Artykuły

Warszawa. Frank Castorf w Dramatycznym

Klasykę literatury łączy z elementami reality show, nowatorskim aktorstwem i wyraźnym politycznym przekazem. W sobotę w Teatrze Dramatycznym dwa spektakle Franka Castorfa.

Castorf, dyrektor berlińskiej Volksbühne, uważany jest za jednego z najwybitniejszych niemieckich reżyserów teatralnych. Opiniotwórczy miesięcznik "Theater Heute" aż pięciokrotnie przyznał mu ten tytuł.

Jego spektakle "Ten, który mówi tak/Ten, który mówi nie" oraz "Lehrstück", oparte na sztukach dydaktycznych Bertolta Brechta, pokazane będą w Teatrze Dramatycznym w ramach projektu "Walka Czarnucha z Europą", który ma zwrócić uwagę na problemy współczesnych odrzuconych, wykorzystywanych przez społeczeństwo, kapitalizm.

- Nie zastanawialiśmy się długo, kto powinien być koryfeuszem i swoistym emblematem projektu "Walka Czarnucha z Europą". Frank Castorf to niewątpliwie najwybitniejszy reżyser po 1989 roku, który jako pierwszy w Europie zdał w teatrze sprawę z tego, jak radykalnie zmieniła się rzeczywistość, pokazując na scenie ludzi, którzy nie odnaleźli się w "radosnym" świecie po transformacji - mówi Dorota Sajewska, dramaturg, zastępczyni dyrektora artystycznego Teatru Dramatycznego.

W dorobku reżysera ceni to, że aspekt ideologiczny łączy ze swoim niepowtarzalnym stylem scenicznym. - To twórca wielkich teatralnych inscenizacji, które jednocześnie są z ducha performance'u: jego najlepsze spektakle powstają na podstawie znakomitej literaturę, a mają one ostrość wypowiedzi politycznej.

Ważnym elementem jego teatru są aktorzy. - Zazwyczaj teatr niemiecki kojarzy się z aktorstwem deklamacyjnym i nieco pompatycznym. U Castorfa, a także u jego uczniów, np. u René Pollescha, aktorzy są skrajnie cieleśni, ich obecność na scenie jest bardzo intensywna, reżyser uruchamia ich w bezczelnej, aroganckiej grze wobec widzów - ocenia Dorota Sajewska.

Dodaje, że spektakle "Ten, który mówi tak/Ten, który mówi nie" oraz "Lehrstück" stanowią swoistą kwintesencję stylu reżysera. - Jednym z bohaterów tego wieczoru jest zresztą sam Castorf.

Walka Czarnucha z Europą

To trzydniowy projekt, który rozpoczyna się w piątek w Teatrze Dramatycznym. Zobaczymy przedstawienia, akcje artystyczne, odbędzie się konferencja analizująca język nienawiści. W programie m.in. "Kupieckie kontrakty" na podstawie sztuki Elfriede Jelinek w reżyserii Pawła Miśkiewicza z udziałem m.in. Stanisławy Celińskiej i Katarzyny Figury oraz film Anny Baumgart "Świeże wiśnie" podejmujący temat, który do dziś jest tematem tabu: życie prostytutek w obozach w czasie wojny.

Szczegóły www.teatrdramatyczny.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji