslo i Fińskim Balecie Narodowym w Helsinkach. Spektakl składa się z czterech części zatytułowanych: "wiosna", "wrzesień", "zasypiając" i "o zachodzie słońca".

choreografia Rudi van Dantzig

muzyka Richard Strauss

scenografia i kostiumy Toer van Schayk

przekaz choreograficzny Sonja Marchiolli

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji