Artykuły

Warszawa. Teren TR

Przez cały czerwiec możemy oglądać finałowe spektakle Terenu TR. To przegląd bardzo różnych pomysłów na teatr. Zobaczymy przedstawienia niemal dokumentalne, oparte na doświadczeniach twórców. Jest też opowieść komiksowa i współczesna interpretacja klasycznej baśni.

Anna Karasińska "Ewelina płacze"

Reżyserka Anna Karasińska wykorzystała specyficzną sytuację teatralną, aby opowiedzieć o możliwości bycia sobą w świecie, w którym tożsamość człowieka tworzą liczne, często sprzeczne narracje. Tekst jest mieszaniną fantazji, obiegowych opinii i medialnych wizerunków aktorek i aktorów. W spektaklu artyści próbują zagrać siebie samych, wyobrażonych przez kogoś innego. Cudze fantazje przenikają się z ich prywatną prawdą. Nie mając możliwości sprostowania informacji na swój temat, pozostają uwięzieni w przypadkowych i fragmentarycznych tożsamościach. Spiętrzenie ról sprawia, że nie wiadomo już, do kogo należą wypowiadane ze sceny kwestie.

Reżyseria: Anna Karasińska, współpraca dramaturgiczna: Magdalena Rydzewska, choreografia: Marta Ziółek, asystentka produkcji: Katarzyna Szumlas. Występują: Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Ewelina Pankowska, Adam Woronowicz.

Pokazy: 7 czerwca, godz. 20, i 24 czerwca, godz. 20.

"Grind/r"

Sztuka Piotra Trojana oparta jest na zapisie kilkunastu autentycznych spotkań, zaaranżowanych za pomocą aplikacji randkowej dla gejów Grindr. Projekt pokazuje drugą, ukrytą stronę życia metropolii, a jednocześnie analizuje fenomen seksu w epoce cyfrowej. Znalezienie odpowiedniego partnera lub partnerki niegdyś wymagało wielu starań i czasu, dzisiaj trwa tyle, ile kliknięcie na ekranie smartfona. Jaki wpływ na relacje seksualne między ludźmi mają nowe technologie? W jaki sposób aplikacje randkowe zmieniają obyczajowość? Czy Grindr to rzeczywiście miejsce, gdzie marzenia się spełniają?

Reżyseria: Piotr Trojan, dramaturgia: Michał Pabian, scenografia: Dominika Olszowy, wideo: Patrycja Planik, choreografia: Tomasz Bazan, muzyka: Marcin Janus, asystentka produkcji: Anna Wojnarowska. Występują: Michał Bieliński, Jan Drav-nel, Dobromir Dymecki, Ewa Szykulska, Piotr Trojan.

Pokazy: 11 czerwca, godz. 20, 18 czerwca, godz. 19 i 21.30.

Michał Szymaniak "#jaś #i #małgosia"

Sztuka Michała Szymaniaka to współczesna wersja klasycznej baśni braci Grimm, rozgrywająca się w dzisiejszej Warszawie. Bohaterami są Jaś i Małgosia, nastolatki, które żyją jednocześnie w świecie realnym i wirtualnym - jako sieciowe awatary. Ich rodzice wciąż jeszcze wierzą w potęgę kariery i sukcesu. Ale świat zmienił się od czasów transformacji, przypomina ciemny las, w którym nowe pokolenie musi samo wyrąbywać sobie przestrzeń do życia. Czy Jaś i Małgosia przełamią przyjętą narrację, w której trzeba odnieść mityczny sukces albo być nieszczęśliwym? Czy dialog pomiędzy pokoleniem urodzonych po 1989 roku i ich rodzicami - ojcami i matkami ustrojowej transformacji jest możliwy? Czy w tak zaprogramowanym świecie istnieje jeszcze przestrzeń dla buntu? A jeśli tak, czy nie będzie on tylko ironiczny?

Reżyseria: Elżbieta Depta, dramaturgia: Michał Szymaniak, wideo: Małgorzata Andrys, Bogna Kowalczyk, zdjęcia: Michał Modlinger, scenografia, kostiumy, światło: Monika Nyckowska, muzyka: Michał Kowalewski, asystent reżysera: Wojciech Sobolewski, asystentka produkcji: Kamila Smętkowska. Występują: Bartosz Bielenia, Kim Lee, Lech Łotocki, Magdalena Osińska, Sebastian Pawlak, Katarzyna Warnke.

Pokazy: 17,20 czerwca, godz. 20.

Ola Cieślak "Tit Anik"

Projekt graficzki Oli Cieślak to new-age'owa baśń dla dorosłych, inspirowana japońskim teatrem Noh, komiksem i estetyką kawaii. Jej tematem jest dojrzewanie kobiety, odkrywanie własnej tożsamości, walka z własnymi wyobrażeniami i demonami. Siedmioletnia Anik zostaje porwana przez falę różowej melasy podczas katastrofy elektrowni glukozowo-nuklearnej. Po dwudziestu latach wypływa jako przetrawiona przez nową rzeczywistość heroska. W bogu Hello'kitty widzi swojego ojca. Jaki mamy wpływ na to, czym się stajemy, a na ile jesteśmy zdeterminowani przez otoczenie? Co czyni nas ludźmi? Jakich bogów i superbohaterów potrzebujemy? Reżyseria, choreografia: Kaya Kołodziejczyk, dramaturgia: Ola Cieślak, asystent reżyserki: Wojciech Sobolewski, rekwizyty i scenografia: Ola Cieślak & Kaya Kołodziejczyk, animacje i wideo: Katarzyna Kijek / Przemysław Adamski, kostiumy: Justyna Koe-ke, muzyka: Piotr Kurek, nagrania głosów: Jakub Orłowski @ tralalab studio, światło: Karolina Gębska, charakteryzacja: Kacper Raczkowski, asystent produkcji: Marcin Wisiorowski, konsultacje psychologiczne: Beata Chmielewska. Występują: Dominika Biernat, Jan Dravnel, Grzegorz Hardej, Magdalena Kuta, Paweł Smagała, Robert Wasiewicz, Justyna Wasilewska, Agnieszka Żulewska.

Pokazy: 22 i 23 czerwca, godz. 20.

Agnieszka Przepiórska

"Dokument podróży"

Bohaterka filmu Agnieszka przypadkowo odkrywa, że pochodzenie jej rodziny jest inne od wersji powielanej i wypowiadanej przez kolejne pokolenia. Aby rozwikłać tajemnicę i zmierzyć się z nową tożsamością, wyrusza w podróż do rodzinnych korzeni, która prowadzi przez Suwałki i Tel Awiw. Oparty na autentycznej historii projekt Agnieszki Przepiórskiej łączy dwa media: dokumentalny film i performance na żywo. Tematem jest potrzeba szukania korzeni i zrozumienia własnej tożsamości. Jaki wpływ na rodzinne relacje mają wypierane i ukrywane prawdy? W jaki sposób wybory rodziców i dziadków determinują życie następnych pokoleń? Czy tożsamość można wybrać, czy to ona nas wybiera?

Scenariusz filmu i reżyseria performance: Weronika Tofilska, reżyseria filmu: Łukasz Konopa, Weronika Tofilska, zdjęcia: Łukasz Konopa, asystentka produkcji: Anna Kaźmierowska. Występują: Maria Maj, Agnieszka Przepiórska, Jacek Żakowski.

Partnerem projektu jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

***

MARIA MAJ

- Być aktorem Terenu TR to znaczy uczestniczyć w eksperymentach, uczestniczyć w projektach, które są formą eksperymentu teatralnego. Ta praca jest rozwijająca przez kontakt z nowymi twórcami. Mam z tego łupy dla siebie, inaczej bym tego nie robiła. Jest to inna forma pracy, inny rodzaj tworzenia niż ten, do którego przywykłam. Szukamy czegoś, co się wykluwa, czegoś nowego, świeżego, czegoś

bardzo młodego, nawet bardziej młodego niż młode. Szukamy jakiegoś źródła.

Co da Teren TR teatrowi? Za wcześnie jest to osądzać. Jeszcze nie można tego podsumowywać. Nie wiem co da, to jest ryzyko. Zaryzykowaliśmy i zobaczymy, co z tego wyniknie. Byłam selekgonerką projektów zgłoszonych do Terenu TR. Nie braliśmy pod uwagę tekstów znanych, gotowych adaptacji. Szukaliśmy autentycznych osobistych wypowiedzi, takich, które mogłyby nas wytrącić, zadziwić. Takie są projekty, które zobaczymy na scenie TR Warszawa w ciągu czerwcowych trzech tygodni. Mam nadzieję, że każdy z pięciu premierowych pokazów będzie dla wszystkich - nas artystów, twórców i widzów - zaskakujący, nowy i bardzo inspirujący.

***

RAFAŁ MAĆKOWIAK

- Aktor terenowy musi być otwarty na nowe pomysły, na nowych ludzi, musi być gotowy na ryzyko. Musi być komandosem. W tym teatrze to nieodzowne. W TR Warszawa już kilkakrotnie brałem udział w projektach trudnych, niewygodnych, hardcore'owych. I przeszedłem przez to.

Myślę, że wszyscy tu jesteśmy komandosami.

Założenia projektu Teren TR są podobne do Terenu Warszawa sprzed 11 lat. Zależy nam, żeby wprowadzić do teatru nowych ludzi, ich pomysły, ich energię. Zrobić nawet małą rewolucję. Zderzyć ze sobą różne rodzaje sztuki, dać scenie przy Marszałkowskiej trochę oddechu.

Spotkanie z nowymi artystami, autorami Terenu TR jest dla nas bardzo ciekawe. Mieliśmy już pokazy warsztatowe, które zostały przyjęte bardzo dobrze. Mam wrażenie, że wyjdą z tego ciekawe spektakle.o

Pokazy: 25,26 czerwca, godz. 20.

TR WARSZAWA,

UL. MARSZAŁKOWSKA 8

Bilety 30 zł normalne/ 20 zl ulgowe. Bilety dostępne w kasie TR Warszawa (tel. 22 480 80 08, e-maii: kasa@trwarszawa.pl godziny otwarcia: pon. 11-16, wt.-sb. 11-14.30 oraz 15-19, niedz. 13-19). w intemecle (www.ebilet.pl) oraz w sieci salonów Empik w Warszawie, kurator projektu: Roman Pawłowski sekretarz projektu: Jacek Telenga koordynacja projektu: Małgorzata Mazur koordynacja aktorska: Paweł Kulka kierowniczka produkcji projektu: Karolina Pająk

koordynacja produkcji ^aś#ł#malgosia": Ewelina Donejko

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji