Kraj. Tournée Pink Mama Theatre
Szwajcarski teatr tańca stworzony przez Polaków Dominika Krawieckiego i Sławka Bendrata pokaże w kwietniu swoje spektakle w Bytomiu i we Wrocławiu.
W programie
"PINKU CHRASHI" - 23 kwietnia 2014 o godzinie 19.30 - Studio Na Grobli Instytut im Jerzego Grotowskiego w ramach Festiwalu Cyrkulacje
"PINKU CHRASHI"
Spektakl powstał z inspiracji zjawiskiem społecznym, które pojawiło się w Japonii. Dotyczy życia seksualnego Japończyków i ich miłości, która staje się coraz mniej realna. Najmłodsze pokolenie, uczestniczące, w szaleńczym wyścigu szczurów, nie ma już czasu na życie prywatne. W samotności oddaje się zatem uciechom z nadrukowanymi na pościeli dziewczynkami, przypominającymi postaci z komiksów. Japończycy kochają się w laleczkach, prowadzą drugie (pierwsze?) życie w komputerowych grach "powieściach" miesiącami, zamknięci w swoich pokojach. Postępujący rozkład realnych kontaktów między ludźmi widać w relacjach damsko-męskich - prawie połowa dorosłych przyznaje się, że nie ma znajomych płci przeciwnej.
Solo powstało w ramach rezydencji 2010 w klubie Żak w Gdańsku.. Zajęło II miejsce w konkursie na solową miniaturę taneczną Baltic Movement Contest 2010, odbywającym się przy Gdańskim Festiwalu Tańca.
Idea, choreografia i wykonanie: Sławek Bendrat
Tournee Pink Mama Theatre jest finansowane przez Kultur Stadt Bern oraz Kultur Kanton Bern
"FREAKS" - 9 maja 2014, o godzine 19 - Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK
ul. W. Kilara 29 (dawna Dojazd 29)
"FREAKS"
Kompania Pink Mama Theatre stworzyła swoisty ´´Freak-show``, którego inspracją stało się ´´Brzydkie kaczątko`` Hansa-Christiana Andersena i balet ``Jezioro łabędzie`` Piotra Czajkowskiego oraz stworzony w zupełnie innej stylistyce film Urlicha Seidla ``Hundstage``. Z jednej strony jest pragnienie bycia wyjątkowym, akceptowanym i kochanym za to kim się jest, z drugiej strony pojawia sie potrzeba dostosowania się i integracji. Te dwa skrajne dążenia stają się tematem poszukiwań przez Pink Mama Theatre. ``Freaks`` jest próbą ukazania dwóch kontrastujących ze sobą światów, w którym za każdą slabością kryją się marzenia, fantazje i pragnienie piękniejszego życia. Całość rozgrywa się w ogrodzie pełnym plastikowych kaczek.
Idea, choregografia i reżyseria: Sławek Bendrat i Dominik Krawiecki
Obsada: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Martin Knoll, Marek Wieczorek, Giuliano Guerrini
"PSITTACUS ERITHACUS" (na zdjęciu) - 11 maja 2014, o godzinie 18- Biuro Festiwalowe Impart 2016, w ramach Mandala Performance Festival
"PSITTACUS ERITHACUS"
...to nie znaczy, że w teatrze należy pokazywać życie...
Antonin Artaud
"Okręt głupców" płynie do Ameryki. Na jego pokładzie wśród wielu podróżnych, wybitny filozof Immanuel Kant, podróżujący razem z Psittacus Erithacus oraz Tadziem, chłopcem do towarzystwa.
"Kolumb odkrył Amerykę, a Ameryka odkryła Kanta."
(fragment tekstu ze spektaklu)
Psittacus Erithacus- papuga szara jest powiernikiem Kanta i tym samym jego alter ego. Wszystkie jego teorie, myśli, ale również lęki i fobie znajdują się we wnętrzu głowy Psittacusa Erithacusa.
"Wszystko, co kiedykolwiek wymyśliłem przechowuję w Psittacus erithacus. Jeśli stracę Psittacusa erithacusa - to stracę wszystko."
(fragment tekstu ze spektaklu)
Podczas rejsu Kant- człowiek ujawnia nieludzki sens swej filozofii i tak oto dochodzi do konfrontacji genialnego, acz pozbawionego poczucia rzeczywistości umysłu z banalnością i małostkowością innych postaci. Symbolika sztuki odsyła świat pokantowski ku archaicznym złogom wyobraźni zbiorowej, ku okulistycznym rytuałom.
Lato i zima, biel i czerń, wiatr Westnord West, porcelanowe owce naturalnych wymiarow, sztuczny śnieg i piasek budują przestszeń gry i atmosferę snu. W tym onirycznym świecie, zaludnionym przez niezdolne do komunikacji między sobą ludzkie manekiny, Kant staje się jedynie upiornym władcą kukiełek, a jego królestwo rozumu i woli rozpadło się w pył słów. Filozoficzne, religijne i moralne natchnienie myśliciela grzęźnie więc pod kopułą pustki, krąży ponad ciemnością wód, i nie słychać, by ktoś- chociażby ptak- przedrzeźniacz- wołał go po imieniu
Spektakl zrealizowany jest w konwencji teatru tańca, zatem słowo, ruch, muzyka i obrazy stanowią nierozłączną całość.
Idea, choreografia i reżyseria: Sławek Bendrat i Dominik Krawiecki
Reżyseria świateł: Andac Karabeyoglu
Obsada: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Martin Knoll, Marek Wieczorek, Giuliano Guerrini, Tomek Pomersbach
Tournée Pink Mama Theatre jest finansowane przez Kultur Stadt Bern oraz Kultur Kanton Bern.
***
Pink Mama Theatre jest niezależnym, europejskim teatrem tańca, którego siedzibą jest Dampfzentrale w Bernie w Szwajcarii.
"Cielesność, seksualność i gender są podstawowymi tematami naszej pracy, a człowiek, jego emocjonalność i pragnienia stają się głównym celem poszukiwań artystycznych.
Pod względem formalnym bliskie nam są założenia sztuki konceptualnej. Dotyczy to głównie tworzenia abstarkcyjnych obrazów i ograniczenia do minimum, typowego, narracyjnego przebiegu akcji. Zastosowanie specyficznach srodków niedosłownego przedsatawiania teatralnej rzeczywistości, skupia widza przede wszystkim na emocjonalności postaci, i stawia fabułę na plan drugi.
Pragnęlibysmy stać sie interfejsem pomiedzy sztukami widowiskowymi a sztukami wizualnymi.
Naszą intencją jest produkowanie widowisk z pogranicza teatru dramatycznego i teatru tańca, i tym samym łączenie teatralnych srodków wyrazu.
Naczelną ideą jest traktowanie wszystkich form teatralnych ( teatru dramatycznego, tańca, muzyki i innych) jednakowo i podjęcia próby dialogu między nimi. Chodzi nam tu głównie o spotkanie niezależnych twórców na równych prawach i o to, żeby praca każdego z nich stała się częścią jednej całości.
W skład naszego zespołu wchodzą przedstawiciele różnych, europejskich państw (Polska, Niemcy, Szwajcaria, Francja, Włochy, Austria). Dzięki temu Pink Mama Theatre, staje sią platformą pomiędzy wschodnimi i zachodnimi tradycjami teatralnymi Europy. Poszukiwanie własnych korzeni oraz starcie się obu tych kultur rozwija nasz język, styl i ekspresję."
Pink Mama Theatre jest autorskim teatrem Sławka Bendrata i Dominika Krawieckiego, stworzonym w marcu 2011 roku. Bendrat jest tancerzem- choregografem, Krawiecki aktorem- reżyserem. Ich wspólne poszukiwania queer w teatrze rozpoczęły się pracą nad spektaklem "Gier", zrealizowanym w Luzerner Theater w roku 2007. Następnie zrealiowali wspólnie w Marsylii eksperymentalny 45 minutowy film "Id", w którym olbrzymią rolę odgrywał ruch. Kolejne wspólne produkcje to zrelizowny w Bernie "Yugoboy.com", zainspirowany twórczością Mariny Abramovic oraz solo Bendrata "Pinku Chirashi".
Stworzone dotychczas spektakle pod szyldem Pink Mama Theatre to: "Pinku Chrashi" (premiera 2010) "Escort" (premiera 2011 ) "Afterparty" (premiera 2012) "Ariel czyli Swinger's Planets" (premiera 2012) "Freaks" (premiera 2013) "Psittacus Erithacus" (premiera 2014)
Konsekwentne i bezkompromisowe wcielanie w życie własnych idei, doprowadziło twórców Pink Mama Theatre do objęcia w maju 2013 roku rezydencji w Dampfzentrale w Bernie, będącej jednym z najważniejszych ośrodków tańca w Szwajcarii. Najbliższe plany teatru to zorganizowanie pierwszej edycji queerowego festiwalu teatralnego "Pink Mama Festival" w listopadzie 2013roku, na który organizatorzy zamierzają zaprosić rozmaitych artystów europejskich.
Dyrektor naczelny - Dominik Krawiecki
Dyrektor artystyczny - Sławek Bendrat
Menadżerka - Angelika Rohrer
Zespół tancerzy i aktorów: Sławek Bendrat, Dominik Krawiecki, Martin Knoll, Marek Wieczorek, Giuliano Guerrini, Tomek Pomersbach
Reżyserka świateł: Andac Karabeyoglu
Fotografka: Monika Chmielarz
Fotograf i video: Karol Rakowski
Technik: Jonas Weber