Artykuły

Miauczyński śpiewa

Dawno żadna premiera w Teatrze Wielkim w Poznaniu nie budziła tak wielkich emocji jak "Dzień świra" Hadriana Filipa Tabęckiego według scenariusza filmu Marka Koterskiego pod tym samym tytułem.

Opery współczesne przyjmowane są z rezerwą za­równo przez śpie­waków jak i pub­liczność. Pierwsi obawiają się, że muzyka zniszczy im głos. Publiczność natomiast najbar­dziej lubi to, co zna. Trudno się poniekąd dziwić, skoro nowe dzieła na naszych scenach po­jawiają się bardzo rzadko, a je­śli już znajdą się na afiszu, to grane są sporadycznie.

Ten sezon wyraźnie sprzyja operze współczesnej w Polsce. We Wrocławiu odbyła się pre­miera "Pułapki" Zygmunta Krauzego na podstawie "Pu­łapki" Tadeusza Różewicza, a w Gdańsku "Madame Curie" Elżbiety Sikory.

W Poznaniu będziemy mieli "Dzień świra", operę Hadriana Filipa Tabęckiego, który bardziej znany jest jako autor pięknych piosenek komponowanych między innymi dla Michała Bajora czy rock opery "Krzyżacy".

Tabęcki jako kompozytor współpracował z wieloma tea­trami dramatycznymi, ma wy­czucie sceny, ale jest to jego pierwsza w bogatym i różnorod­nym dorobku kompozytorskim opera. O ile scenariusze filmowe dość często adaptuje się dla po­trzeb musicalu, np. "Bulwar za­chodzącego słońca", "Duch", "Billy Elliot", "Legalna blon­dynka" czy "Priscilla, królowa pustyni", o tyle jest to pierwszy przykład, by scenariusz filmu stał się kanwą opery.

W przedpremierowych wy­powiedziach Tabęcki mówi, że będzie wierny gatunkowi opery, że nawiązuje do tradycji roman­tycznej, a jednocześnie ma świa­domość, iż główny bohater roz­bity na siedem postaci będzie śpiewał ordynarne bluzgi. Melo­mani będą mogli wykazać się znawstwem, ponieważ kompozytor zdradza, że w partyturze są zawarte aluzje do Chopina, Verdiego, a nawet Bacha. Kom­pozytor podzielił operę na trzy akty. Ze względu na słownictwo, opera adresowana jest do wi­dzów, którzy ukończyli 15 lat.

W spektaklu, oprócz solistów, chóru i orkiestry, weźmie udział zespól Audiofeels. "Dzień świra" reżyseruje Igor Gorzkowski, kie­rownictwo muzyczne sprawuje Radosław Labakhua, kostiumy Tomasz Jacyków, ruch sceniczny Iwona Pasińska, kierownictwo chóru Mariusz Otto, reżyseria świateł i projekcje Marek Rydian.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji