Artykuły

Pocałunek Kobiety Motyla

"Madame Butterfly" jest obok "Toski" i "Cygane­rii" najpopularniejszą ope­rą Pucciniego. Co więcej, jest bodaj najczęściej wystawianą operą na świecie.

Swoją sławę utwór zawdzięcza nie tylko znakomitej muzyce. Japoński ślub, duet miłosny w pierwszym akcie, aria "Tam na wschodniej stronie", tajemniczy chór rybaków w drugim akcie, wreszcie przedśmiertna przemo­wa do dziecka i rytualne samo­bójstwo Cio-Cio-San od blisko stu lat wzruszają niezmiennie wi­dzów wszystkich teatrów opero­wych.

Premiera w mediolańskiej La Scali zakończyła się pełnym fia­skiem. Po zmianach dokonanych przez kompozytora, kolejne przedstawienie w teatrze, w Brescii, okazało się wielkim sukce­sem. 4 lata po włoskiej premie­rze, w 1908 roku "Madame But­terfly" wystawiono w warszaw­skim Teatrze Wielkim.

Sobotnią premierę przygoto­wali - reżyser Mariusz Treliński, scenograf Boris F. Kudlićka, a kierownictwo muzyczne objął meksykański dyrygent Enrique Diemecke, przedstawiony przez dyrekcję TW jako specjalista od oper Pucciniego.

- Mieliśmy wybór pomiędzy pokazaniem Japonii z drugiej rę­ki albo zdecydowaniem się na świadomą stylizację - mówi re­żyser. - Zastanawiałem się, czym jest opowieść o nieszczęśliwym uczuciu piętnastoletniej Japonki do amerykańskiego oficera. I do­szedłem do przekonania, że prawdziwą treścią dramatu jest miłość, która posunęła się za da­leko...

Wśród wykonawców dwóch obsad usłyszymy m.in. Izabellę Kłosińską, Tatianę Zacharczuk, Katarzynę Suską, Krzysztofa Bednarka, Bogusława Morkę, Adama Kruszewskiego, Adama Zdunikowskiego i Bogdana Pa­prockiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji