Artykuły

Dramat policyjny

Są różne szkoły inscenizacji "Toski" Giacomo Pucciniego. Jak twierdzi dyrektor Sławomir Pietras, można ją wystawić na­wet bez dekoracji. Sam pamię­ta przedstawienie z lat pięćdzie­siątych w Bytomiu, kiedy to ja­ko scenograf debiutował Józef Szajna i gdzie całą akcję rozgry­wano niemal na pustej scenie. Liczył się wówczas tylko detal - szal bohaterki w pierwszym ak­cie czy biurko Scarpii usłane pa­pierami.

"Toska" w Teatrze Wielkim bę­dzie jednak inna. W tej najnow­szej premierze autorzy dekora­cji oraz kostiumów - Xymena Za­niewska i Mariusz Chwedczuk chcą wykorzystać olbrzymią warszawską przestrzeń, by pokazać skomplikowaną intrygę, wokół której snuta jest akcja opery. Tak samo widzi ją znany reżyser nie­miecki Klaus Wagner gościnnie pracujący w Warszawie. Dla nie­go "Toska" to przede wszystkim dramat policyjny, opowieść o mieście, w którym toczy się podwójne życie: to zewnętrzne i to wewnętrzne, którego bohate­rami są tajni agenci barona Scar­pii.

Jak ten zamysł sprawdzi się na scenie, będzie się można przeko­nać już 23 bm. W premierowym przedstawieniu zaśpiewają - Jo­anna Cortes (Tosca), Zenon Macias (Scarpia) i Sylwester Kostec­ki (Cavaradossi). Kierownikiem muzycznym przedstawienia jest Tadeusz Wojciechowski, który debiutował w Teatrze Wielkim kilkanaście lat temu, obecnie zaś związany jest z Operą Królewską w Kopenhadze.

Jest również nadzieja, że po­wrót "Toski" na warszawską sce­nę da okazję do gościnnych wy­stępów operowych gwiazd. Na razie można zapowiedzieć, że 29 listopada br. w roli Cavaradossiego zadebiutuje, rzadko oglą­dany w Polsce, Ryszard Karczykowski, zaś jego partnerką bę­dzie tego dnia Hanna Lisowska, częściej ostatnio pojawiająca się w nowojorskiej Metropolitan niż w Teatrze Wielkim w Warszawie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji