Artykuły

Dyskretny urok dworku

Jest to gorzkie spojrzenie na pięćdziesiąt lat naszej historii.

Sztukę "Ostatni" Tomasz Łubieński napisał na zamówienie Te­atru Narodowego. Prapremiera odbędzie się w sobotę na Sce­nie przy Wierzbowej, w reżyserii Tadeusza Bradeckiego. W ro­lach głównych występują Aleksandra Justa i Ignacy Gogolewski. Dramat Łubieńskiego jest swoistym freskiem współczesnej historii. Opisuje zbiorowe doświadczenie polskiego społeczeństwa i wymia­nę klas, która dokonała się po 1939 r. Opowiada o losach Eustache­go, ostatniego właściciela Różampoja, majątku położonego na kre­sach II Rzeczypospolitej. Akcja rozpoczyna się 17 września 1939 ro­ku. Rodzinny podwieczorek zakłócają odgłosy zbliżającego się fron­tu. Niebawem na pałacowym podjeździe spotkają się dwie armie, niemiecka i sowiecka. Nić fabularna oparta jest na romansie Pana z Różampola z kucharką Rózią. Dzieje rodziny, do której należał majątek, obserwujemy na tle kolejnych zdarzeń, obejmujących pięć­dziesiąt lat. Finał opowieści następuje już w naszych czasach, kiedy to w Różampolu odbywa się szczególny zjazd rodzinny. Los drwi sobie z ostatniego dziedzica dóbr słynących z hodowli róż. Wielopokoleniowy dorobek właścicieli Różampola kłuje w oczy nie tylko okupantów ze Wschodu i z Zachodu. Także przedstawicieli powojennych władz oraz okolicznych mieszkań­ców. Pałacyk podupada i niszczeje. I choć w III Rzeczypospolitej odbudowa z ruin wydaje się możliwa, Eustachy dobrze wie, że nie da się dwa razy wejść do tej samej rzeki. A cena, jaką należałoby zapłacić za powrót do rodzinnego gniazda sprzed półwiecza, oka­że się stanowczo zbyt wysoka.

Autor posługuje się kalkami skojarzeniowymi, szydząc sobie zarów­no z naszych wad narodowych, jak też z utrwalonych w naszej świa­domości stereotypowych wyobrażeń Rosjan i Niemców. Wymowa sztuki Łubieńskiego jest ironiczna i gorzka. Obrywa się wszystkim: utytułowanym i chamom, wykształconym i prostakom, kulturalnym i prymitywom. Dzisiejsze czasy, w których przyszło żyć bohaterom, sprawia, że gest obrony honoru zamienia się w akt destrukcji. Tomasz Łubieński jest poetą, dramatopisarzem, prozaikiem, kryty­kiem literackim, redaktorem naczelnym miesięcznika "Nowe Książki". Ostatnio opublikował biografię "M jak Mickiewicz". Jego dramaty były realizowane w krakowskim Starym Teatrze ("Zegary" w reżyserii Jerzego Kreczmara), wrocławskim Teatrze Polskim ("Koczowisko" i "Historia z psem" w reżyserii Tadeusza Minca) oraz w Teatrze Telewizji ("Sławek i Sławka" i "Śniadanie do łóżka", w reżyserii Filipa Zylbera).

Scenografia "Ostatniego" jest dziełem Pawła Dobrzyckiego, muzykę skomponował Stanisław Radwan. Wystąpią także: Dorota Landow­ska, Bożena Stachura, Katarzyna Taracińska, Andrzej Blumenfeld, Mariusz Bonaszewski, Arkadiusz Janiczek, Waldemar Kownacki, Łukasz Lewandowski, Robert Majewski, Jacek Mikołajczak, Jan Monczka, Paweł Tołwiński, Leszek Zduń.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji