Artykuły

Dziady "andrzejkowe"

"Widma" Stanisława Moniuszki, czyli kantatę opartą na II części "Dziadów" Mickiewicza, zapamiętamy przede wszystkim dzięki wspaniałemu śpiewakowi, barytonowi Andrzejowi Hiolskiemu oraz wybitnemu aktorowi, obecnie pracującemu w Comedie Francaise w Paryżu - Andrzejowi Sewerynowi. Aksamitny głos Guślarza - Hiolskiego i dramatyczny talent Pielgrzyma - Seweryna były bezspornymi ozdobami spektaklu, w sumie raczej surowego i ciężkiego. Wizualna strona przedstawienia przygotowana przez trzeciego Andrzeja - Sadowskiego okazała się raczej symboliczna i uboga; przez co największe wrażenie robiły pokazy jeżdżących w górę i na boki urządzeń nowoczesnej sceny. Zbiorowym bohaterem "Widm" był w zasadzie chór kierowany przez Ryszarda Zimaka, "wypożyczony" z Warszawskiej Opery Kameralnej. Zespół, choć nie ma statusu zawodowego, doskonale spisywał się zarówno w akcjach scenicznych jak i muzycznych. Dobre role muzyczno-aktorskie stworzyli także wykonawcy ról Duchów - Piotr Nowacki, Marta Boberska a także dzieci z Chóru Alla Polacca. Warte pochwały było też przygotowanie aktorskie solistów - śpiewaków, którzy więcej, na scenie mówili niż śpiewali. Widać w tym zasługę reżysera Ryszarda Peryta. Całością kierował zza pulpitu dyrygenckiego Antoni Wicherek.

Premierę "Widm" pokazano na zakończenie trzyczęściowego cyklu kreacji opartych na dziełach Mickiewicza na odbudowanej scenie dramatycznej Teatru Narodowego. "Dziady" w inscenizacji Jerzego Grzegorzewskiego, "Litwini", czyli operowa wersja "Konrada Wallenroda" oraz kantata Moniuszki udowodniły warszawskiej publiczności, że scena im. Bogusławskiego doskonale nadaje się zarówno do spektakli słowa jak i muzyki. "Widma" wchodzą do stałego repertuaru Teatru Narodowego. Kolejne spektakle zaplanowano na 20 i 22 bm.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji