Artykuły

Z pola bitwy i kabaretu

Spektakl wyreżyserował Pio­tr Cieślak. Wraz z tłuma­czem Jackiem St. Burasem przy­gotowali adaptację 800-stronicowej sztuki Karla Krausa. Jest on w Polsce niemal nieznany. Uro­dził się w czeskim miasteczku Jićino w 1874 roku. Ale całe je­go życie związane jest z Wied­niem. Pisał eseje, dramaty i wier­sze, ale sławę przyniosły mu afo­ryzmy i publicystyka. Przez nie­mal 40 lat związany był z czaso­pismem "Die Fackel" ("Pochod­nia"), 12 lat był redaktorem, sze­fem i wydawcą tego pisma w jed­nej osobie.

Umarł w Wiedniu w wieku 62 lat, pozostały po nim 922 nu­mery "Pochodni", kilka tomi­ków poetyckich, ponad 30 to­mów rozpraw i esejów, trzy ty­siące aforyzmów i kilka drama­tów, w tym najsłynniejszy "Ostatnie dni ludzkości". Sztu­kę tę zaczął pisać w kilka mie­sięcy po wybuchu I wojny.

Cytował w niej autentyczne li­sty, komunikaty, ale też kabare­towe skecze i uliczne śpiewki. Powstał montaż apokaliptycz­nych i groteskowych, autentycznych i fikcyjnych scen rozgrywa­jących się w kabaretach, szpita­lach, redakcjach, kawiarniach i na polach bitew.

Za życia Krausa wystawiono tylko epilog i kilka scen 800-stronicowych, "Ostatnich dni...". Pra­premiera odbyła się w 1964 roku w Wiedniu. Sztukę, w różnych adaptacjach wystawiano potem kilkakrotnie. Słynne było przed­stawienie Roberta Davida MacDonalda w Citizens' Company w Glasgow na początku lat 80.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji