Artykuły

Warszawa. "Romeo i Julia" Krzysztofa Pastora w Teatrze Wielkim

Balet "Romeo i Julia" w choreografii Krzysztofa Pastora, który przeniósł akcję do XX wieku, będzie można od 7 marca oglądać w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Spektakl powstał w koprodukcji z amerykańskim Joffrey Ballet.

Choreografia Krzysztofa Pastora do "Romea i Julii", z muzyką Siergieja Prokofiewa, powstała w 2008 roku dla zespołu Scottish Ballet. Autorami libretta są Krzysztof Pastor i Willem Bruls.

Prapremiera spektaklu odbyła się w Edynburgu. Zespół pokazywał ją potem z sukcesami podczas tournee po Wielkiej Brytanii. "Olśniewający triumf", "eksplozja namiętności", "uderzenie geniuszu" - pisali brytyjscy krytycy o spektaklu.

7 marca przedstawienie w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego pojawi się w repertuarze Teatru Wielkiego, a 30 kwietnia odbędzie się jego amerykańska premiera w realizacji słynnego zespołu Joffrey Ballet w Chicago.

Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor mówił na czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie, że "Romea i Julii" nie potraktował jako dzieła romantycznego.

- Szekspir napisał przecież historię o silnym politycznym wydźwięku. Dlatego dużo w niej konfliktów, walki o władzę. Ja też uważam, że żyjąc w XXI wieku, w takiej rzeczywistości jaka nas otacza, nie ma sensu (...) pracować nad kolejną romantyczną wersją baletu "Romeo i Julia". Nie chcieliśmy też streszczać historii "Romea i Julii", bo streszczenia można znaleźć wszędzie. Chcieliśmy pokazać nasz osobisty stosunek do rzeczywistości. Nie zmieniliśmy wiele w libretcie, ale przenieśliśmy akcję w lata 30., 50., 60. i 90. XX wieku. Romeo i Julia są więc w naszym spektaklu wiecznie żywi, choć żyją w różnych czasach - tłumaczył Pastor.

Jego zdaniem siła Szekspira polega na tym, że - analizując jego utwory dzisiaj - "widać jak bardzo są one współczesne". - Odpowiedź na pytanie jak przełożyć "Romea i Julię" na język współczesny można znaleźć na co dzień, patrząc na to, co się dzieje na całym świecie. Przykładem może być choćby sytuacja na Ukrainie. Miłość Romea i Julii w kontekście konfliktu jest ważniejsza i bardziej cenna. Niewydzielona z otaczających ją realiów, ale w kontekście walki, nabiera znaczenia - ocenił Pastor.

W obsadzie znaleźli się m.in. Yuka Ebihara, Aleksandra Liashenko, Maria Żuk (Julia Capuleti), Paweł Koncewoj, Maksim Woitiul, Vladimir Yaroshenko (Romeo Montecchi), Carlos Mart~n P,rez, Kurusz Wojeński, Vladimir Yaroshenko (Mercutio), Daniel Goldsmith, Paweł Koncewoj, Maksim Woitiul (Tybalt). Orkiestrą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pokieruje Łukasz Borowicz.

29 marca br. w repertuarze Sceny Kameralnej Teatru Wielkiego pojawi się inna nowa praca Krzysztofa Pastora, realizowana dla Polskiego Baletu Narodowego. W wieczorze baletowym "Obsesje" publiczność zobaczy jego kompozycję choreograficzną "Adagio & Scherzo" do drugiej i trzeciej części Kwintetu smyczkowego C-dur Franza Schuberta.

Następną nową produkcją Pastora będzie jego autorskie przedstawienie "Burzy", inspirowane sztuką Williama Szekspira i realizowane na zamówienie Het Nationale Ballet w Amsterdamie. Choreograf wykorzysta w spektaklu muzykę Henry'ego Purcella, Thomasa Tallisa oraz z tradycyjną muzykę irańską. Premierę zaplanowano 18 czerwca podczas prestiżowego Holland Festival. Polska premiera przedstawienia odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego wiosną 2016 roku w ramach Festiwalu Szekspirowskiego - w 400. rocznicę śmierci angielskiego dramatopisarza.

Pod koniec 2014 roku Krzysztof Pastor zamierza też zrealizować własną inscenizację "Dziadka do orzechów" Piotra Czajkowskiego z zespołem Litewskiego Baletu Narodowego w Wilnie, gdzie pełni funkcję dyrektora artystycznego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji