Artykuły

O żałosnych mieszczanach

Ta niegrana jeszcze nigdy w Warszawie sztuka Gorkiego posiada w stosunku do jego innych dzieł scenicznych może najmniej­szy ładunek dramatyczny. Pierw­szy akt jest właściwie obszerną eks­pozycją, prezentującą postacie, a dal­sze akty składają się z dyskusji, pro­wadzonych przez te postacie. Jeżeli mimo to sztuka pociąga uwagę widza,to tymi walorami, jakie odnajdu­jemy w powieściach Gorkiego. Jesteśmy świadkami długich rozmów bohaterów na temat filozofii ży­cia, sensu istnienia człowieka i wraz z tymi bohaterami dochodzimy do wniosku, że zatęchły świat mieszczaństwa w jakim się obracają, jest bez­nadziejny i skazany na zagładę. Rozważania i nastrój podobne do tych, jakie spotykamy w "Klimie Samginie" Gorkiego i w innych jego powieściach. I podobnie, jak w po­wieściach wielkiego pisarza, poznaje­my tłum postaci, z których każda jest świetnie podpatrzonym typem ludzkim i każda przeżywa inny swój własny dramat. Jest tam dramat pisarza Szalimowa, który nagle ujrzał beznadziejność swej twórczości i nie wie dla kogo właściwie pisze. Jest dramat młode­go satyryka Własa, niezrozumianego przez jego mieszczańskie środowisko. Dramat monotonii życia u boku nierozumiejącego jej męża Warwary, żony adwokata. Dramat jedynej pozy­tywnej w tym tłumie postaci, spo­łecznej lekarki Marii, do której praw­dziwa miłość przyszła za późno. I dramaty wielu innych jeszcze ludzi zamkniętych w ciasnym kręgu swych egoistycznych interesów. Ludzi, któ­rych, jak wierzy Gorki, spotka nie­uchronna zagłada. Sztukę osnuwa atmosfera tak cha­rakterystyczna dla Rosji początków naszego wieku. Znajdujemy się na jednej z tysięcy podmiejskich "dacz" (spolszczonych w owym czasie na "letniaki"), gdzie życie upływa na drewnianych werandkach wśród so­sen pomiędzy jedną szklanką herba­ty z samowara a drugą i pomiędzy jedną jałową rozmową a drugą. Jedynym dreszczem dramatycznym była przejmująca scena spotkania piknikujących mieszczan z tłumem żebraków. Przyznać trzeba, że teatr znakomi­cie oddał ten nastrój minionej epoki i minionego obyczaju. Zarówno re­żyseria Ludwika René, który miał niełatwe zadanie uatrakcyjnienia dys­put i skarg bohaterów, jak scenogra­fia Ewy Starowieyskiej, która musia­ła pokazać krajobraz i stroje epoki stanęły na wysokości zadania. Reży­ser powiązał dialogi w jedną całość czyniąc konieczne tu skróty, sceno­grafka w nienarzucający się sposób wiernie pokazała epokę. Aktorzy stworzyli szereg portretów ludzkich, niektóre z nich były na­prawdę wzruszające. Barbara Klimkiewicz w roli smut­nej swej imienniczki Warwary wy­glądała jak ze starego portretu i grała z dużym umiarem i pow­ściągliwością, wydobywając przede wszystkim słodycz tej postaci. Bar­dzo zabawną postać grafomanki Ka­lorii potraktowała słusznie grotesko­wo Krystyna Ciechomska. Wieloma uroczymi pomysłami obdarzyła Barbara Krafftówna świetnie narysowaną figurkę kurki domowej, zabiegającej o względy męża Olgi. Uwodzicielska Julią była Adrianna Godlewska. Po­zytywną postać lekarki zagrała Ryszarda Hanin. Rolę tę zaliczyć może śmiało do najlepszych swych kreacji: odtworzyła trafnie perypetie sercowe starzejącej się kobiety i potrafiła zarysować kontrast pomiędzy nią a środowiskiem, w jakim się znajduje. Jej miłą córeczką Sonią była Janina Traczykówna. Nawet w niewielkich epizodzikach wystąpiły takie aktorki jak: Elżbieta Osterwianka, Krystyna Miecikówna czy Halina Jasnorzewska. Obsada męska jest bardzo liczna. Statecznych mieszczan grali: Palusz­kiewicz(adwokata), Koczanowicz(in­żyniera), Kalinowski(doktora). Interesującą postać młodego Własa zagrał bez szarży, o którą tu było łatwo, Stanisław Wyszyński. Wybu­chy śmiechu budził każdym swym zjawieniem Aleksander Dzwonkowski w roli bogatego wujaszka, a komicz­nym fircykiem był Wiesław Gołas. Smutki i zamyślenia literata Szalimowa odtwarzał Fetting. Ryszard Ba­rycz, świetny w charakterystycznej roli zakochanego Riumina. Brak miej­sca nie pozwala na wyliczenie wszyst­kich licznych wykonawców.

Przekład Stanisława Brucza bez zarzutu. Wiersze w przekładzie Włodzimierza Słobodnika brzmiały dosko­nale.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji