Artykuły

Balonowy dwór

Jeśli w środowisku dziennikarskim przyznaje się nagrody w dziedzinie: najkrótszy, najbardziej trafny, dowcip­ny, syntetyczny tekst-recenzja, pragnę zgłosić kandydaturę red. E. Likowskiej za "Balonowy dwór" ("Przegląd" nr 8/2001), dotyczący opery Moniuszki "Straszny Dwór ".

Jestem skromną nauczycielką wy­chowania muzycznego. Średnio raz na dwa miesiące zabieram uczniów do te­atru, opery, operetki (kiedy jeszcze by­ła w stolicy). Zabrałam też dwie klasy na najnowszą premierę "Strasznego Dworu " i wnioski są smutne. Ucznio­wie najczęściej pytają, dlaczego nie można zrozumieć słów, choć opera jest po polsku. To prawda - nasi śpiewacy mają fatalną dykcję i można rozróżnić tylko pojedyncze słowa. W dodatku so­liści zostali pewnie obsadzeni na "chy­bił trafił" - bo przecież nie według wa­runków głosowych. Dziwię się, dlacze­go np. Dariusz Stachura śpiewa partię Stefana - ma za mały wolumen, jego głos ginie na dużej scenie, orkiestra go zagłusza! Z kolei Iwony Hossy (Hanna) nie słychać w górnym rejestrze, podob­nie Anny Lubańskiej (Jadwiga). Na do­brą sprawę z kilkunastu solistów sły­chać zawsze tylko troje: Stefanię To­czyską, Romualda Tesarowicza i Ada­ma Kruszewskiego - ich nośne głosy nie giną zagłuszane przez orkiestrę - bo oni mają czym śpiewać, w przeciwieństwie do całej reszty, która forsuje głos, czę­sto na granicy krzyku, a efekt okazuje się marny. Niestety, przedstawienie po­twierdza tylko złą passę Opery Narodo­wej. Pamiętam, że za czasów dyrekcji Roberta Satanowskiego każde przed­stawienie było wydarzeniem - wszystko dopracowane, starannie przygotowa­ne. Potem opera zaczęła stopniowo upadać, a obecnie jej stan jest bardzo niepokojący: orkiestra jest słabo przy­gotowana, śpiewacy fałszują, reżyserzy nie mają pojęcia o muzyce itd. Jak dłu­go jeszcze tak będzie?

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji