Artykuły

Bydgoszcz. Pracowity sezon dyrektora Figasa

W ubiegłym roku minęło 20 lat dyrektorskiej kariery Macieja Figasa. Ten rok to 25-lecie pracy artystycznej dyrektora opery. Najbliższe miesiące dla dyrektora Figasa będą okresem wytężonej pracy.

Maciej Figas wspomina, że pracę w operze bydgoskiej rozpoczął 8 stycznia 1988 roku.

- Minęło 25 lat, jak tu się pojawiłem, a w kadrach podpisałem pierwszą w życiu umowę o pracę. Było to w budynku przy Gdańskiej, który obecnie zajmuje Akademia Muzyczna - wspomina.

W ubiegłym roku minęło 20 lat, odkąd piastuje stanowisko dyrektora Opery Nova. - Zawód dyrektora to taki, w którym nie obowiązują żadne godziny urzędowania - opowiada. - Z nostalgią wspominam moich poprzedników, którzy przyjmowali interesantów we wtorki między 11 a 13. Tutaj interesanci pojawiają się w najmniej oczekiwanym momencie i czasem to są problemy, które stawiają na nogi najważniejszą część personelu. To jest 300 osób, różne zespoły z inną specyfiką, każdy ma inne potrzeby, obowiązują inne reguły. Balet nie wie, co to jest wilgotność powietrza w sali prób orkiestry, a orkiestra nie wie, co to są kontuzje, naderwane ścięgna. Ja na szczęście nie muszę tego leczyć, ale jednocześnie muszę zdawać sobie z tych problemów sprawę - dodaje.

Najbliższe miesiące dla dyrektora Figasa będą okresem wytężonej pracy. Opera Nova przygotowuje aż trzy premiery: baletową, "Fascynacje" w marcu, "Halkę" na inaugurację Bydgoskiego Festiwalu Operowego oraz "Pajace" i "Rycerskość wieśniacza" jesienią.

Jakie więc ma życzenia na ten rok dyrektor opery? - Żeby nie był taki, jakim straszą - mówi Maciej Figas. - Mam nadzieję, że te wszystkie złe prognozy jednak się nie spełnią - dodaje.

***

MACIEJ FIGAS

Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu. Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 roku w Operze Nova, najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 r. jako jej dyrektor artystyczny. W listopadzie 1992 r. powołany na stanowisko dyrektora. W repertuarze posiada szereg oper, baletów, operetek, musicali. Jest stałym gościem scen muzycznych Niemiec, Holandii i Luksemburga.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji