Artykuły

Opowieści o miłości

Od klasyki teatralnej po nowoczesny dramat, od subtelnej historii o niespełnionej miłości przez obrazek z życia wypranych z uczuć współcze­snych bohaterów po ponure studium samotności. W ostatnim wiosennym tygodniu we wrocławskich teatrach prezentowane są sztuki o miłości, róż­nych odmianach miłości.

Prosto o Capulettich i Montekich

Szekspirowski dramat o Romeo i Julii, nastolatkach zakochanych w sobie bez pamięci, których dzieli nienawiść ich rodzin, był interpreto­wany przez wieki na różne sposoby. Litwin Rimas Tuminas, reżyser przed­stawienia we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, opowiada ich historię wprost, bez upiększeń. W tytułowych postaciach nie ma grama bohaterskie­go heroizmu, a na scenie nie zobaczy­my ponadludzkich zmagań z przeciwnościami losu. To liryczna opowieść o sile miłości, od wieków doświadcza­nej przez wszystkich ludzi - bez wzglę­du na czas i miejsce urodzenia, urodę, zamożność, kulturę. W inscenizacji Tuminasa to uczucie rozświetla mroki plugawego świata. W rolach głównych zobaczymy Dorotę Abbe i Grzegorza Artmana oraz Elżbietę Golińską, Bo­gusława Kierca, Krzysztofa Kulińskie­go. "Romeo i Julia" na scenie przy ul. Rzeźniczej w piątek i w sobotę.

Teatralne wariacje

Odmiennie potraktowana została miłość w przedstawieniach Teatru Polskiego. "Życie: trzy wersje" Yasminy Rezy to kolejny po "Sztuce" dra­mat francuskiej pisarki zrealizowany na Scenie Kameralnej Teatru Polskie­go. I tym razem mamy do czynienia z inteligentnym dowcipem, przenikli­wą ironią i kpiną ze współczesnych obyczajów. Fabuła wydaje się prosta - jesteśmy świadkami spotkania akade­mika Huberta Finidoriego i jego żony Inez z podwładnym profesora - Hen­rykiem, któremu także towarzyszy żo­na - Sonia, i który zabiega o poparcie przełożonego. Bohaterowie wikłają się w towarzyską grę. Nie zważają przy tym na uczucia, obowiązujące zasady moralne, więcej - posługują się przede wszystkim cynizmem, brutal­nością i hipokryzją. Dla uatrakcyjnie­nia swoich sądów Reza użyła teatral­nego żartu, postaci są trzykrotnie po­stawione wobec tej samej sytuacji, która zostanie na różne sposoby roz­strzygnięta. W przedstawieniu w reży­serii Macieja Sobocińskiego występują Halina Skoczyńska i Paweł Okoński jako profesorostwo Finidori oraz Kin­ga Preis jako Sonia i Adam Cywka w roli Henryka. Przedstawienie w te­atrze przy ul. Świdnickiej od piątku do niedzieli o godz. 19.

Samotność powszednia

Odmienne w formie jest kameralne przedstawienie "Chleb powszedni" w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Jego bohaterami jest piątka młodych ludzi, którzy w pogoni za sukcesem zatracili umiejętność nawiązywania głębszych kontaktów. Osamotnieni tęsknią za prawdziwymi uczuciami. Pocieszają się przy tym namiastką uczuć w przy­padkowych związkach lub zabijający­mi czas zajęciami, tkwiąc w pustej co­dzienności, bez nadziei na zmianę sy­tuacji. "Chleb powszedni" w sali VIP Teatru Polskiego przy ul. Zapolskiej we wtorek i w środę o godz. 21.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji