Artykuły

Królestwo tajemnicy

"Król Roger" Szymanowskie­go nieczęsto trafia na sce­nę. Jest krótki, a do jego wystawienia potrzebne są: orkiestra, dwa chóry, kosztowne dekoracje.

Szymanowski wraz z Jarosławem Iwaszkiewiczem umieścili akcję w średniowieczu na Sycylii, gdzie krzy­żowały się wpływy różnych kultur - rzymskiej, bizantyjskiej i arabskiej. Król Roger to postać autentyczna. Osią dramatu jest pojawienie się na sycylijskim dworze tajemniczego pa­sterza, proroka nowej wiary. Wyda­je się ucieleśnieniem łagodności, ale szybko obraca królestwo w gruzy. Je­dynym, który nie ulegnie jego czaro­wi, pozostanie sam Roger. To histo­ria konfliktu człowieka z Bogiem. Walki, w wyniku której bohater sta­je się innym człowiekiem.

Enigmatyczne libretto nie uła­twiało percepcji dzieła, a Szyma­nowski twierdził: "Widz sam powinien domyśleć się, o co chodzi, albo, jeżeli jest cymbał, wyjść og­łupiony z teatru". Ale skompono­wał tak fascynującą muzykę, że trudno oprzeć się jej urokowi - fi­nałowy monolog bohatera to bodaj najbardziej olśniewająca scena w operze XX wieku, a finał nowej warszawskiej inscenizacji - w hi­storii teatru operowego w Polsce. Szymanowski przerabiał tekst Iwaszkiewicza, w rezultacie, mimo historycznego kostiumu, powstało dzieło bardzo współczesne.

Tak też próbują odczytać je reży­ser Mariusz Treliński i scenograf Bo­ris F. Kudlićka. W przedstawieniu główne role zaśpiewają najwybitniej­si polscy śpiewacy: baryton Wojciech Drabowicz (Roger), tenorzy Adam Zdunikowski i Ryszard Minkiewicz (Pasterz), sopranową partię królowej Roksany w piątek zaśpiewa Izabella Kłosińska, a w pozostałe dni - Zofia Kilanowicz. Przedstawienie muzycz­nie przygotował Jacek Kaspszyk.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji