Artykuły

Polskie Radio. Grand Prix "Nowej Tradycji" dla Karoliny Cichej

Karolina Cicha, znakomita multiinstrumentalistka, wokalistka i kompozytorka pochodząca z Białegostoku, stała się tegorocznym objawieniem prestiżowego Festiwalu Folkowego Polskiego Radia "Nowa Tradycja". Zgarnęła w sumie aż trzy nagrody, w tym Grand Prix.

Główna nagroda festiwalu - Grand Prix właśnie - ufundowana przez ministra kultury w wysokości 15 tys. zł trafiła do zespołu Cicha & Spółka. Zespół otrzymał także nagrodę Publiczności "Burza Braw". A sama Karolina Cicha, już w pojedynkę, zdobyła dodatkowo Nagrodę Indywidualną im. Czesława Niemena za osobowość i ekspresję sceniczną. Cicha, nie bez kozery nazywana "kobietą orkiestrą" (sama sobie często akompaniuje gra na wielu instrumentach i śpiewa), daje często koncerty sama. Tym razem zaśpiewała i zagrała na akordeonie, a towarzyszył jej zespół grający na instrumentach strunowych w składzie: Bart Pałyga, Mateusz Szemraj i Marta Sołek-Młynarska. Festiwalowi towarzyszył jak zwykle konkurs Burza Braw, który wyłonił faworyta publiczności. I właśnie Cicha i zespół zyskali największe uznanie - 17, 97 proc. głosów (następny w kolejności miał o 3 proc. głosów mniej).

Cicha ma olbrzymi talent, z ekspresji słynie już od dawna, wystarczy posłuchać jej na koncertach, by się o tym przekonać. W wielu konkursach już zdobywała nagrody (m.in. na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu czy na Chansonsfestiwal w Kolonii). Techniki wokalne trenowała indywidualnie z ogromnym samozaparciem, gra na kilku instrumentach jednocześnie. Przez cztery lata związana była z Teatrem Gardzienice jako odtwórczyni tytułowych ról w spektaklach "Ifigenia w Aulidzie" oraz "Elektra", opartych na muzyce starożytnej Grecji.

Lubi eksperymenty. Płytowo debiutowała w albumie "Gajcy!", wydanym przez Muzeum Powstania Warszawskiego. Później wraz z innymi artystami śpiewała o Warszawie, we własnym aranżacjach. Świetnie umuzyczniła teksty Tadeusza Różewicza (płyta "Do Ludożerców"). Zdecydowała się też na odkrywczą mieszankę z elementami etno ("Miękkie maszyny"). Sięgnęła też do wielokulturowości Podlasia - w projekcie "Wieloma językami". Chcąc pokazać bogactwo regionu, z którego pochodzi, sięgnęła po piosenki w językach ukraińskim, litewskim, rosyjskim, romskim, białoruskim, w jidysz, po polsku, tatarsku i w esperanto. Utwory, choć wykorzystują muzykę tradycyjną, nie są archiwalnym jej odwzorowaniem. Artystka tradycyjnie przepuściła je przez swój własny warsztat muzyczny. Do tego wyjątkowego projektu Karolina Cicha zaprosiła Barta Pałygę, wiolonczelistę, również multiinstrumentalistę, i świetnego improwizatora, który świetnie znany jest folkowej publiczności jako współtwórca m.in. zespołów Masala, Village Kollektiv, Yerba Mater. I który występuje z nią w zespole Cicha i Spółka.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji