Artykuły

Poznań. Kankanowy zawrót głowy w UAM

Są tacy, którzy chcieliby przyjemnie spędzić czternasty dzień lutego, ale niekoniecznie w komercyjno-romantycznym klimacie walentynek. Wśród licznych propozycji kulturalnych na ten wieczór powinni zwrócić uwagę na Speaking Concert o intrygującym tytule "Kankan, czyli zawracanie głowy nogami".

Na hasło kankan automatycznie zarysowuje się przed oczami świetlisty kontur Moulin Rouge - najbardziej sensacyjnego i skandalizującego kabaretu Paryża, a także kilka roztańczonych scen z jego wnętrza, fantastycznie uwiecznionych przez Henriego de Toulouse-Lautreca. Kankan to również ucieleśnienie frywolności i swobód wszelkiego rodzaju, kolorowe sukienki oraz długie a liczne nogi, żyjące w galopującym tańcu jakby własnym życiem.

Choć skojarzeń jest mnóstwo, wszystkie prowadzą nas do dziewiętnastowiecznej paryskiej bohemy i dekadenckiej mgiełki unoszącej się nad Montmartrem. Jeśli takiego klimatu francuskiej awangardy fin de siecle'u spodziewamy się zaznać na karnawałowym Speaking Concercie, niemałym zaskoczeniem może okazać się muzyczno- -multimedialna podróż w czasie i przestrzeni, jaką przygotowali twórcy wydarzenia.

Między menuetem a kankanem

Teorii dotyczących pochodzenia kankana jest kilka. Jedni wywodzą go z nieco starszego i zdecydowanie bardziej wytwornego kadryla, inni doszukali się w nim karykatury tańców afrykańskich. Realizatorzy koncertu postanowili z kolei dowieść wiedeńskich korzeni kankana.

- Zanim stolica Europy przeniosła się do Paryża, to właśnie Wiedeń stanowił centrum rozwoju kultury i sztuki - przypomina Marcin Sompoliński, pomysłodawca i dyrygent cyklu Speaking Concerts. - Cofniemy się do momentu, w którym egalitarny, masowy walc wyparł dworskiego menueta. Opowiemy o fenomenie walca i o tym, co z tego wynikło.

A skoro o walcu mowa, nie może zabraknąć nieodłącznego atrybutu karnawałowych balów, czyli muzyki Straussów, której puls i melodia nie zdążyły ucichnąć po niedawnych koncertach noworocznych. Zanim więc zabrzmi finałowy kankan z Orfeusza w Piekle Jacques'a Offenbacha, liczne polki, walce i kadryle Johanna Straussa ojca i syna wykona Orkiestra Symfoniczna Collegium F. Koncert uświetnią głosy trzech solistów: sopran Joanny Horodko, tenor Mikołaja Adamczaka oraz baryton Marcina Hutka. Wieczór poprowadzą Andrzej Lajborek i Tomasz Raczkiewicz, a jako gość specjalny wystąpi zespół AudioFeels.

Garść ciekawostek

Znając dotychczasowe formy Speaking Concertów, możemy oprócz muzyki na wysokim poziomie spodziewać się ciekawych ujęć z samego Wiednia oraz nietuzinkowej narracji. Twórcy Speakingu stawiają sobie i słuchaczom kilka tylko z pozoru absurdalnych pytań. Podczas koncertu wspólnie zastanowimy się więc, w czym klątwa klanu Kennedych przypomina dzieje rodu Straussów, poznamy zależności między pożyciem małżeńskim państwa Straussów a rozwojem historii muzyki, a także dowiemy się, na czym polega wyższość rewolucji walca nad rewolucją dzieci kwiatów. Zawracanie głowy? To się okaże!

***

Karnawałowy Speaking Concert "Kankan, czyli zawracanie głowy nogami"

14.02, g. 19

Aula UAM, ul. Wieniawskiego

wykonawcy: Joanna Horodko - sopran, Mikołaj Adamczak - tenor, Marcin Hutek - baryton, AudioFeels, Orkiestra Symfoniczna Collegium F, Marcin Sompoliński - dyrygent

bilety na www. bilety24.pl oraz w CIM

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji