Warszawa. Pasińska inauguruje finał RE//MIXÓW
Już pod koniec października KOMUNA//WARSZAWA zaprasza na FINAŁ RE//MIXÓW - sześciotygodniowy festiwal, który zakończy czwarty i ostatni sezon cyklu RE//MIX. Na poczatek 26 i 27 października 2013 o godz. 19.30 Iwona Pasińska "OSTATNIA NIEDZIELA RE//MIX Conrad Drzewiecki".
Ponad 40 artystów sztuk performatywnych (reżyserów teatralnych, aktorów, tancerzy, muzyków, kompozytorów) po raz ostatni w KOMUNIE//WARSZAWA pokłoni się swoim mistrzom.
W programie: pięć premier, dwanaście pokazów oraz powtórki wybranych, powstałych w poprzednich sezonach remiksów.
Na FINAŁ złożą się prace: Iwony Pasińskiej, KOMUNY//WARSZAWA, Moniki Strzępki & Pawła Demirskiego, Weroniki Szczawińskiej, Edyty Kozak, Magdaleny Zielińskiej, Karola Radziszewskiego & Doroty Sajewskiej.
Artystami-guru, którzy ciągle i nadal prowokują młodszych kolegów i koleżanki, będą: choreograf, reformator baletu Conrad Drzewiecki, kultowa amerykańska grupa performerów Living Theatre, skandalista-noblista Dario Fo, pierwsza polska rozpoznawalna wśród mas reżyserka teatralna Lidia Zamkow, chuligan i filozof tańca Jérôme Bel oraz legenda polskiego teatru Jerzy Grotowski
FINAŁ zakończy premiera książki pod redakcją Doroty Sajewskiej i Tomasza Platy wydanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej oraz Komunę//Warszawa.
***
O CYKLU
Trwający od 2010 roku cykl RE//MIX to premierowe produkcje odnoszące się do klasycznych dzieł, przede wszystkim z dziedziny teatru i tańca, literatury i filmu. Pierwowzory, niektóre lekko już zapomniane, niegdyś zmieniły świadomość osób dziś zajmujących się "dziwnym" teatrem - interdyscyplinarnym, poszukującym, sytuującym się na pograniczu teatru wizualnego, performance art, sztuk plastycznych i działań społecznych. Tworzą swoisty kulturowy kanon, określają gust i styl, są autodefinicją własnych źródeł i inspiracji - punktami odniesienia.
Remiks to pojęcie zapożyczone z muzyki: oznacza utwór powstały w wyniku przetworzenia innego utworu. Nie jest po prostu "interpretacją", wykonaniem oryginału nowymi środkami wyrazu czy w nowej aranżacji. Choć może zawierać oryginalne fragmenty (tzw. sample), to są one jedynie cytatami. Remiks jest utworem nowym, odnoszącym się treścią lub formą do pierwowzoru, dyskutującym z nim lub na nowo odczytującym.
O FINALE mówi inicjator i pomysłodawca cyklu Tomasz Plata: Cztery sezony, kilkadziesiąt premier zrealizowanych przez najciekawszych młodych twórców różnych gatunków sztuk performatywnych, od reżyserów teatralnych, przez tancerzy, aż po kompozytorów i muzyków. Projekt RE//MIX stał się doświadczeniem unikatowym. Po pierwsze, pobudził dyskusję na temat stworzenia nowego alternatywnego kanonu, zestawu ikonicznych dokonań z historii teatru awangardowego, tańca współczesnego, sztuki performans oraz okolic. Dzisiaj wiemy, że w takim nieortodoksyjnym kanonie mogą znaleźć się obok siebie John Cage, The Wooster Group, Trisha Brown, Akademia Ruchu. Po drugie, RE//MIXY zintensyfikowały refleksję na temat dokumentowania performansu, były świetnym pretekstem, aby wrócić do elementarnych pytań: czy performans można zachować i ponownie go ożywić, w jaki sposób, na jakich zasadach? Wreszcie po trzecie i może najważniejsze, miały RE//MIXY wymiar bardzo praktyczny: kreowały nowe środowisko, kojarzyły ze sobą ludzi, tworzyły przestrzeń, gdzie możliwe stało się porównanie rozmaitych twórczych strategii. Aż tyle udało się wydobyć z prostego pomysłu - by namówić kilku młodych artystów, żeby zechcieli zrobić coś ze swoimi ulubionymi performansami. Czas to podsumować.
***
26, 27 października 2013, godz. 19.30
Iwona Pasińska
OSTATNIA NIEDZIELA
RE//MIX Conrad Drzewiecki
premiera: 26 października 2013
choredywagacja: Iwona Pasińska
tekst: Radek Wysocki
kompozycja dźwięku: Hanka Klepacka; współautor: Bartłomiej Sowa
producent: Alina Kubiak
występują: Iwona Pasińska, Mikołaj Mikołajczyk
Twa Ostatnia Niedziela...
Czemuś nie poszedł dalej?
Czemuś taniec i balet
Spakował w garb.
Twa Ostatnia Niedziela...
Wielki Finał na szczycie...
To był zenit Twój? Czy Cię
Ogarnął strach?
(słowa Radek Wysocki)
Iwona Pasińska wychowała się na micie Mistrza Drzewieckiego, z którym jako I solistka Polskiego Teatru Tańca mogła się spotkać w czasie jego pracy nad spektaklami "Śmierć Izoldy" i "Pieśń
Roksany". Zderzenie mitu z realiami było zaczątkiem myślenia o prawdziwej roli Drzewieckiego na polskiej scenie tańca. Bezapelacyjnie wielbiony i stawiany za wzór formy i treści, Mistrz na lata zakleszczył taniec w estetyczno-koncepcyjnej pułapce, z której sam nie chciał lub nie mógł się otrząsnąć. Tworząc normy nadawcze, stworzył jednocześnie normy odbiorcze. Uzus widowni nie pozwolił Mistrzowi i wciąż nie pozwala jego następcom wyrwać się z ustalonych na polskim gruncie ram teatru tańca. Skłania również do refleksji nad tym, co za tą formą stoi.
W 1986 roku podczas Spotkań Baletowych w Łodzi Drzewiecki zaprezentował przedstawienie premierowe Ostatnia niedziela. Wygwizdane, wybuczane, zakwestionowane, było pierwszą porażką w życiu Mistrza. Ukazywało jednocześnie, że eksperyment wykraczający poza stosowane przez Drzewieckiego konstrukcje był trudniejszy dla Mistrza niż kontynuacja drogi gwarantującej
chwałę.
***
KOMUNA// WARSZAWA (ul. Lubelska 30/32, Warszawa)
26 października - 8 grudnia 2013
http://komuna.warszawa.pl
dojazd z Centrum tramwajami linii 7, 8, 22 i autobusem 517
(przystanek al. Zieleniecka)
lub kolejką SKM (stacja Warszawa Wschodnia).
BILETY: 10/ 15 zł