Artykuły

Dejmek wraca do staropolszczyzny

Dziś na dużej scenie Teatru Narodowe­go odbędzie się premiera "Dialogusa de Passione, albo Żałosnej tragedyi o Męce Jezusa", misterium staropol­skiego zrealizowanego przez Kazimie­rza Dejmka. Sobotnia premiera jest po­wrotem do spektaklu, który reżyser, przygotował w Teatrze Ateneum w 1969 roku. Do premiery wówczas nie doszło, bowiem spektakl został zdjęty z afisza przez cenzurę.

Przygoda Kazimierza Dejmka ze staropolszczyzną rozpoczęła się w 1958 roku. Wtedy to zrealizował w łódzkim Teatrze Nowym "Żywot Józefa" Mikołaja Reja. Po przyjeździe do Warszawy i objęciu dyrek­cji Sceny Narodowej przygotował na niej w 1962 roku "Historyję o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" Mikołaja z Wilkowiecka. Ogromne powodzenie te­go spektaklu zachęciło Dejmka do powtó­rzenia w Narodowym "Żywotu Józefa" w 1965 roku.

- Przygotowaniom do premiery "Dialogus de Passione" w Teatrze Ateneum w 1969 roku towarzyszyły wielkie emocje - wspomina Bogdan Baer, aktor wielokrot­nie współpracujący z Dejmkiem w jego re­alizacjach staropolskich. - "Dialogus" był bowiem pierwszym spektaklem Dejmka po usunięciu go w 1968 roku z dyrekcji Te­atru Narodowego po premierze pamięt­nych "Dziadów". Przygotowaniami do pre­miery w Ateneum interesowała się nie tyl­ko krytyka, ale i cenzura, której urzędnicy bardzo często przychodzili na próby. Dej­mek miał tego świadomość i bardzo starał się uniknąć skandalu. Zastrzeżenia cenzu­ry dziś wydają się wręcz śmieszne. Nie po­dobało się np., że niektóre postaci ubrane były w czerwone szaty. Woźnemu, które­go grałem trzeba było zmienić imię z Iwa­na na Kacpra, były nawet naciski, by ina­czej nazwać Cyrenejczyka, bo - jak za­uważył jeden z cenzorów - może on się niepotrzebnie kojarzyć... z nazwiskiem ówczesnego premiera Cyrankiewicza. At­mosfera niepewności rosła z próby na pró­bę. Na trzech generalnych w Ateneum ze­brała się cała śmietanka intelektualna i ar­tystyczna Warszawy. Cenzorzy zadecydowali o zdjęciu spektaklu z afisza w dniu premiery, czyli 25 października 1969 roku.

Zdjęcie "Dialogusa..." łączyło się dla Ka­zimierza Dejmka z zakazem pracy w Pol­sce. Swoje następne spektakle staropolskie

realizował więc za granicą. W1972 roku po­wstał "La Passione" w Piccolo Teatro w Me­diolanie oraz "Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" w Essen. Do staropolszczyzny powracał też w Warszaw­skiej Operze Kameralnej, Teatrze Nowym w Łodzi oraz podczas dyrekcji w Teatrze Polskim w Warszawie. Tam właśnie powsta­ły "Uciechy staropolskie", "Gra o narodze­niu i męce" oraz "Żywot Józefa".

O założeniach najnowszej premiery sam Kazimierz Dejmek tak pisze w progra­mie teatralnym:

"Tekst naszego widowiska ułożyłem z fragmentów dawnych misteriów pol­skich. Starałem się nie uchybić duchowi poetyki tych utworów i celom przyświeca­jącym ich anonimowym twórcom. Nie za­mierzałem jednak rekonstruować dawnego misterium z nieodłącznym dla takiej re­konstrukcji podkreśleniem jego cech hi­storycznych, środowiskowych i elemen­tów tragedii religijnej. Byłoby to, być mo­że zajmujące dla znawców i specjalistów przedmiotu. Usiłowałem uczynić z wido­wiska misteryjnego rzecz ogólnie poży­teczną przez uwypuklenie jego treści uni­wersalnych."

Scenografię do spektaklu przygotował Jan Polewka. Na scenie Narodowego zo­baczymy m.in. Teresę Budzisz-Krzyżanowską, Olgierda Łukaszewicza, Andrzeja Blumenfelda, Zdzisława Tobiasza, Józefa Duriasza, Krzysztofa Gosztyłę i Bogdana Baera. Wystąpi też Warszawski Zespół Chorałowy pod kierownictwem Tadeusza Olszewskiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji