Artykuły

Poznań. Warsztaty w Teatrze Ósmego Dnia

Pod koniec stycznia i w lutym w Teatrze Ósmego Dnia odbędą się warsztaty teatralne. Pierwszy warsztat z amerykańskim reżyserem Paulem Bargetto rozpocznie się 31 stycznia i potrwa do 2 lutego. Kolejny warsztat (6-9 lutego) poprowadzi Marcin Kęszycki, aktor Teatru Ósmego Dnia.

W dniach od 31 stycznia do 2 lutego w Teatrze Ósmego Dnia odbędzie się warsztat aktorskiej pracy nad rolą i kreacji zbiorowej amerykańskiego reżysera teatralnego Paula Bargetto.

Wszyscy ci, którzy brali udział w warsztatach Paula Bargetto w ubiegłym roku wiedzą, że warto, a tych którzy chcieliby spróbować tym razem zapraszamy na trzydniowy intensywny warsztat, podczas którego będzie można zapoznać się z takimi metodami pracy jak: improwizacja ruchowa (Viewpoints), kreacja grupowa i trening ruchowy Suzukiego. Uczestnicy warsztatu będą mieli okazję rozwinąć umiejętność indywidualnej improwizacji ruchowej na drodze ćwiczeń fizycznych, a także zdobędą doświadczenie i narzędzia pomocne w zespołowym konstruowaniu spektaklu. Efektem końcowym warsztatu będą krótkie improwizowane kompozycje grupowe i indywidualne.

Kiedy: 31 stycznia - 2 lutego (piątek 18.00-22.00 / sobota i niedziela 12.00-17.00)

Koszt warsztatów: 100 złotych

Potwierdzeniem uczestnictwa jest dokonanie przedpłaty.

Szczegóły i zapisy: teatr@osmego.art.pl lub pod numerem telefonu: 61 855 20 86

Ilość miejsc ograniczona

Paul Bargetto jest międzynarodowej sławy reżyserem i producentem festiwali teatralnych; założycielem i dyrektorem artystycznym teatru East River Commedia - międzynarodowej grupy teatralnej działającej w Nowym Jorku, a także dyrektorem artystycznym i głównym producentem Festiwalu Undergroundzero, który od pięciu lat odbywa się latem w Nowym Jorku. Ukończył reżyserię na Uniwersytecie Columbia ze stopniem MFA, a także aktorstwo na San Francisco State University. Reżyserował wiele przedstawień polskiej dramaturgii współczesnej, m.in.: Mrożka, a ostatnio tekst Doroty Masłowskiej p.t.: "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku". Do jego najnowszych prac reżyserskich należy "Ewangelia wg Św. Mateusza" - spektakl oparty na filmie Pasoliniego współprodukowany z Living Theatre. Artysta ma na swoim koncie pracę dla wielu instytucji amerykańskiego teatru, pracował także w Europie, m.in.: Niemczech i Rumunii. Jest laureatem licznych konkursów, zdobył m.in. nagrodę w konkursie na Najlepszą Produkcję Teatralną w Nowym Jorku 2005 roku za realizację tekstów Sławomira Mrożka (Serenada i Filozof Lis). Proponowany warsztat prowadził przez dziesięć lat z aktorami w Nowym Jorku i innych miastach USA.

OPIS METOD:

Viewpoints:

Metoda pracy aktorskiej autorstwa Mary Overlie i Anne Bogart- dwóch choreografek z Nowego Jorku, powstała w latach 70-tych. W trakcie tego warsztatu uczestnicy poznają tajniki pracy zespołowej nad poszczególnymi elementami kompozycji spektaklu. Ćwiczenia te oparte są głównie na improwizowanym ruchu.

Suzuki:

Metoda rygorystycznego treningu aktorskiego autorstwa Japończyka Tadashiego Suzuki oparta na ruchu i sile fizycznej, rozwijająca równowagę i samodyscyplinę.

Ensemble Building Blocks:

Metoda oparta o serię ćwiczeń i improwizacji dostosowanych do specyfiki i tożsamości konkretnej grupy aktorów. Praca wg tej metody rozwija: wrażliwość na członków całego zespołu, umiejętność myślenia zbiorowego, a także zachęca do zbiorowego tworzenia spektaklu w oparciu o kreatywność zespołu i jego niezależny potencjał.

Ensemble Based Composition:

Pogłębiona praca nad kompozycją, w której zamiast narzucania biernym aktorom wizji reżysera, proponuje się im wspólne uczestnictwo w procesie komponowania przedstawienia. Zespół traktowany jest tu jako unikatowy, aktywny uczestnik procesu. Relacje i interakcje między aktorami oraz reżyserem i aktorami stanowią ważne źródło inspiracji do dalszej pracy nad całością spektaklu.

***

Teatr Ósmego Dnia zaprasza na warsztat aktorski "CZYŚCICIELE"

Prowadzenie: Marcin Kęszycki

6-9 lutego 2014 roku

Koszt: 100zł

Informacje i rezerwacja:

Teatr Ósmego Dnia

ul Ratajczaka 44

61-728 Poznań

tel: 061 855 20 86

teatr@osmego.art.pl

Warsztat Teatru Ósmego Dnia nie jest szkołą, która uczy techniki aktorskiej - chce być czymś więcej, chce połączyć działanie teatralne z postawą poznawczą, światopoglądową,

z ekspresją etycznej wrażliwości społecznej i politycznej, która nadaje sens pracy nad przedstawieniem. Jest sumą wieloletnich doświadczeń, które pozwoliły wypracować oryginalną metodę twórczą.

Zespół ćwiczeń aktorskich, zaczerpniętych z doświadczeń teatralnych Jerzego Grotowskiego, traktowany jest jako metoda wewnętrznego samopoznania aktora, rozpoznania własnych ograniczeń i możliwości. Ćwiczenia te koncentrują się przede wszystkim na ekspresji ciała i umiejętności tworzenia wyrazistego i precyzyjnego znaku teatralnego w zespołowym i partnerskim działaniu. Właśnie to zespołowe i partnerskie działanie - spontaniczne improwizacje aktorskie - pozwalają tworzyć postaci sceniczne, sytuacje i gotowe akcje teatralne. Są one swoistym dialogiem, często sprzeciwem wobec świata takiego, jakim jest.

Ważnym momentem jest ustalenie tematu pracy, który stanowi podstawę wspólnych odniesień i poszukiwań. Chcę więc zaproponować temat dotyczący problemu mieszkańców kilku kamienic w Poznaniu, niezwykle brutalnie eksmitowanych przez tzw. "czyścicieli" - wysłanników "niewidzialnej ręki rynku". Z jednej strony cyniczna przemoc - z drugiej walka i obrona prawa do prywatności, bezpieczeństwa, do dachu nad głową. Z jednej strony dokumentalny konkret, z drugiej próba znalezienia jego uniwersalnego i poetyckiego wymiaru.

Istnieje możliwość kontynuowania pracy w innym wyznaczonym terminie, która mogłaby być zakończona publicznym pokazem jej efektów.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji