Artykuły

Jelenia Góra. Polska prapremiera "Autobusu" u Norwida

"Autobus" pióra Lukasa Baerfussa w reżyserii i scenografii Julii Mark to najnowszy spektakl i piąta w tym sezonie artystycznym premiera Teatru.

Pierwsze polskie wystawienie sztuki będzie miało miejsce w sobotę (12 kwietnia) na Scenie Studyjnej.

Światowa prapremiera "Autobusu" miała miejsce 29 stycznia 2005 r. w Thalia Theater w Hamburgu. Wówczas w tamtejszym hamburskim teatrze - w czasach dyrekcji Ulricha Khuona - realizacji dramatu Baerfussa podjął się Stephan Kimmig, jeden z najbardziej ekscentrycznych reżyserów w teatrze niemieckojęzycznym.

Lukas Baerfuss (rocznik 1971), współzałożyciel (z Samuelem Schwarzem) i kierownik artystyczny działającej od roku 2000 w Zurychu grupy teatralnej 400asa. Urodzony w Thun w Szwajcarii, dramaty i prozę pisze od roku 1997. Laureat wielu prestiżowych nagród literackich, m.in. "Autobus" przyniósł mu tytuł dramaturga roku 2005, przyznany przez niemiecki miesięcznik teatralny "Theater heute" oraz Gerrit-Engelke-Literaturpreis (w marcu 2006), literacką nagrodę miasta Hanoweru, a za sztukę "Dwadzieścia tysięcy stron" zdobył Berliner Literaturpreis 2013. W 2006 r. w Polsce nakładem krakowskiego wydawnictwa Księgarnia Akademicka ukazał się tom jego dramatów, zawierający sztuki: "Autobus" i "Seksualne neurozy naszych rodziców".

Jest noc. Na skraju autostrady stoi autobus, a w nim podróżująca na gapę bohaterka.

Erika: - To ten autobus w ogóle nie jedzie do Częstochowy.

Hermann: - Nie jedzie.

Erika: - No tak. To znaczy, że jadę nie tym autobusem.

Hermann: - Na pewno nie tym.

Erika: - Mój Boże.

Hermann: - Nie udawaj mi tu teraz świętej. Dobrze wiesz, jakim autobusem jedziesz.

Erika: - Nieprawda.

Hermann: - Myślisz, że zgłupiałem. Od ośmiu godzin jesteśmy w drodze. Przejechaliśmy pół Europy. Dobrze widziałaś, w jakim kierunku jedziemy. Chyba zgłupiałaś.

Erika: - Spałam.

Hermann: - A teraz się obudziłaś. Dzień dobry. Jesteś znów wśród żywych. Spałam. Całe osiem godzin. I ja mam to kupić.

Erika: - Proszę.

Hermann: - Staliśmy w korku, ja śpiewałem, o tak (Śpiewa głośno): "Gdybym choć raz mógł ujrzeć jeszcze twoją twarz, Rosalin". Nie słyszałaś.

Erika: - Słowo daję, że nie.

Pasażerowie autokaru realizują zagadkowy plan. Narasta niepokój, a rzeczywistość jak z sennego koszmaru.

Tekst Baerfussa reżyseruje Julia Mark (Pawłowska), absolwentka Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej i Reżyserii Dramatu krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, laureatka konkursu reżyserskiego zorganizowanego przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Podczas studiów była asystentką Mikołaja Grabowskiego, Bogdana Hussakowskiego i Marcina Jarnuszkiewicza. Debiutowała "Miłością Fedry" Sarah Kane w warszawskim Teatrze Polonia. Pracuje zarówno w teatrze lalkowym, gdzie realizuje klasykę literatury dziecięcej (m.in. "Alicję w krainie czarów" Lewisa Carolla, "Piotrusia Pana" J.M. Barrie'go), jak i dramatycznym, reżyserując sztuki współczesne (m.in. "Zastrzel mnie i weź ze sobą" Marii Spiss). Jej realizację "Mój niepokój ma przy sobie broń" Mateusza Pakuły w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach uhonorowano Dziką Różą Dziennikarzy 2013.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji