Artykuły

Dziennik żołnierza

W jednym ze szkiców z "Przygotowania do wie­czoru autorskiego" Ta­deusz Różewicz zamieścił frag­menty żołnierskiego pamiętni­ka, poniżej zaś dopisał: "Jes­tem w posiadaniu dziennika, którego autorem jest żołnierz-sanitariusz. Jest to dziennik z czasów I wojny światowej. Prowadził go od pierwszego dnia aż do końca mój krewny, nazwiska nie podaję, gdyż nie traktuję tych zapisków jako dzieła literackiego''. Ten dziennik nie dawał jednak poecie spokoju. Sięgnął do nie­go jeszcze dwa razy. Pierwszy, gdy w roku 1961 pisał poemat "Z dziennika żołnierza". Do­wiedzieliśmy się wówczas, że autorem zapisków jest Józef F., który służył w rosyjskiej armii. Po raz drugi autor "Kar­toteki" wykorzystał żołnierskie notatki pracując nad scenariu­szem widowiska pt. "O wojnę powszechną za wolność ludów prosimy Cię, Panie".

Utwór ten jest chyba naj­bardziej nietypowym w całej dramaturgii Różewicza. Ze względu na swoją dokumentalno-publicystyczną formę na­daje się raczej do realizacji te­lewizyjnej niż na scenę trady­cyjnego teatru. A jednak - jak można sądzić - okrągła rocz­nica odzyskania przez Polskę niepodległości sprawiła, że "O wojnę powszechną..." wystawił Teatr Nowy w Warszawie. Pre­miera sztuki wyreżyserowanej przez Bohdana Cybulskiego odbyła się w listopadzie br. W dramatach Różewicza do­minuje współczesność będąca wynikiem holocaustu. Rzadziej natomiast sięga autor do źró­deł naszej teraźniejszości: II wojna światowa pojawia się w "Do piachu", echa pierw­szej pobrzmiewają w "Pułap­ce". Tymczasem "O wojnę powszechną..." w całości poś­więcona jest wydarzeniom z lat 1914-1918. A mówiąc do­kładniej, wydarzeniom, w któ­rych uczestniczył główny bo­hater sztuki, Józef (Wojciech Siemion).

Spektakl jest montażem fragmentów autentyczne­go dziennika, uzupełnio­nym prasowym: notatkami, re­ligijna poezją. Na zaimprowi­zowanej scenie obserwujemy zmieniające się raz po raz obrazy, które stanowią insceni­zację poszczególnych fragmentów.

Szary dzień powszedni ("na froncie spokój i cisza") przeplata się z okrucieństwem wojny (użycie gazów trują­cych), żołnierski humor z tęsknotą za rodziną. Dialogów jest niewiele, przeważa gest sceniczny oraz bezpośrednia re­lacja uwspółcześnionego nar­ratora (Arkadiusz Bazak) bądź też samego bohatera. Inne pos­taci - w przedstawieniu bie­rze udział niemal cały zespół teatru - pozostają bezimien­ne i są kompozycyjnym sztafa­żem. Widzimy zatem fronto­wych towarzyszy Józefa (Krzysztof Kołbasiuk, Ryszard Bacciarelli), siostry miłosier­dzia (Anna Ciepielewska, Mał­gorzata Pritulak), carskiego oficera (Tomasz Zaliwski). Rola sanitariusza-żołnierza została napisana jakby specjal­nie dla Siemiona. Zresztą ży­czeniem autora było, aby pos­tać tę zagrał właśnie Sie­mion. Józef w jego wykonaniu to prostoduszny, uczciwy żoł­nierz, bardzo ludzki, a przy tym inteligentny i oczytany - po wojnie zostanie nauczycie­lem.

Scenografia widowiska (Jan Banucha) skromna i chyba słu­sznie - nadmiar rekwizytów kontrastowałby tylko z suro­wą konstrukcją utworu. Trze­ba również podkreślić główne rozwiązanie inscenizacyjne, po­legające na odwróceniu kla­sycznej sytuacji teatralnej; wi­dzowie siedzą na scenie, zaś ak­torzy grają w miejscu przezna­czonym dla widowni. Efekt po­mysłu to uzyskanie nowej, szerszej perspektywy. Widzowie spoglądają z podwyższe­nia na polowy szpital, żołnier­ski obóz, pole bitwy, stając się mimowolnymi uczestnikami wydarzeń.

Pomimo swej nietypowości utwór zaciekawia. Auto­rowi, reżyserowi oraz ak­torom udało się przekazać myśl najważniejszą, a mianowicie to, że każda wojna niezależnie od czasu i miejsca jest bezsensem. Wprawdzie sporo w tym przed­stawieniu patetyczności, niekie­dy zbędnej, ale i okazja szcze­gólna, więc można to wybaczyć. Całość kończy się też optymis­tycznie, co u Różewicza należy do rzadkości.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji