Artykuły

Warszawa. Antywojenny balet w Teatrze Wielkim

"Nevermore...?", "Msza polowa", "Zielony stół" - to tytuły trzech części antywojennego wieczoru baletowego "1914", który 15 listopada będzie miał premierę w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Wydarzenie wpisze się w obchody 100. rocznicy wybuchu I wojny światowej.

Wystąpią soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego oraz Orkiestra i chór męski Teatru Wielkiego-Opery Narodowej.

Dwa zaliczane do światowej klasyki dzieła wybitnych choreografów, Niemca Kurta Joossa (1932) i Czecha Jiriego Kyliana (1980), zaprezentowane zostaną razem z najnowszą pracą młodego choreografa polskiego Roberta Bondary.

Wieczór otworzy antywojenny balet Bondary "Nevermore...?" (będzie to jego prapremiera) z muzyką polskich kompozytorów współczesnych Prasquala i Pawła Szymańskiego oraz Amerykanina Steve'a Reicha.

W intencji twórcy, "Nevermore...?" skłaniać ma do "refleksji nad przyczynami, naturą i skutkami konfliktów zbrojnych z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki". Jak zaznaczył Bondara na środowej konferencji prasowej w Warszawie, jego spektakl "nawiązuje do wielkiej wojny, która miała miejsce sto lat temu", jednocześnie jednak jest to "szersze spojrzenie na zagadnienie wojny".

- Chciałem spojrzeć generalnie na konflity zbrojne oraz na to, jak zmieniały się one w ciągu stu lat" - mówił Bondara, tancerz, choreograf i pedagog, artysta Polskiego Baletu Narodowego, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi oraz warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina.

- Najbardziej wstrząsająca jest liczba ofiar cywilnych" - podkreślił. "Spojrzenie na człowieka jako jednostkę, która musi mierzyć się z historią" było w tworzeniu tego spektaklu kluczowe - powiedział autor choreografii.

"Msza polowa", drugi punkt w programie wieczoru "1914", to z kolei tytuł kantaty autorstwa czeskiego kompozytora Bohuslava Martinu. "Martinu skomponował swoją wspaniałą kantatę po niemieckiej napaści na Czechosłowację w 1939 r. Odnosiła się ona jednak w istocie do tragicznych wspomnień z I wojny. Słynny choreograf Jiri Kylian stworzył w oparciu o ten utwór przejmujący w wymowie męski balet, w którym wysyłani na front młodzi żołnierze giną wciąż w bezsensownych wojnach" - przypomniano w zaproszeniu na premierowy spektakl w Warszawie.

Dla Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Kylian powtórzy tę klasyczną już realizację razem z tancerzami Polskiego Baletu Narodowego.

Jako trzecia część programu wieczór "1914" zakończy "Zielony stół" - z muzyką Friedricha A. Cohena na dwa fortepiany - utrzymane w duchu ostrej antywojennej politycznej satyry dzieło choreografa Kurta Joossa. Jak przypomniano w środę, po paryskiej prapremierze "Zielonego stołu" w roku 1932, uchodząc przed groźbą prześladowań, artysta ten musiał wyemigrować z Niemiec - gdzie coraz większy wpływ na władzę i politykę uzyskiwali naziści - do Anglii.

Uznany za arcydzieło balet Joossa "zyskał walor ponadczasowej przestrogi przed wojną".

Kolejne, po wieczorze premierowym, spektakle "1914" zaplanowano na 16, 26 i 30 listopada oraz na 2 i 3 grudnia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji