Artykuły

"Bestsellery" sezonu teatralnego 1962/63

Od 1 września ubr. do 30 czerw­ca br. odbyły się w teatrach całe­go kraju 404 premiery, w tej licz­bie 232 sztuki współczesne i 172 klasyczne. W tym okresie wy­stawiono 145 polskich sztuk współ­czesnych i 69 pozycji klasyki pol­skiej.

- Jak ocenić sezon 1962/63? Na to pytanie odpowiada dyrektor Ze­społu do Spraw Teatru Minister­stwa Kultury i Sztuki - Jerzy Ja­sieński.

- Przede wszystkim podkreślić trzeba przewagę sztuk współczes­nych, a wśród nich polskich. Teatry w całym kraju wystawi­ły w ub. sezonie wiele nie granych dotychczas pozycji z klasyki polskiej i światowej, jak "Korio­lan" Szekspira, "Jaśnie pan Nikt" Lope de Vegi, "Circe" Calderona, "Borys Godunow" Puszkina, "Egmont" Goethego, "Rewolwer" Fre­dry. W repertuarze znalazło się znacznie więcej sztuk o tematyce obyczajowej, a także rozrywkowej. Wystawiono, wiele współczesnych sztuk radzieckich oraz sporo współ­czesnych sztuk innych krajów so­cjalistycznych.

- Które przedstawienia można uznać za najwybitniejsze?

- Zaliczyłbym do nich przede wszystkim cztery: "Słowo o Jaku­bie Szeli" Brunona Jasieńskiego w Teatrze Narodowym, "Trzy sio­stry" Czechowa w Teatrze Współ­czesnym, "Fizyków" Dürrenmatta w Teatrze Dramatycznym oraz "Most" Szaniawskiego na Małej Scenie Teatru Narodowego.

Ponadto można wymienić co naj­mniej tuzin bardzo interesujących inscenizacji: np. "Rewolwer" Fre­dry w Teatrze Kameralnym, "Brytanik" Racine'a i tryptyk grecki("Agamemnon" Ajschylosa, "Elektra" Eurypidesa i "Żaby" Arystofanesa) w Teatrze Narodowym, a spoza Warszawy - "Ocean" Sztejna, "Przygoda z Vaterlandem" Kruczkowskiego, "Sen" Dostojewskiego, "Major Barbara" Shava - w Krakowie,"Kondukt" Drozdowskiego (Nowa Huta), "Na­gi król" Szwarca (Olsztyn), "Wy­zwolenie" Wyspiańskiego (Zielona Góra), "Kaukaskie kredowe koło" Brechta, "Historya o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" Mi­kołaja z Wilkowiecka (Gdańsk), "Noc Listopadowa" Wyspiańskiego (Toruń),"Inkarno" Brandysa (Wrocław).

- Czyje sztuki miały najwięcej premier?

- Na pierwszym miejscu znala­zły się sztuki L.Kruczkowskiego. Jego "Przygodę z Vaterlandem" wystawiło 5 teatrów (Kraków, War­szawa, Łódź, Opole, Rzeszów). W planach repertuarowych znajdują się dalsze premiery tej sztuki. Na­stępnie - J. Broszkiewicz. Jego "Skandal w Hellbergu" doczekał się w minionym sezonie nowych pre­mier w Warszawie, Poznaniu i Sosnowcu, "Niepokój przed podró­żą" wystawiły teatry w Łodzi, Wrocławiu, Zielonej Górze i Rze­szowie. W ostatnim sezonie odbyło się 5 premier sztuk B. Drozdow­skiego: "Kondukt" grany był w Nowej Hucie i stolicy, "Dzwony na wzięcie Francji" - w Szczeci­nie i Warszawie, a "Ostatni brat" - w Białymstoku. Kilka teatrów gra­ło jednoaktówki S. Mrożka. Kome­dię J. Jurandota "Dziewiąty spra­wiedliwy" wystawiły teatry w Szczecinie, Warszawie, Olsztynie i Bydgoszczy. Sygnalizowane to dal­sze premiery tej sztuki.

Realizację sztuk sezonu 1962/63 w większych ośrodkach teatralnych cecho­wał na ogół umiar w reżyserii, odejście od "odkrywczych" inscenizacji, wysu­nięcie na plan pierwszy aktora. Sce­nografia była bardziej funkcjonalna, lecz nie rezygnująca z ambicji artysty­cznych. Natomiast w mniejszych ośrod­kach teatralnych objawiła się niespo­dziewanie większa "odkrywczość" re­żyserska, "uwspółcześnianie" za wszel­ką cenę utworów klasycznych, czyli tzw. nowatorstwo inscenizacji i reży­serii. Zaznaczył się przy tym brak współpracy reżysera i aktora. Rzadko które przedstawienie w teatrach miast mniejszych podkreślało rolę i znacze­nie aktora. Tylko niektóre mniejsze ośrodki obroniły się przed tą falą, znaj­dując złoty środek.

- Jak zapowiada się nowy se­zon teatralny?

- Będzie związany z 20-leciem PRL. W przyszłym roku obchodzo­ne będą rocznice: 400-lecia urodzin Szekspira, 100-lecia urodzin Że­romskiego. W tym samym roku przypada też 40-lecie śmierci Le­nina. Wytyczy to niewątpliwie założenia repertuarowe naszych te­atrów. Repertuar następnego sezo­nu będzie bardziej zaangażowany w sprawy dnia dzisiejszego, w pro­blematykę współczesnego świata. Znajdzie się w nim więcej sztuk polskich, a także pozycji radziec­kich i innych krajów socjalistycz­nych. Specjalną uwagę zwrócimy na adaptacje powieści związanych z problematyka 20-lecia PRL. Do repertuaru wejdzie też więcej sztuk obyczajowych oraz typu rozryw­kowego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji