Artykuły

Papierowa Dżuma w Gdyni

Na tę premierę w Teatrze Miejskim czekało wiele osób. Kompletnie zapeł­niona (w minioną niedzielę) widownia była tego najlepszym dowodem. Po pierwszej, blisko dwugodzinnej części spektaklu rzędy bardzo się przerzedzi­ły. Publiczność poczuła się zapewne zmęczona przedstawieniem.

"Dżuma" Alberta Camus to powieść wielokrotnie opisywana i interpretowa­na. Ma stale ważne przesłanie, rozszy­frowywane przez współczesnych. Julia Wernio podjęła się adaptacji prozy Ca­mus i wyreżyserowała ten spektakl. Dość wiernie oddała zdarzenia z powie­ści, przeniosła literaturę na "kulturalny" teatr, tyle że pozbawiony dramatycz­nych spięć. Aktorzy, szczególnie w pierwszej części, mówią teksty obok sie­bie. Właściwie osoby dramatu pozornie kontaktują się z sobą. Na uwagę zasłu­gują tylko niektóre propozycje interpre­tacyjne. Stefan Iżyłowski w epizodycz­nej roli doktora Castela, stonowanego, doświadczonego człowieka, który rozu­mie dużo więcej niż mówi, podobał mi się najbardziej. Podobał się też publicz­ności Dariusz Siastacz jako doktor Rieux, Andrzej Pieczyński jako Tarrou (szczególnie monolog o istocie "Dżumy" w II części). Zwrócił uwagę Rafał Kowal jako Cottard i Piotr Michalski jako Rambert. Scenografia Elżbiety Wernio wy­daje się cytatem. Bar tak eksponowany "grywał" już w teatrze i w filmie. Nie da się scenicznego dziania zastąpić wielo­ma wjeżdżającymi i wyjeżdżającymi łóżkami. Nie da się też zapełnić pustki interpretacyjnej stałym zdejmowaniem i nakładaniem kapelusza bądź okularów. Może warto pamiętać, że akcja "Dżumy" rozpoczyna się w bardzo ciepłym kwiet­niu, a trwa kilka letnich miesięcy. Dzi­wią więc owe jesienne okrycia.

Publiczność przyjęła premierę sponta­nicznym oklaskami. Owacji na stojąco nie było.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji