Poznań. Warsztaty w Teatrze Ósmego Dnia
Pod koniec stycznia i w lutym w Teatrze Ósmego Dnia odbędą się warsztaty teatralne. Pierwszy warsztat z amerykańskim reżyserem Paulem Bargetto rozpocznie się 31 stycznia i potrwa do 2 lutego. Kolejny warsztat (6-9 lutego) poprowadzi Marcin Kęszycki, aktor Teatru Ósmego Dnia.
W dniach od 31 stycznia do 2 lutego w Teatrze Ósmego Dnia odbędzie się warsztat aktorskiej pracy nad rolą i kreacji zbiorowej amerykańskiego reżysera teatralnego Paula Bargetto.
Wszyscy ci, którzy brali udział w warsztatach Paula Bargetto w ubiegłym roku wiedzą, że warto, a tych którzy chcieliby spróbować tym razem zapraszamy na trzydniowy intensywny warsztat, podczas którego będzie można zapoznać się z takimi metodami pracy jak: improwizacja ruchowa (Viewpoints), kreacja grupowa i trening ruchowy Suzukiego. Uczestnicy warsztatu będą mieli okazję rozwinąć umiejętność indywidualnej improwizacji ruchowej na drodze ćwiczeń fizycznych, a także zdobędą doświadczenie i narzędzia pomocne w zespołowym konstruowaniu spektaklu. Efektem końcowym warsztatu będą krótkie improwizowane kompozycje grupowe i indywidualne.
Kiedy: 31 stycznia - 2 lutego (piątek 18.00-22.00 / sobota i niedziela 12.00-17.00)
Koszt warsztatów: 100 złotych
Potwierdzeniem uczestnictwa jest dokonanie przedpłaty.
Szczegóły i zapisy: teatr@osmego.art.pl lub pod numerem telefonu: 61 855 20 86
Ilość miejsc ograniczona
Paul Bargetto jest międzynarodowej sławy reżyserem i producentem festiwali teatralnych; założycielem i dyrektorem artystycznym teatru East River Commedia - międzynarodowej grupy teatralnej działającej w Nowym Jorku, a także dyrektorem artystycznym i głównym producentem Festiwalu Undergroundzero, który od pięciu lat odbywa się latem w Nowym Jorku. Ukończył reżyserię na Uniwersytecie Columbia ze stopniem MFA, a także aktorstwo na San Francisco State University. Reżyserował wiele przedstawień polskiej dramaturgii współczesnej, m.in.: Mrożka, a ostatnio tekst Doroty Masłowskiej p.t.: "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku". Do jego najnowszych prac reżyserskich należy "Ewangelia wg Św. Mateusza" - spektakl oparty na filmie Pasoliniego współprodukowany z Living Theatre. Artysta ma na swoim koncie pracę dla wielu instytucji amerykańskiego teatru, pracował także w Europie, m.in.: Niemczech i Rumunii. Jest laureatem licznych konkursów, zdobył m.in. nagrodę w konkursie na Najlepszą Produkcję Teatralną w Nowym Jorku 2005 roku za realizację tekstów Sławomira Mrożka (Serenada i Filozof Lis). Proponowany warsztat prowadził przez dziesięć lat z aktorami w Nowym Jorku i innych miastach USA.
OPIS METOD:
Viewpoints:
Metoda pracy aktorskiej autorstwa Mary Overlie i Anne Bogart- dwóch choreografek z Nowego Jorku, powstała w latach 70-tych. W trakcie tego warsztatu uczestnicy poznają tajniki pracy zespołowej nad poszczególnymi elementami kompozycji spektaklu. Ćwiczenia te oparte są głównie na improwizowanym ruchu.
Suzuki:
Metoda rygorystycznego treningu aktorskiego autorstwa Japończyka Tadashiego Suzuki oparta na ruchu i sile fizycznej, rozwijająca równowagę i samodyscyplinę.
Ensemble Building Blocks:
Metoda oparta o serię ćwiczeń i improwizacji dostosowanych do specyfiki i tożsamości konkretnej grupy aktorów. Praca wg tej metody rozwija: wrażliwość na członków całego zespołu, umiejętność myślenia zbiorowego, a także zachęca do zbiorowego tworzenia spektaklu w oparciu o kreatywność zespołu i jego niezależny potencjał.
Ensemble Based Composition:
Pogłębiona praca nad kompozycją, w której zamiast narzucania biernym aktorom wizji reżysera, proponuje się im wspólne uczestnictwo w procesie komponowania przedstawienia. Zespół traktowany jest tu jako unikatowy, aktywny uczestnik procesu. Relacje i interakcje między aktorami oraz reżyserem i aktorami stanowią ważne źródło inspiracji do dalszej pracy nad całością spektaklu.
***
Teatr Ósmego Dnia zaprasza na warsztat aktorski "CZYŚCICIELE"
Prowadzenie: Marcin Kęszycki
6-9 lutego 2014 roku
Koszt: 100zł
Informacje i rezerwacja:
Teatr Ósmego Dnia
ul Ratajczaka 44
61-728 Poznań
tel: 061 855 20 86
teatr@osmego.art.pl
Warsztat Teatru Ósmego Dnia nie jest szkołą, która uczy techniki aktorskiej - chce być czymś więcej, chce połączyć działanie teatralne z postawą poznawczą, światopoglądową,
z ekspresją etycznej wrażliwości społecznej i politycznej, która nadaje sens pracy nad przedstawieniem. Jest sumą wieloletnich doświadczeń, które pozwoliły wypracować oryginalną metodę twórczą.
Zespół ćwiczeń aktorskich, zaczerpniętych z doświadczeń teatralnych Jerzego Grotowskiego, traktowany jest jako metoda wewnętrznego samopoznania aktora, rozpoznania własnych ograniczeń i możliwości. Ćwiczenia te koncentrują się przede wszystkim na ekspresji ciała i umiejętności tworzenia wyrazistego i precyzyjnego znaku teatralnego w zespołowym i partnerskim działaniu. Właśnie to zespołowe i partnerskie działanie - spontaniczne improwizacje aktorskie - pozwalają tworzyć postaci sceniczne, sytuacje i gotowe akcje teatralne. Są one swoistym dialogiem, często sprzeciwem wobec świata takiego, jakim jest.
Ważnym momentem jest ustalenie tematu pracy, który stanowi podstawę wspólnych odniesień i poszukiwań. Chcę więc zaproponować temat dotyczący problemu mieszkańców kilku kamienic w Poznaniu, niezwykle brutalnie eksmitowanych przez tzw. "czyścicieli" - wysłanników "niewidzialnej ręki rynku". Z jednej strony cyniczna przemoc - z drugiej walka i obrona prawa do prywatności, bezpieczeństwa, do dachu nad głową. Z jednej strony dokumentalny konkret, z drugiej próba znalezienia jego uniwersalnego i poetyckiego wymiaru.
Istnieje możliwość kontynuowania pracy w innym wyznaczonym terminie, która mogłaby być zakończona publicznym pokazem jej efektów.