Teatru Nowego najnowsze dzieje
Czy człowiek odpowiada całkowicie za świat wciągnięty w zbrodnię? Czy jest inny niż jest, czy żyje wbrew jego naturalnym skłonnościom? Warunki historyczne kształtują ludzi wbrew ich naturalnym dążeniom do niewinności i dążeniom do korzystania z urody świata?
Wiejski chłopak, ciekaw życia, zakochany we wszystkim, co daje natura, zachwyca go ruch, kąpiele w upalny czas, czerwień i soczystość jabłka - to Piotr "król". Ten sam człowiek wprzęgnięty w losy wojny jest wykonawcą wojennych wyroków, musi zabijać - to Piotr kat.
Pamięć przelanej podczas wojny krwi staje się dla bohatera poczuciem winy, którego potem nie może udźwignąć. Tamte śmierci mącą radość życia, którego sensem i istotą powinno być: żyć w naturze, jabłko zerwać i zjeść, rzekę "targać garściami" za jej "zieloną grzywę", dziewczęta całować. "Matko naturo... spraw, by syn nasz, podchodząc do noża, z rzeczy śmiertelnych pierwsze ujrzał jabłka... - takiego losu pragnie Piotr dla nowo narodzonego syna.
Taką problematyką moralną w sztuce ,,A jak królem, a jak katem będziesz" wg. T. Nowaka daje pod rozwagę publiczności Teatr Nowy w Poznaniu, który rozpoczął pracę po blisko trzyletniej przerwie, w odnowionym budynku, a co najważniejsze - pod nowym kierownictwem Izabelli Cywińskiej.
Jednocześnie są w repertuarze: "Giganci z gór" Pirandella, "Śmierć Tarełkina" Suchowo-Kobylina i monodram "Odejście Kaina" Marianny Bocian. Zapowiedziane jest wystawienie na tej scenie "Wacława dziejów" Garczyńskiego przygotowane przez Adama Hanuszkiewicza, będzie "Opera za trzy grosze'" w reżyserii Raula Zarmena, będzie też Maja Komorowska w sztuce reżyserowanej przez Krzysztofa Zanussiego...
Rzecz w koncepcji teatru, który nie tylko co wieczór przedstawi widzom spektakl, ale teatru wokół którego powstanie kulturotwórcze środowisko: gdzie będą spotkania i dyskusje z publicznością. Środowisko, które skupi ludzi zdolnych i twórczych, a także entuzjastów teatru: gdzie będzie się dziać niekoniecznie bez napięć, ale bez nudy i nijakości.