Artykuły

Wolność w nutach

Trzy ogromne sceny, trzy chóry, balet i orkiestra - to czeka uczestników premierowego po­kazu widowiska "Ca Ira", autorstwa Rogera Watersa. Będzie je można zo­baczyć 25 sierpnia w Poznaniu, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Kompozytor będzie specjalnym gościem wieczoru.

Prezentacja w Poznaniu to świato­wa prapremiera przedstawienia. Jak zapewnia Bartosz Loba, dyrektor ds. public relations Viva Art, producenta widowiska, "Ca Ira" będzie łączyć w sobie elementy musicalu, opery, cyr­ku, gospel i muzyki rockowej.

- Wiodącym tematem widowiska jest rewolucja francuska, która sta­nom pretekst do rozważań o wolno­ści i jej skutkach, niebezpieczeń­stwach oraz korzyściach z niej pły­nących-wyjaśnia.

Tytuł - "Ca Ira" - pochodzi od popularnej pieśni z czasów rewolu­cji francuskiej. Dosłownie maożna go przetłumaczyć jako "będzie szło, pójdzie; powiedzie się". Tak brzmiały pierwsze słowa pieśni, napisanej przez śpiewaka uliczne­go Ladré, do której muzykę oparto na kompozycji skrzypka Bécourta. Warto przypomnieć, że w Polsce na tę samą melodię śpiewano "Marsz Kościuszki".

W "Ca Ira" z operą splatać się ma świat cyrku i akrobacji. Trójwymia­rowe projekcje filmowe na ekranach będą imitować część świata realne­go. Nie zabraknie także scen batali­stycznych, konnicy, karet, pojazdów mechanicznych.

- Niepowtarzalności i rozmachu widowisku przydadzą światła - doda­je Bartosz Loba, - Na niebie i na bu­dynkach twórcy dzieła zamiast budo­wać pewne elementy scenograficzne, namalują je za pomocą świateł. Się­gną do wysokości 3 kilometrów.

Akcja rozegra się na trzech sce­nach; dwóch o wymiarach 12,5 na 12,5 metra, oraz głównej - 30 na 20 metrów i 8 metrów wysokości, z masztami sięgającymi 14 metrów. Wystąpią trzy chóry, balet i orkiestra oraz soliści - w sumie 350 artystów z Polski i świata. Podczas przedstawie­nia wykorzystane będą dźwigi, użyte zostaną najnowsze technologie dźwiękowe. Atrakcją będą niespoty­kane dotąd stroje autorstwa łódzkiej artystki Marii Balcerek.

Roger Waters napisał muzykę do przedstawienia, a libretto - Etienne Roda-Gil. Reżyserii całości i chore­ografii podjął się Janusz Józefowicz, a scenografię przygotował Andrzej Woron. W obsadzie znaleźli się m. in.: Barbara Gutaj, Monika Mych, Magdalena Nowacka, Robin Tritschler, Piotr Friebe, Paweł Skałuba, Wayne Ellington.

Producent widowiska, Marek Szpendowski, otrzymał od Rogera Watersa nieograniczone prawa do eksploatacji "Ca Ira" na wyłączność na całym świecie, co oznacza tworze­nie formatu, na który w przyszłości będzie udzielana licencja innym pro­ducentom. Obecnie planowane są już megaspektakle, m. i n. w Tokio, Pekinie, Moskwie, Nowym Jorku.

- Realizacja tego potężnego przedsięwzięcia to także dla nas ja­ko producentów zaszczyt i wielkie wyzwanie - mówi Marek Szpendowski - Może to być wydarzenie na miarę koncertu "The Wall" w Berli­nie w 1991 roku i swoiste nawiązanie do niego.

Nad swoją operą Roger Waters pracował 15 lat. Podkreśla, że to nie jest żadna rock-opera, tylko opera jak najbardziej klasyczna, wręcz XIX-wieczna w swej estetyce.

- Długo szukałem właściwej for­muły na wystawienie tego dzieła - mówił Waters na konferencji prasowej w Warszawie. -Myślę, że wizja Janusza Józefowicza i Marka Spendowskiego sprawdzi się znakomicie.

Plenerowe wystawienie "Ca Ira" ma obejrzeć około 14 tys. ludzi. Naj­tańsze bilety kosztują 30 zł, najdroż­sze, VIP-owskie (z zaproszeniem na "after show party" w Starym Browa­rze) - 500 zł. Później przedstawienie wejdzie do repertuaru Teatru Wiel­kiego w Poznaniu.

Bilety na "Ca Ira" sprzedawane są głównie przez internet, m.in. poprzez portale www.bileteria.pl i www.strefabiletow.pl. W Łodzi można je kupić w Centrum Informacji Kulturalnej przy ul. Narutowicza.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji