Artykuły

Wałbrzych. Czwarte spotkanie z operą

Największe dzieła muzyki dawnej na Zamku Książ w ramach Zamkowych Spotkań z Operą - 11 kwietnia (o godz. 18.00 i 20.00) w Sali Maksymiliana koncert najpiękniejszych "Stabat Mater" z okresu renesansu i baroku.

Podczas tego wieczoru aż cztery razy zabrzmi słynna łacińska sekwencja autorstwa Jacopone de Todi i pochodząca z XIII wieku. Program został w całości oparty na najsłynniejszych utworach z dawnych epok autorstwa Palestriny, Gorczyckiego, Vivaldiego i Tumy. Kulminacyjnym momentem będzie wykonanie perły baroku Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego. Partie solowe wykonają uznane w Polsce i za granicą solistki: Joanna Klisowska - sopran i Katarzyna Haras - mezzosopran. Usłyszymy także znakomity oktet wokalny OCTAVA ensemble i Zespół Instrumentów Dawnych PARNASSOS, którego muzycy grają na instrumentach z epoki. Całość poprowadzi jeden z najlepszych interpretatorów muzyki dawnej Zygmunt Magiera.

***

11 kwietnia 2014 r. godz. 18.00 i 20.00

Sala Maksymiliana, Zamek Książ

Joanna Klisowska - sopran

Katarzyna Haras - mezzosopran

OCTAVA ensemble

PARNASSOS - Zespół Instrumentów Dawnych

Zygmunt Magiera - dyrygent

Program:

Giovanni Perluigi da Palestrina

Grzegorz Gerwazy Gorczycki

František Tůma

Giovanni Battista Pergolesi

O ARTYSTACH

JOANNA KLISOWSKA - sopran

Artystka urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka a potem studia wokalne w Akademii Muzycznej w klasie Prof. B. E. Werner. Joanna Klisowska ukończyła następnie kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na wydziale muzyki dawnej w kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr.

Sopranistka pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej śpiewaczki Jolanty Żmurko,

a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku prowadzonych przez m.in: G. Banditelli, P.Kooija, B. Schlick, J.Christensena, L. Brunmayr-Tutz i innych. Joanna Klisowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Baroku i Klasycyzmu. W kręgu jej zainteresowań znajduje się również muzyka francuska końca XIX wieku, pieśń oraz muzyka współczesna.

Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową współpracując m.in z C. Astronio,

G. Capuano, M. Creedem , P. Heras- Casado, B. Kuijkenem, L. Ghielmim, V.Luksem, P. Nemethem, P. Neumannem, M. Schuldt-Jensenem, M. Toporowskim, Ch. Toetem, R. Vettorim oraz z zespołami: Accademia della Arcadia, Artsemble, Bozen Baroque Ensemble, Il Canto di Orfeo (IT), Collegium 1704 (CZE), Divina Armonia (IT), Immortal Bach Ensemble (DE), SWR Stuttgart Vocal Ensemble ( DE), Mitteleuropea Orchestra Barocca (IT), La Verdi Barocca (IT).

Sopranistka występowała m.in. na festiwalach takich jak: , Lucerne Festival, Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival , Wratislavia Cantans ,Settimane Barocche Musica e Poesia a S. Maurizio , Festival Hendlowski , Festival Internazionale di Danza e di Musica Antica , Festival Brežice, Festival di Musica Barocca di Rovigno, Festival Mozart , Settembre in Musica , Musica Antiqua , Forum Musicum , Maj z Muzyką Dawną, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej , Musica Elettronica Nova i inne.

Koncertuje w calej Europie. Prowadzi również działalność pedagogiczną i kursy mistrzowskie. Jest jurorem w Concorso Internazionale di Musica Antica odbywającym się w Pienzy (Włochy). Joanna Klisowska wraz z G. Capuano i z zespołem Il Canto di Orfeo jest w trakcie nagrań wszystkich oratoriów Carissimiego i Rossiego. W jej dorobku płytowym znajduje się niedawno odkryte Oratorium Musicum "Der Mensch ein Gottesmörder" L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus (Włochy) z Bolzano Baroque Ensemble (Claudio Astronio) oraz motety F. A. Bonportiego dla austriackiej ORF (Alte Musik) z zespołem Ricreation d'Arcadia (Takashi Watanabe), Responsoria J.D.Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem (Akccent 2012), oraz nowy krążek prezentujący utwory sakralne Henry'ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija (Stradivarius 2012, Włochy). Obecnie Artystka przygotowuje sie do nowej płyty dla Tactus (Włochy) z udziałem pianisty Corrado Ruzza.

KATARZYNA HARAS - mezzosopran

Ukończyła z wyróżnieniem wydział Wokalno - Aktorski Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Alicji Słowakiewicz - Wolańskiej. Ukończyła również studia podyplomowe na tym samym kierunku. Obecnie jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Katowicach.

Uczestniczyła w kursach mistrzowskich u takich profesorów jak: Teresy Żylis - Gara, Aleksandra Teligi, Heleny Łazarskiej, Ingrid Kremling - Domański, Teresy Berganzy, Johann Tilli.

Uczestniczyła w nagraniu części artystycznej doktoratu asystent Hanny Holeksa w 2010 roku

(K. Szymanowski - Hymny) oraz w nagraniu do przewodu habilitacyjnego adiunkta pierwszego stopnia Tadeusza Wykurza w 2010 roku. Laureatka II nagrody na konkursie wokalnym Stonavska Barborka, 2007 i III nagrody na Międzynarodowym konkursie wokalnym Mikulasa Schnaidera-Trnavskiego, 2008. Półfinalistka przesłuchań do JPYAP przy Royal Opera House w Covent Garden, 2008.

Debiutowała partią Rozyny w spektaklu "Cyrulik Sewilski" G. Rossiniego na Festiwalu Operowym w Amarante w Portugalii, pod batutą Jose Ferreira-Lobo ( Orquestra de Norte ) 2008.

Obecnie jest solistką Opery Wrocławskiej i Opery Śląskiej gdzie wykonuje partie: Cherubina

w operze "Wesele Figara", Dorabelli w operze "Cosi fan tutte", II Damy w operze "Czarodziejski flet", oraz Donny Elwiry w operze "Don Giovanni" W. A. Mozarta. Kreuje również partie Jadwigi w operze "Straszny dwór" St. Moniuszki, partię Carmen w operze "Carmen" G. Bizet, postać cyganki Azy w operze "Manru" J.I. Paderewskiego, partie Olgi w operze "Eugeniusz Oniegin", partie Loli w operze "Cavalleria Rusticana", partie Magdaleny w operze "Rigoletto", partię Flory w operze "La Traviatta", oraz Eboli w operze Don Carlo w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego. Brała udział w premierze opery "La liberta chiama la liberta" E. Knapika w Operze Wrocławskiej pod batutą J. Kasprzyka.

Bierze czynny udział w życiu artystycznym województwa śląskiego uczestnicząc w festiwalach i koncertach takich jak np. Festiwal im. G.G. Gorczyckiego - edycje: 2006, 2010 (G. F. Haendel - Rinaldo, partia Rinaldo). Współpracuje również z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia. W ramach tej współpracy brała udział w wielu koncertach w Polsce jak i za granicą: Czechy, Słowacja, Litwa, Ukraina, Niemcy, Hiszpania, Finlandia.

W 2011 roku wraz z zespołem Opery Wrocławskiej brała udział w Festiwalu Operowym w Xanten (Niemcy), gdzie wykonywała partie Carmen w operze Carmen G. Bizeta.

OCTAVA ensemble

Oktet wokalny, uznany przez krytyków muzycznych za jeden z najciekawszych zespołów wokalnych młodego pokolenia szybko ustalił swoją wiodącą pozycję wśród polskich zespołów kameralnych. Wielokrotny zwycięzca licznych festiwali i konkursów wokalnych; wśród zdobytych przez zespół nagród nie zabrakło najbardziej prestiżowej nagrody w dziedzinie polskiej chóralistyki Grand Prix 39 edycji "Legnica Cantat".

Szerokie zainteresowania artystyczne OCTAVA ensemble, pozwalają zespołowi sięgać po każdego rodzaju muzykę, od twórczości renesansowej po awangardowe koprodukcje z udziałem Krzysztofa Pendereckiego i Aphex Twin (Europejski Kongres Kultury, Wrocław 2011) albo Portishead i Goldfrapp (inauguracja nowej odsłony Trance na festiwalu Misteria Paschalia).

Specjalizację OCTAVA ensemble stanowi jednak muzyka XVI i XVII wieku. Zespół wpisuje się w trend historycznego wykonawstwa muzyki dawnej nagrywając płyty z utworami z przełomu renesansui baroku (Missa Pulcherrima Pękiela - nominacja do nagrody FRYDERYK 2010, Missa Octava Hasslera - wyróżniona pochwalną recenzją w brytyjskim miesięczniku "Gramophone" - najbardziej liczącym się magazynie o muzyce klasycznej na świecie), a także tworząc wyjątkowy projekt AD RADICES MUSICAE - po raz pierwszy w Polsce przywracając regularne wykonywanie kompozycji polifonicznych we właściwym dla nich kontekście przedsoborowej liturgii.

Każdy występ OCTAVA ensemble zyskuje niezwykłą przychylność publiczności i krytyki.

Kierownictwo artystyczne nad zespołem sprawuje Zygmunt Magiera.

PARNASSOS Zespół Instrumentów Dawnych

Zespół Parnassos powstał w roku 2001. Specjalizuje się w wykonywaniu muzyki okresu przedromantycznego, zgodnie z przyjętymi zasadami tzw. wykonawstwa historycznego, a więc grając na kopiach instrumentów właściwych danej epoce z użyciem dostępnych wówczas środków wykonawczych.

Tworzą go skrzypkowie Martyna Pastuszka i Adam Pastuszka, skrzypaczka i altowiolinistka Dominika Pawlicka, wiolonczelistka Anna Katyńska, klawesynistka Urszula Jasiecka Bury oraz Mariusz Bury grający na teorbie. Członkowie zespołu dokładają wszelkich starań, aby ich wiedza, świadomość muzyczna i umiejętności powiększały się nieustannie. W tym celu uczestniczyli w kursach muzycznych we Włoszech, Anglii, Holandii, Polsce, Niemczech oraz studiowali grę na instrumentach z epoki na uczelniach: Universität der Künste w Belinie, Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Koninklijk Conservatorium w Brukseli oraz Hadze. Wszyscy są także absolwentami katowickiej Akademii Muzycznej.

W marcu roku 2004 członkowie zespołu wraz z sopranistką Karoliną Brachman i lutnistą Christophem Barthem, zdobyli drugą nagrodę na konkursie muzyki kameralnej "Concerto Barocco" w Wuppertal (Niemcy).

Od chwili powstania zespół występował na niezależnych koncertach, był również gościem wielu festiwali w Polsce i za granicą m.in.: Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej

i Kameralnej w Leżajsku, II Festiwalu Muzyki Kameralnej w Katowicach, Festiwalu Chanterelle w Ostrowie Wielkopolskim, Muzycznych Wieczorów na Salwatorze, Podgórskiej Jesieni Kulturalnej w Krakowie, Mikołowskich Dni Muzyki, Spotkań z Muzyką Dawnych Wieków w Krakowie, Festival Baroque d'Auvergne, Festival de la Vezere we Francji i Muzyka Młodych u Franciszkanów. Zaproszenia do współpracy z zespołem Parnassos przyjmują tak uznani soliści jak Simon Standage, Barthold Kuijken, Dariusz Paradowski, Piotr Olech.

We wrześniu 2007 roku została wydana pierwsza płyta zespołu zatytułowana O piękny czasie! O godzino wieczorna! zawierająca utwory kompozytorów niemieckich XVII stulecia.

ZYGMUNT MAGIERA - kier. art., dyrygent

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. Założyciel i szef artystyczny Octava Ensemble. Kierownik artystyczny chóru Opery Krakowskiej. Laureat I nagrody, oraz nagrody Prezesa Polskiego Radia na XII Ogólnopolskim Konkursie Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (pokonując przedstawicieli wszystkich uczelni muzycznych w kraju) oraz II nagrody w The International Choral Conducting Competition "Towards Polyphony" (po raz pierwszy przyznanej Polakowi w 17 letniej historii turnieju) pokonując przedstawicieli z 6 krajów i 12 miast całej Europy. Otrzymał także nagrodę dla najlepszego dyrygenta podczas 39 Ogólnopolskiego Turnieju Chórów "Legnica Cantat".

Jako dyrygent współpracował m. in. z Operą Wrocławską (kierownik chóru), Capella Cracoviensis (kierownik artystyczny zespołu śpiewaków), Operą Krakowską, Chórem Polskiego Radia, Chórem i Orkiestrą Akademii Muzycznej w Krakowie, Krakowskim Chórem Kameralnym, Chórem Kameralnym Senza Rigore, Kantorei Sankt Barbara oraz Krakowskim Chórem Akademickim Uniwersytetu Jagiellońskiego (najstarszym w Polsce chórem akademickim).

Uczestniczył w wielu koncertach, konkursach i najważniejszych festiwalach muzycznych w kraju

i za granicą. Dwukrotnie otrzymał Stypendium Ministra Kultury za wybitne osiągnięcia artystyczne oraz osiągnięcia w nauce, a także Stypendium Naukowe Miasta Krakowa oraz Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (dziedzina: zarządzanie kulturą). Uczestniczył także w licznych kursach

i wykładach dla dyrygentów.

Równolegle prowadzi działalność pedagogiczną.

CENY BILETÓW: 30 zł

Bilety on-line:

www.bilety.ksiaz.walbrzych.pl

Bilety kasowe:

Kasy Zamku Książ

pn. - nieczynne

wt.-pt. - czynne 10.00-15.00

so.-nd. - czynne 10.00-16.00

ORGANIZATORZY

ZAMEK KSIĄŻ WAŁBRZYCH

FUNDACJA OTTENBREIT

MMImpresario

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji