Artykuły

Warszawa. Transmisje z Metropolitan Opera w Studio

W nowym sezonie Teatr Studio planuje realizację cyklu transmisji na żywo w jakości HDTV oper z nowojorskiej Metropolitan Opera. Cykl zainauguruje 15 października transmisja "Anny Boleny" Gaetano Donizettiego.

Warszawscy melomani i nie tylko będą mieli okazję obejrzeć 11 pokazów, w tym aż 8 premier. Przedsięwzięcie jest możliwe dzięki zastosowaniu najnowszej generacji sprzętu full HD oraz techniki dźwięku Dolby Surround.

Projekt The Metropolitan Opera: Live in HD zadebiutował w 2006 roku pokazem, który obejrzało 30 tys. widzów, zgromadzonych w 150 salach na terenie Stanów Zjednoczonych. Ogromny sukces kasowy i frekwencyjny tego wydarzenia sprawił, że wkrótce przyłączyły się do niego kolejne kina i teatry, także spoza nowego kontynentu. "The Los Angeles Times" opisał to wydarzenie jako "nową jakość w sztuce".

Teatr Studio dołączył do listy kilku polskich kin oraz Filharmonii Łódzkiej i jako jedyny w Warszawie zaprosi widzów do udziału w tym niezwykłym przedsięwzięciu pod honorowym patronatem prof. Ewy Łętowskiej.

Cykl zainauguruje transmisja "Anny Boleny" Donizettiego - już 15 października 2011. Uroczyste otwarcie uświetni wystawa fotograficzna poświęcona znakomitej śpiewaczce Marcelinie Sembrich-Kochańskiej autorstwa Juliusza Multarzyńskiego. Przed każdą transmisją będzie miało miejsce autorskie wystąpienie prof. Ewy Łętowskiej.

***

Ewa Łętowska:

Radio, płyta gramofonowa, kino, telewizja: od ponad stu lat co raz lepszy, dokładniejszy, wierniejszy przekaz dźwięku i obrazu. Umożliwiają one uczestnictwo w wydarzeniach bez konieczności podróży, a nawet wychodzenia z domu. I - gdy chodzi o muzykę - nie chodzi tu tylko o odbiór czegoś nagranego wcześniej, "zakonserwowanego", z góry przygotowanego do indywidualnego domowego odtwarzania. Zawrotny postęp technik komunikacyjnych powoduje, że spektakle operowe, koncerty mają zwielokrotnioną publiczność. To samo przedstawienie ogląda, tego samego koncertu słucha nie tylko publiczność zajmująca miejsca na widowni. Widzowie i słuchacze znajdują się też: na placu przed operą, gdzie ustawia się wielkie telebimy - tak często bywa w Austrii i Niemczech albo w teatrze oddalonym o 800 kilometrów. Co raz bardziej lubimy też uczestnictwo w bezpośrednich transmisjach; znane opery coraz częściej proponują stałe cykle swoich spektakli, które - przeniesione w technice HD - cieszą widzów i słuchaczy na całym świecie.

Tak jak nowojorska Metropolitan Opera, gdzie tradycja "żywych" transmisji najpierw radiowych, o zasięgu lokalnym - sięga lat trzydziestych ubiegłego wieku. MET otwiera właśnie szósty sezon bezpośrednich transmisji telewizyjnych do 1600 teatrów w 54 krajach. W sezonie 2011/2012 dołączy do nich warszawski Teatr Studio. Zobaczymy 11 przedstawień: Annę Bolenę Donizettiego (z Anną Netrebko), Don Giovanniego Mozarta (z Mariuszem Kwietniem), Zygfryda i Zmierzch Bogów Wagnera, Ernananiego i Traviatę Verdiego, Manon Masseneta (tu znów Netrebko ale z Piotrem Beczałą). Nadto Rodelinda Haendla (z Renée Fleming), Faust Gounoda oraz dwie smakowitości repertuarowe: Satyagraha Philipa Glassa i pastisz Zaczarowana Wyspa (z Placido Domingo) - do muzyki Haendla, Rameau, Vivaldiego (i innych). Glass to współczesny kompozytor amerykański, znany także jako twórca muzyki filmowej, a Satyagraha to środkowa cześć jego tryptyku, poświęcona Ghandiemu. (Kilka lat temu, w Łodzi z powodzeniem wystawiano część trzecią, Echnatona). Z kolei pastisz barokowy, to światowa prapremiera dzieła z librettem opartym na wątkach szekspirowskich.

"Warszawski" sezon MET zapowiada się więc atrakcyjnie dla miłośników opery. I repertuar, i wykonawcy warci są wizyty w Teatrze Studio. Zapraszam więc na największą widownię świata, na bardzo dobre miejsca tuż pod sceną. Tym co przyjdą obiecuje: opowiem więcej przed każdym spektaklem. Do zobaczenia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji