Artykuły

Żona w trzech wersjach

Czy byliście w sytuacji, w której wasza kariera zależa­ła od jednego słowa? Tak właśnie jest w sztuce Yasminy Rezy "Życie. Trzy wersje" w reżyserii Macieja Sobo­cińskiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Oglądamy trzy warianty tego samego zdarzenia. Ambitny nauko­wiec odwiedza z żoną człowieka, od którego zależy je­go przyszłość. O rolach kobiet w sztuce opowiadają aktorki: Halina Skoczyńska i Kinga Preis.

Halina Skoczyńska: Inez to kobieta bez skóry. Inez od początku stoi na straconej pozycji, ponieważ jest cał­kowicie podporządkowana mężowi. Kocha go poddańczo, dla niego zrezygnowała z własnych ambicji. Ma za zadanie jedynie ładnie wyglądać. Zdaje sobie sprawę z postawy Huber­ta, jego braku szacunku do ludzi, miłości do kosztownych przedmiotów. Krytykuje tę postawę, a jednocześnie naiwnie walczy o szlachetny wizerunek męża na zewnątrz. To kobieta bez skóry, czyli nadwrażliwa, spontanicznie reagująca na bodź­ce płynące z otoczenia. Wszystko ją dotyka w sposób bezpo­średni. Bronię jej, bo jest czysta i szczera. Nosi w sobie pięk­ny świat. To pozwala jej przetrwać i zawalczyć o szczęście.

Kinga Preis: Sonia dąży do harmonii. Sonia jest konsekwentną kobietą, inteligentną i ambitną. Żyje z mężczyzną słabszym od niej, znacznie mniej odpornym na świat. Przy pozorach bezkompromisowości i poczuciu przewa­gi nie ma w niej jednak chęci zniszczenia go czy upokorze­nia. W sytuacji konfliktu, gdy musi opowiedzieć się po czyjejś stronie, trzyma stronę męża. Wbrew przeciwnościom losu chce go szanować i kochać. Cenię Sonię za wybory, jakich dokonu­je. I za to, że ponosi konsekwencje swoich decyzji, choć w ży­ciu czasem wiele zależy od jednego słowa. A zdarza się, że pa­da ono niezależnie od nas, pod wpływem gniewu albo radości.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji