Artykuły

Poznań. Promocja "Pism teatralnych" Lecha Raczaka

Wydawnictwo Miejskie Posnania i Scena Robocza zapraszają 26 stycznia na promocję trzech tomów "Pism teatralnych" Lecha Raczaka oraz Jego 67. urodziny.

Nakładem Wydawnictwa Miejskiego Posnania ukazały się właśnie teksty wybitnego reżysera, współzałożyciela Teatru Ósmego Dnia, od dwóch dekad podążającego własną artystyczną drogą. Są one zapisem jego twórczych dokonań oraz rzadkim świadectwem kontrkulturowego przełomu, który dokonał się w polskiej sztuce w latach 70. ubiegłego wieku, a także jego późniejszych skutków: zarówno artystycznych, jak społecznych.

PROGRAM SPOTKANIA

od g. 15.30

RACZAK Z TAŚMY

prezentacja filmów dokumentalnych poświęconych twórczości Lecha Raczaka:

- o pracy nad "Orbis Tertius" Teatru Sekta (reż. Jacek Kubiak), ok. 30'

- o pracy nad "Edmondem" Davida Mameta w Teatrze Polskim w Poznaniu (reż. Ewa Wanat), ok. 30'

- o pracy nad "Tryptykiem Rewolucyjnym" ("Dziady", "Marat-Sade", "Czas terroru") w Teatrze im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (reż. Jolanta Kowalska), ok. 30'

od. g. 17

LECHA RACZAKA GRY Z CZASEM

premierowy pokaz filmu zrealizowanego w TVP Poznań przez Agnieszkę Nawrocką, Adama Talarka, Dariusza Migdalskiego, Michała Pateckiego, Katarzynę Janyskę-Cyris.

od g. 18

JAK ZMIEŚCIĆ TEATR W KSIĄŻCE?

czytanie performatywne tekstów Lecha Raczaka przygotowane przez Janusza Stolarskiego oraz dyskusja na temat twórczości teatralnej Lecha Raczaka, w której wezmą udział: prof. Elżbieta Kalemba-Kasprzak, prof. Izabela Skórzyńska, prof. Juliusz Tyszka - redaktor publikacji

od g. 20

PEANY, HYMNY, POMNIKI I PLĄSY

pean pióra Macieja Rembarza,

hymn skomponowany przez Pawła Palucha,

monument dłuta Bohdan Cieślaka,

pląs w stylu Jacka Hałasa,

a także wszelkie inne prezenty urodzinowe dla Lecha Raczaka

Podczas spotkania książki będzie można kupić w promocyjnej cenie: komplet trzech tomów za 80 zł, pojedynczy tom za 30 zł.

26.01.2013 r., godz. 17

Scena Robocza

ul. Grunwaldzka 55/1

***

"Pisma teatralne" Lecha Raczaka

"Więcej niż jedno życie. Kreacje zbiorowe Teatru Ósmego Dnia (1977-1985). Postazapisy"

Na książkę składają się postzapisy legendarnych przedstawień Teatru Ósmego Dnia, z którym Raczak pracował przez 30 lat: "Więcej niż jedno życie", "Ach, jakże godnie żyliśmy", "Przecena dla wszystkich" i "Piołun".

Przedstawienia powstały w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. Nie były efektem wystawienia konkretnego dramatu czy adaptacji jakiegoś utworu literackiego. Rodziły się za sprawą "kreacji zbiorowej", oryginalnej metody wypracowanej właśnie w Teatrze Ósmego Dnia. Wybitny krytyk teatralny Konstanty Puzyna nazywał ja metaforycznie "pisaniem na scenie".

Aktorzy Ósemek zajmowali się teatrem, ale bardzo aktywnie angażowali się też w życie społeczne, działali w opozycji. Ich przedstawienia to akty artystyczne, ale także akty buntu wobec świata, z którym nie chcieli się godzić. Przypłacili to represjami, szykanami, zakazami grania, a w końcu emigracją.

"Plac Wolności i inne scenariusze teatralne 1982-2010"

Publikacja wydana przy współpracy z Malta Poznań Festival zawiera autorskie scenariusze spektakli Lecha Raczaka. We "Wzlocie" inspirowanym poezją Ospia Mandelsztama grali aktorzy poznańskiego Teatru Ósmego Dnia. W "Truciznach Cagliostra" - aktorzy Teatro Arca z Catanii. "Łatwe umieranie" zrealizowane zostało z pospolitym ruszeniem aktorów poznańskich z różnych zespołów teatralnych. "Plac Wolności" i "Czas Terroru" powstały zaś w legnickim Teatrze im. H. Modrzejewskiej, szczególnie przez Raczaka lubianym. Większość z tych przedstawień oglądaliśmy w Poznaniu podczas festiwalu Malta.

"Szaleństwo i metoda. 48 tekstów o teatrze"

Twórczości Raczaka od zawsze towarzyszyła refleksja zapisywana najpierw na maszynie, a potem na klawiaturze komputera. Część tekstów zamieszczonych w tomie III była publikowana w programach do kolejnych przedstawień, w biuletynach teatru studenckiego lat 70., w prasie codziennej i teatralnej, w rozmaitych opracowaniach. Niektóre ukazują się jednak po raz pierwszy.

Raczak pisze przede wszystkim o teatrze, o tym jak ewoluowały jego poglądy na tę dziedzinę sztuki. Nigdy nie odrywa jej jednak od życia: najpierw to życie ma przede wszystkim charakter społeczny, z czasem staje się coraz bardziej indywidualnym aktem. To opowieść nie tylko dla miłośników Melpomeny.

***

Lech Maria Raczak urodził się 27 stycznia 1946 r. w Poznaniu. W 1969 ukończył Wydział Polonistyki Uniwersytetu Poznańskiego. Od 1964 związany był z Teatrem Ósmego Dnia jako jego współzałożyciel, aktor, reżyser, a od 1968 także szef zespołu, który wyrastał z tradycji teatru studenckiego i nadawał ton polskiemu ruchowi alternatywnemu: artyści zaangażowani w opozycję wobec socjalistycznych władz, poddawani politycznym represjom, radykalnie reformowali też język sztuki.

Po rozstaniu z Teatrem Ósmego Dnia Lech Raczak na cztery lata związał się poznańskim Teatrem Polskim: reżyserował tam, a w latach 1995-1998 był dyrektorem artystycznym. Od 1993 do 2011 roku był szefem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta w Poznaniu (dziś maltafestival).

Reżyseruje w Polsce (Poznań, Legnica, Gniezno, Warszawa) i we Włoszech (gdzie mieszka na stałe od 1998 roku), w teatrach dramatycznych i eksperymentalnych; prowadzi warsztaty aktorskie i reżyserskie, jest profesorem wizytującym w pracowni Zjawisk Teatralnych poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji