Artykuły

Można i tak

Adam Hanuszkiewicz - wystawia­jąc w Teatrze Powszechnym w swo­jej reżyserii a w scenografii Xymeny Zaniewskiej i z muzyką Andrze­ja Kurylewicza "Damy i huzary", Aleksandra Fredry, dobrze się ob­warował w programie przeciw ewen­tualnym polemistom. Najprzód w podpisanym przez J. H. artykule, zo­stało wspomniane, jakie krzywdy Fredrze wyrządziła krytyka Gosz­czyńskiego, Łukasiewicza i Dunin-Borkowskiego. Potem w artykule Edwarda Krasińskiego o inscenizacji "Dam i huzarów" w Teatrze Ateneum, w roku 1932, zostało przy­pomniane, jak to Jaracz wybronił przed krytykami koncepcję reżyser­ską Perzanowskiej, polegającą na jaskrawej bufonadzie. I wreszcie w swoim krótkim słowie od reży­sera oświadczył, że na pewne odstęp­stwa od tradycyjnej wersji ma zgo­dę autora... wyrażoną mu we śnie, i że przy tej okazji Fredro "mówił jeszcze coś o krytykach"...

Kto "Damy i huzary" oglądał już w kilku albo kilkunastu insceniza­cjach, tego zaskoczy tekst począt­kowy. Jest on z innej wersji, pierwotniejszej, która uległa potem przepracowaniu. To wzbogaca na­sze pojęcie o dziele. Szkoda tylko, że nie zachowała się ta wersja w ca­łości (a może w ogóle nie była do­ciągnięta do końca?). W rezultacie inscenizator, chcąc uzupełnić nasze pojęcie o dziele, a jednocześnie wy­stawić je w całości, musiał pozszy­wać tekst z różnych wersji, przy tym przyfastrygował piosenki z po­krewnej materii. Aby zabrać głos w tej sprawie na bardziej równych prawach z Hanuszkiewiczem, którego Fredro nawiedza we śnie, muszę chyba doczekać się aż mi się zjawi w biały dzień jego widmo i powie co myśli o tym, a także jeszcze coś o... inscenizatorach.

Gdyby jednak ciesząc się nawet z wesołej błazenady w Teatrze Po­wszechnym zjawa poskarżyła się, że jak na jej gust przedstawienie by­ło za hałaśliwe, można by uspra­wiedliwić teatr dzisiejszy grający dla ludzi, których uszy pieścił nie szpinet w modrzewiowym dworku, lecą mocne uderzenie na zmikrofonizowanych salach. Hałaśliwość jednak nie zwalnia od wyraźnej dykcji. Trudno posądzić znakomi­tych artystów Teatru Powszechnego o błędy w wymowie, ale mówienie przygłośne łatwo prowadzi do zakrzyczenia słów. Sygnalizuję to, pa­miętając, że na dalszych przedsta­wieniach rzecz może się wyrównać, jeżeli krzykliwość ta była wyni­kiem premierowego podniecenia. Wtedy jeszcze lepiej się ujawnią urocze subtelności w grze.

Niezapomniany pozostanie arcykomiczny dialog Mariusza Dmochow­skiego w roli Majora z Barbarą Mły­narską w roli Zofii. Wytrawny ak­tor wspaniale "kontaktował" z mło­dą artystką, która przejawia uzdol­nienia do delikatnej parodii, łącząc wdzięk z poczuciem komizmu. Sce­ny z Dmochowskim wychodziły jej znacznie bogaciej niż z Andrzejem Zaorskim w roli Porucznika, który z kolei lepiej "kontaktował" z Ma­rylą Pawłowską w roli Fruzi.

Józef Pieracki rolę Kapelana na­pełnił soczystym humorem i zbie­rał zasłużone brawa. Gustaw Lutkiewicz był odpowiednio marsowym Rotmistrzem. Przyjemnie odbiegało od tradycyjnej sztampy uczynienie z sióstr Majora, granych przez Elżbietę Wieczorkowską, Małgorzatę Lorentowicz i Janinę Nowicką, bynajmniej nie przywiędłych czupiradeł, ale dam całkiem na cho­dzie. Aż dziwimy się Rotmistrzowi, że służbę w pułku huzarów przeło­żył nad służby u panny Anieli !

Obok wspomnianej już Maryli Pa­włowskiej, wzbogacającej rolę Fru­zi o niezłe zagrywki, wdzięcznie grają Józię i Zuzię Elżbieta Gaertner i Magda Celówna, zaś w rolach wiarusów popisują się z pełnym powodzeniem Eugeniusz Robaczewski i Tadeusz Janczar.

Barwne widowisko otrzymało efektowną oprawę scenograficzną. Na tle ciepłych jasnożółtych ścian modrzewiowego dworu barwne, a w wypadku sióstr Majora, nawet przepyszne kostiumy, niemal rewiowe, sprzyjają inscenizacyjnej koncepcji zmierzającej ku bufonadzie. Istotnym elementem widowiska jest zespół muzyczny HAGAW.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji