Artykuły

Cziczikow i inni

NAJLEPSZY to wybór repertua­rowy Teatru Polskiego w bie­żącym sezonie. Zagrana na jesieni "Lilla Weneda" była ryzykowna w pomyśle. Pokazana następnie "Klątwa" od początku przytłoczona została jubileuszowym świętowa­niem. Teraz oglądamy "Martwe dusze" Gogola. Nie za wybór Gogola chwale jednak teatr - bo musiało­by to oznaczać, że "gorszy" jest Słowacki czy Wyspiański, co jako wniosek (i jako próba porównywa­nia) graniczyłoby z bzdurą. Zresztą, większe przecież ma Teatr Polski obowiązki wobec Słowackiego, czy Wyspiańskiego niż wobec Gogola. Nie za wybór więc chwalę, ale za to, ze wybrany został do realizacji tekst dobrze dostosowany do obecnych możliwości realizacyjnych Teatru Polskiego. I za to, że realizatorzy świadomi byli tego, co jest dziś silną, a co słabą stroną sceny przy ulicy Karasia.

Scena ta ma przyzwoicie działają­cą, podwójną obrotówkę. Dobrze pre­zentuje się w tych warunkach scenografia Teresy Roszkowskiej: kolo­rowy, w stylu "naiwnych" horyzont teatralny przedstawiający sielsko-wiejską panoramę dawnej Rosji - a na jego tle czworoboczna, obraca­jąca się skrzynka, której boki poka­zują nam wnętrza kolejnych sie­dzib ziemiańskich odwiedzanych przez Cziczikowa. Scena wyposażona jest w dobrą aparaturę głośnikową, która czysto odtwarza opracowaną przez Augustyna Blocha antologia popularnych pieśni rosyjskich oraz dźwięki natury (ujadanie psów, rże­nie konia, kwiczenie trzody chlew­nej; takie dzwoneczki trojki, dzwo­ny cerkiewne etc). Teatr Polski ma - żeby skończyć omawianie spraw technicznych - dobrą pracownię perukarską i dobre wzory charaktery­zacji aktorskich, dzięki czemu twarze, fryzury i figury Gogolewskich postaci są odpowiednio pompatycz­ne, jak to jest w obiegowej trady­cji teatralnego pokazywania Gogola.

Teatr Polski ma - co najważniej­sze - dobrych aktorów-solistów i nie ma jednocześnie pełnosprawnego ze­społu, w związku z czym rozbicie przedstawienia (jak tego wymaga tekst Gogola) na krótkie, dwu albo trzyosobowe epizody, pozwala w spo­sób sprawiedliwy zaprezentować aktorów. Udana jest panorama ty­pów rosyjskich właścicieli ziem­skich, z rolami charakterystycznymi Mariana Wyrzykowskiego (Maniłow), Marli Żabczyńskiej (Koroboczka), Stanisława Jasiukiewicza (Nozdriew), Leona Pietraszkiewicza (Sobakiewicz - najpełniejsza rola w tym przed­stawieniu), Tadeusza Fijewskiego (Pluszkin). Niezbyt ciekawy jest za to ensamblowy bal u gubernatora; jak również scena narady urzędni­ków gubernialnych. raczej bez ryt­mu i mało barwna.

Na tym tle działa radca kolegial­ny Cziczikow, główna w tym towa­rzystwie postać, która coś robi, cze­goś chce, ma jakiś plan działania. Dosyć szczególnego działania: wy­kup chłopów, wprawdzie martwych, ale przecież figurujących w rejestrze urzędowym nie jest co prawda ka­ralny, ma wszakże na celu interes osobisty, stanowi także próbę obej­ścia przepisów - i zasługuje na nazwę afery. Cudownie pomysłowej, prostej w pomyśle i dlatego tak ła­twej w realizacji afery. Cziczikowa gra Wieńczysław Gliński, z talentem, sprawnie, wykonując precyzyjnie za­dania wyznaczone przez autorów adaptacji (August Kowalczyk i Jan Kurczab) i przez Władysława Hań­czę, reżysera przedstawienia. Ciąży jednak nad tą rolą brak powabności tej postaci, która zdobyła sobie przecież przychylność całej elity gu­bernialnej, zaś na widowni budzi od początku raczej pogardę niż podziw.

Pokazując takiego Cziczikowa popełnili autorzy przedstawienia pe­wien błąd wobec Gogola. Akcent położyli bowiem na słowie "afera" Cziczikowa, a nie na słowie "spra­wa Cziczikowa". Bo przecież o sprawę Cziczikowa tu przede wszystkim chodzi: o to w jakich okolicznościach rodzą się Cziczikowowie. Wprawdzie w finale przedstawienia cytuje się liryczną, pięknie mówioną przez Władysława Hańczę apostrofę o Rosji mknącej przed siebie jak trojka. Ale komentarz liryczny do serii groteskowych obrazków satyrycznych zawsze będzie robił wrażenie czegoś sztucznego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji