Artykuły

Gdańsk. Znamy program XVII Festiwalu Szekspirowskiego

Czy twórczość Williama Szekspira mówi nam coś o współczesnym świecie? Kolejny raz spróbują nam to wyjaśnić artyści podczas Festiwalu Szekspirowskiego, który w tym roku potrwa od 1 do 6 sierpnia.

Festiwal Szekspirowski odbywa się już po raz XVII. Niestety, tegoroczna edycja jest niemal połowę mniejsza niż pierwotnie planowano.

- Musieliśmy okroić festiwal z powodów budżetowych. Otrzymaliśmy znacznie mniejsze dofinansowanie, niż planowaliśmy, dlatego między innymi nie przyjadą do Trójmiasta spektakle "Tytusa Andronikusa" z Chin czy z Holandii. Jednak to, co zobaczymy na festiwalu to produkcje bardzo wartościowe, więc kryzys nie dotyka poziomu prezentowanych spektakli tylko ich liczby - przyznaje Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego oraz dyrektor Festiwalu Szekspirowskiego.

Dlatego też spektakli polskich jest w tym roku więcej niż zagranicznych. Wśród tych pierwszych warto zwrócić uwagę na bardzo dobrze przyjętego przez krytykę "Titusa Andronicusa" Jana Klaty, który powstał w koprodukcji Teatru Polskiego we Wrocławiu z niemieckim z Staatschauspiel Dresden (prezentowany będzie w sobotę 3 sierpnia na Dużej Scenie).

- Sztuka "Tytus Andronikus" okazała się niezwykle ważna m.in. dla współczesnej Rumunii - słynna inscenizacja Silviu Purcărete z 1992 roku była rozliczeniem z reżimem Nicolae'a Ceauşescu i otwarła mu drzwi do międzynarodowej kariery. Tamto przedstawienie, które zaprezentujemy w formie projekcji filmowej, chcieliśmy skonfrontować z innym językiem teatralnym i twórcą z innej epoki - Janem Klatą. Pokażemy też inne spektakle, które obrazują jakie zmiany zaszły w sztuce i teatrze w ciągu ostatnich dwóch dekad - dodaje Jerzy Limon.

Bodaj najbardziej wstrząsająca tragedia Szekspira stanowi temat przewodni programu całego festiwalu. Zaprezentowana zostanie też kontrowersyjna "Anatomia Tytusa Fall of Rome" z Teatru Starego z Krakowa - parafraza sztuki Stratfordczyka pióra Heinera Müllera i w reżyserii Wojtka Klemma (spektakl zobaczyć można w piątek 2 sierpnia na Scenie Kameralnej w Sopocie). Daleką wariacją na temat "Tytusa Andronikusa" jest złożony z wielu tekstów - "Na końcu łańcucha" Teatru im. Osterwy w Lublinie, wyreżyserowany przez Evę Rysovą (pokaz w niedzielę 4 sierpnia).

Wśród propozycji zagranicznych w programie znajdziemy gruzińską inscenizację "Jak wam się podoba" Kote Marjanishvili State Drama Theatre w Tibilisi (prezentowana na otwarcie festiwalu w czwartek 1 sierpnia - pokaz zamknięty oraz ponownie 2 sierpnia na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże). Przyjedzie też znana już z prezentacji na tym festiwalu Bea von Melchius (w 2010 roku zaprezentowała "Henryka VIII"), która w pojedynek potrafi stworzyć pełnowymiarowy spektakl na wiele postaci. Tym razem przedstawi "Shake Lear!" - historię króla Leara z punktu widzenia nadwornego błazna (1 sierpnia zobaczyć go można w Teatrze Miejskim w Gdyni, a 3 sierpnia w Malarni Teatru Wybrzeże).

Zgodnie z tradycją, zobaczymy też najlepszą ubiegłoroczną inscenizację dzieł Szekspira. Wybrano nim spektakl inspirowany dramatem "Troilus i Kresyda" - "Każdy musi kiedyś umrzeć Porcelanko, czyli rzecz o Wojnie Trojańskiej" [na zdjęciu] w reżyserii Agaty Dudy-Gracz z Teatru im. Słowackiego w Krakowie (pokaz we wtorek 6 sierpnia na Dużej Scenie). Festiwal zakończą "Pieśni Leara" w wykonaniu wrocławskiego Teatru Pieśń Kozła - przybliżającej energię i rymy szekspirowskiego dramatu. Spektakl uznany został najlepszą produkcją prezentowaną na słynnym Fringe Festival w Edynburgu w 2012 roku, zobaczymy go na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże 6 sierpnia (tego dnia zostanie pokazany dwukrotnie).

Oprócz nurtu głównego prezentowane będą też mniejsze produkcje w ramach SzekspirOFF, pokazywane głównie w Teatrze w Oknie. Zaprezentowane zostanie m.in. solo Australijki Deborah Leiser-Moore "Cordelia, Mein Kind" w Teatrze w Oknie (1-2 sierpnia), czy "Hamlet" w reżyserii i wykonaniu Polki Klaudyny Rozhin zamieszkałej w Słowacji i prowadzącej tam Divadlo Kontra (spektakl zagrany zostanie dwukrotnie 3 sierpnia).

Budżet całego festiwalu oscyluje w granicach 900 tys. zł.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji