Artykuły

Poznań. Trwa Atelier dla Młodych Menedżerów Festiwali

W CK Zamek rozpoczęło się Atelier dla Młodych Menedżerów Festiwali. Prof. Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, przywitał gości wykładem na temat zakończonego niedawno 18. Festiwalu Szekspirowskiego i nowo otwartego GTS.

Ceremonię otwarcia rozpoczęli Marcin Kostaszuk, zastępca dyrektora Wydziału Kultury i Dziedzictwa Urzędu Miasta Poznania, Karol Działoszyński, przewodniczący Rady Fundacji Malta i Anna Hryniewiecka, dyrektorka Centrum Kultury Zamek.

Profesor Jerzy Limon (na zdjęciu), Dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, przywitał wszystkich gości inspirującym wykładem na temat zakończonego niedawno 18. Festiwalu Szekspirowskiego i nowo otwartego Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku. Następnie Kathrin Deventer, Sekretarz Generalna Europejskiego Stowarzyszenia Festiwali (EFA) opowiedziała o Atelier, które jest inicjatywą EFA i prowadzone jest w ramach działalności Akademii Festiwalowej. Mark Ball wygłosił mowę nadającą ton siedmiu dniom intensywnych dyskusji i wymiany doświadczeń, które wpłyną na rozwój zawodowy uczestników Atelier.

Gospodarzem zainicjowanego przez EFA programu szkoleniowego jest Malta Festival Poznan. Potrwa on od 20 do 27 października 2014 r. i będzie towarzyszył Nostalgia Festival Poznań. Atelier to spotkanie 41 młodych menedżerów festiwali z 23 państw oraz 6 uznanych dyrektorów festiwali z różnych części świata.

Podczas ceremonii otwarcia Marcin Kostaszuk, zastępca dyrektora Wydziału Kultury i Dziedzictwa UMP wraz z Karolem Działoszyńskim, przewodniczącym Rady Fundacji Malta i Anną Hryniewiecką, dyrektorką Centrum Kultury Zamek zachęcali uczestników do przyglądania się nie tylko miejscom, ale również i ludziom, którzy stanowią o duchu Poznania - miasta pełnego historii. Karol Działoszyński powitał uczestników i wyraził radość z powodu możliwości goszczenia pierwszego Atelier w Polsce. Z kolei Anna Hryniewiecka powitała wszystkich uczestników w Zamku, w którym przez siedem dni odbywa się Atelier, podkreślając jednocześnie, jak ważna jest możliwość wymiany doświadczeń i pomysłów.

Następnie profesor Jerzy Limon, Dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, opowiedział o swoim teatrze, który rozpoczynał działalność jako organizacja pozarządowa i stopniowo przekształcał się w odnoszącą sukcesy instytucję, jaką jest dziś: "teatr zaczynał jako instytucja żebrząca, a ja uważałem siebie za zawodowego żebraka".

Kathrin Deventer powiedziała uczestnikom, że w Atelier chodzi o nich: "Chodzi o to, żebyście to wy dokonywali wyborów, żebyście to wy nadawali swojej pracy priorytety, żebyście to wy nakierowywali ludzi na określone ścieżki. Chodzi o wasze zamiary i wasze obowiązki". Zachęcała również uczestników do otwartości i uważnego słuchania siebie nawzajem przez kolejne siedem dni, aby móc naprawdę siebie rozumieć pomimo wywodzenia się z różnych kontekstów i posiadania różnych doświadczeń.

W poruszającej mowie głównej Mark Ball powiedział uczestnikom, aby pamiętali, iż to oni są pokoleniem, w których rękach leży przyszłość festiwali, co jest ogromną odpowiedzialnością. Powiedział także, że festiwale są ważne, ponieważ stanowią antidotum na lęk przed innym, nawiązują dialog i budują społeczności: "Festiwale rysują mapę świata, naszego miasta i nas samych". Podkreślił również znaczenie (nowych sposobów) rozwijania publiczności oraz odpowiedzialność moralną i społeczną, jaką menedżerowie festiwali ponoszą wobec publiczności i społeczności.

Sześciu mentorów wyznaczających nowe kierunki w zarządzaniu festiwalami przeprowadzi uczestników przez program wykładów, indywidualne konsultacje oraz intensywne warsztaty, koncentrujące się na artystycznych aspektach zarządzania festiwalem. Pod przewodnictwem Koordynatora Atelier Hugo De Greefa (byłego Sekretarza Generalnego EFA; dyrektora generalnego Brugii - Europejskiej Stolicy Kultury 2002 oraz twórcy i byłego dyrektora belgijskiego Kaaitheater), uczestnicy będą pracować z: Robyn Archer (dyrektorką artystyczną festiwalu The Light in Winter w Melbourne, wiceprzewodniczącą australijskiej Council for Arts, doradczynią strategiczną Gold Coast Arts and Culture Queensland), Markiem Ballem (dyrektorem artystycznym London International Festival of Theatre), Bernardem Faivre d'Arcierem (długoletnim dyrektorem Avignon Festival oraz przewodniczącym Biennale w Lyonie), Nele Hertling, wiceprzewodniczącą berlińskiej Academy of Arts) oraz Michałem Merczyńskim (dyrektorem Malta Festival Poznań i Nostalgia Festival Poznań).

Ponadto, podczas Atelier gościnnie wystąpią prelegenci z Polski, m.in. Magdalena Sroka, Wiceprezydent Miasta Krakowa oraz Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, którzy przekażą uczestnikom wyjątkową wiedzę na temat kulturalnego krajobrazu Polski. Wiedzę tę wzbogacą również o swoje spojrzenie menedżerowie nowych i rozwijających się festiwali w tym regionie Europy, np. Anna Lewanowicz, dyrektorka Krakowskich Reminiscencji Teatralnych i Oksana Dudko, dyrektorka Festiwalu Teatralnego Drabina we Lwowie.

Atelier POZNAN 2014 zakończy się sesją w niedzielę 26 października 2014 r. o godzinie 18:00, w Centrum Kultury Zamek, podczas której z wykładem końcowym wystąpi Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza oraz Robyn Archer, dyrektorka artystyczna The Light in Winter Melbourne.

Atelier POZNAN 2014 można śledzić online na EFA blog Festival Bytes, w którym uczestnicy będą na gorąco dzielić się swoimi spostrzeżeniami. Najświeższe informacje i zdjęcia będą publikowane na Facebooku oraz #AtelierPOZNAN.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji