Artykuły

Janusz Jasiński: Teatr poszukujący

- Obserwuję zwiększający się wpływ gospodarki rynkowej na politykę repertuarową teatrów - mówi Janusz Jasiński, dyrektor Wrocławskiego Teatru Lalek. Tekst z cyklu "Rozmowy z dyrektorami na 250-lecie teatru publicznego w Polsce" na stronie 250teatr.pl.

Polityka programowa i zarządzanie:

Agnieszka Michalak: Jak definiuje Pan profil swojego teatru?

Janusz Jasiński : Teatr dla dzieci i młodzieży.

Jak scharakteryzowałaby Pan program swojego teatru?

- Otwarty na widza, poszukujący; promujący polską dramaturgię dla dzieci i młodzieży; realizujący misję edukacyjną.

Czy struktura organizacyjna teatru wpływa Pana zdaniem na poziom artystyczny prowadzonej instytucji?

- Struktura organizacyjna ma istotny wpływ na poziom artystyczny instytucji.

Czy i jak zmienia się struktura organizacyjna w Pana teatrze (nowe funkcje: dramaturg, edukator, specjalista od grantów etc.? Z czego to wynika? Czyje role stają się dziś ważniejsze (dramaturg, marketingowiec, PRowiec, osoba odpowiedzialna za pozyskiwanie środków), a czyje odchodzą na plan dalszy (garderobiane, technika)?

- Zmiana struktury organizacyjnej wynika ze zmian otoczenia funkcjonowania teatru i realizacji nowych wyzwań stojących przed teatrem w obszarze artystycznym, organizacyjnym i finansowym. Realizacja nowych zadań wymaga przewartościowania kompetencji pracowników. W realizacji celów artystycznych wszystkie role spełniane przez pracowników są ważne, niemniej jednak w kontekście zewnętrznej oceny Teatru, niektóre z nich zyskują na znaczeniu.

O ile etatów zmniejszył się lub zwiększył w Pana teatrze zespół aktorski w ciągu ostatnich pięciu lat? Z czego wynika zmniejszenie?

- Zespół aktorski zwiększył się o jeden etat.

Czym się Pan kieruje, układając/planując repertuar? Realizacją swojego założonego programu, rozpoznanymi potrzebami publiczności

- Realizacja założonego programu, zainteresowanie publiczności spektaklami.

Czy udaje się Panu realizować program zaakceptowany w chwili obejmowania dyrekcji?

- Tak.

Czy organizatora interesuje realizacja przyjętego na początku kadencji programu? Czy egzekwuje jego realizację?

- Zainteresowanie ogólne, dyskretny monitoring.

Kim powinien być dyrektor instytucji publicznej? Czy musi być managerem? Dlaczego?

- Nie ma jednego słusznego rozwiązania. Decyduje o tym kompetencja, wiedza i umiejętność zarządzania zespołami ludzkimi.

Czy traktuje Pan teatr jako miejsce działań interdyscyplinarnych - swoisty dom kultury, w którym jest miejsce nie tylko na przedstawienia ale też na warsztaty, koncerty, wystawy, dyskusje, czytania? Czy te działania wynikają z rozpoznanych potrzeb i programu, czy są (przez kogo?) oczekiwane, narzucone? Czy te działania nie przytłaczają podstawowego zadnia teatru, czyli produkowania i prezentowania przedstawień? Czy te działania przekładają się na frekwencję? Jakie inne korzyści przynoszą?

- Teatr realizuje swoje zadania w dwóch obszarach: produkowanie i prezentowanie przedstawień (realizacja koncepcji artystycznej) oraz edukacja teatralna (warsztaty, spotkania, czytania, wystawy), które w większości wspomagają realizację koncepcji artystycznej.

Czy teatr współpracuje z innymi instytucjami, organizacjami? Jakie wynikają z tego korzyści? Jakie problemy?

- Współpraca wynika z potrzeb realizacji konkretnych projektów artystycznych.

Festiwale/konkursy/przeglądy? Dlaczego Pan je organizuje? W jakie inne akcje w mieście angażuje się teatr?

- Organizacja Przeglądu Nowego Teatru Dla Dzieci jest realizacją programu przyjętego na początku kadencji, a wynika z potrzeby pokazania naszym widzom kierunków rozwoju teatru dla dzieci i młodzieży.

Teatr / miasto /organizator

Jaką rolę spełnia teatr we Wrocławiu?

- WTL jest jedyną w mieście instytucjonalną jednostką prowadzącą działalność teatralną dla dzieci i młodzieży.

Z jakimi problemami musi się Pan zderzać we Wrocławiu? (Bezrobocie? Brak ośrodków kultury? A może zbyt duża oferta kulturalna?)

- Duża oferta kulturalna o bardzo zróżnicowanym poziomie artystycznym.

Czy teatr to Pana zdaniem instytucja lokalna, pracująca dla konkretnego miasta, konkretnej publiczności?

- Teatr jest w zasadzie instytucją o zasięgu regionalnym skierowaną do konkretnej publiczności. Niektóre jego działania mają charakter ogólnopolski.

Jak dziś zdobywać publiczność, zachęcić widzów do chodzenia do teatru? Jak utrzymać i budować publiczność? Jakie są Pana sposoby?

- Przede wszystkim utrzymać wysoki poziom artystyczny. Ponadto tematy poruszane w przedstawieniach muszą być ważne dla widza. A przekaz artystyczny powinien mieć różnorodną formę.

Czy organizator formułuje wobec teatru/ Pana jakieś oczekiwania? Jakie?

- Oczekiwanie organizatora to prowadzenie dobrego teatru.

Czy organizator wywiązuje się ze swoich zobowiązań wobec teatru?

- Tak.

A czego Pan oczekuje od organizatora swojej instytucji?

- Oczekuję realizacji zobowiązań z kontraktu.

Jakiego typu kontroli podlega teatr?

- Podlega systemowi kontroli właścicielskiej Gminy.

Z czego teatr jest "rozliczany" przez organizatora?

- Sprawozdawczość ilościowa (liczba spektakli, frekwencja itp.), kontrola finansowa kwartalna i roczna (sprawozdanie finansowe).

Czy to "rozliczenie" uwzględnia także ocenę działalności artystycznej? Sformalizowanej oceny artystycznej nie ma.

Teatr publiczny

Jaką rolę dziś powinien pełnić teatr w życiu społeczno-kulturalnym?

- Teatr powinien być miejscem wolności twórczej, otwartym na różnorodność wyrażanych opinii.

Czy rola teatru publicznego (dotowanego z publicznych pieniędzy) różni się od roli teatrów inaczej zorganizowanych, teatrów prywatnych, prowadzonych przez stowarzyszenia, fundacje?

- Rolą teatru publicznego jest możliwość realizacja misji teatru w zakresie potrzeb i aspiracji kulturalnych obywateli oraz jego powszechna dostępność.

Jakie są wady funkcjonowania publicznej instytucji artystycznej?

- Przede wszystkim mała elastyczność organizacyjna, wysokie koszty funkcjonowania.

Jakie są zalety funkcjonowania publicznej instytucji artystycznej?

- Stabilność finansowania i możliwość realizacji misji teatru.

Czy warto zachować w Polsce model teatru zespołowego, repertuarowego?

- Tak.

Czy istnienie teatrów innego typu zagraża temu modelowi? Czy wpływa na jego zmianę? W jakim aspekcie?

- Nie, jedynie zwiększa konkurencję.

Czy obserwuje Pan jakieś tendencje w tym obszarze?

- Obserwuję zwiększający się wpływ gospodarki rynkowej na politykę repertuarową teatrów.

Jaka jest Pana zdaniem dziś rola krytyki teatralnej? Jaki/czy w ogóle ma wpływ na funkcjonowanie teatru?

- Krytyka teatralna pełni bardzo ważne funkcje. Po pierwsze, zapewnia teatrowi informację zwrotną, dostarcza wiedzy na temat tego, jak nasze projekty odbierane są przez specjalistów: krytyków, znawców teatru, środowisko. Po drugie, jest źródłem informacji dla naszych widzów i pośrednio przekłada się na ich wybory repertuarowe.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji