Artykuły

Białystok. Przyjeżdża Balet Opery Narodowej

Już w weekend (12-13.09) świetna okazja, by w Białymstoku zobaczyć gościnny spektakl baletowy w wykonaniu artystów Polskiego Baletu Narodowego. Zespół warszawskiego Teatru Wielkiego-Opery Narodowego pokaże balet w trzech aktach "Don Kichot" z librettem Mariusa Petipy i muzyką Ludwiga Minkusa.

Trwający 2 godziny 40 minut (z dwiema przerwami) spektakl zobaczymy w sobotę i niedzielę o godz. 19 w operze przy Odeskiej, w ramach tournee Polskiego Baletu Narodowego (pod patronatem Ministerstwa Kultury na 250-lecie teatru publicznego w Polsce).

Twórcy odświeżają popularny przez ostatnie półtora wieku balet Petipoy i Minkusa z 1869 roku. Warto dodać, że warszawska wersja choreograficzna Alexeia Fedeyecheva jest powtórzeniem opracowania "Don Kichota", stworzonego wcześniej dla Teatru Bolszoj w Moskwie, gdzie do dzisiaj pozostaje w stałym repertuarze.

Zobaczymy rewię tańca klasycznego w hiszpańskiej stylistyce z uwielbianymi przez lata bohaterami Cervantesa na czele. "Don Kichot" warszawskiego baletu to malowniczy koloryt dawnej Hiszpanii, ponętne Cyganki i strojni toreadorzy, błędny rycerz z La Manchy, Komiczny Sancho Pansa i pokraczny Gamache oraz zakochana para, czyli Kitri (którą Don Kichot weźmie za Dulcyneę) i Basilio.

Bilety:

I strefa - 85 zł (normalny) i 75 zł (ulgowy)

II strefa - 70 zł (normalny), 60 zł (ulgowy)

III strefa - 60 zł (normalny), 50 zł (ulgowy)

IV strefa - 45 zł (normalny), 35 zł (ulgowy)

DON KICHOT

Balet w trzech aktach

Libretto: Marius Petipa wg powieści Miguela de Cervantesa

Prapremiera: 14 grudnia 1869, Teatr Bolszoj, Moskwa

Premiera tej wersji choreograficznej: 25 czerwca 1999, Teatr Bolszoj, Moskwa

Premiera Polskiego Baletu Narodowego: 29 maja 2014, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Warszawa

(Koprodukcja z Królewskim Baletem Flandryjskim, Antwerpia, Belgia)

Choreografia: Marius Petipa i Aleksandr Gorski

Nowa wersja choreograficzna: Alexei Fadeyechev

Muzyka: Ludwig Minkus

(Nagranie Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej)

Scenografia i kostiumy: Thomas Mika

Reżyseria świateł: Steen Bjarke

Treść baletu

(według materiałów Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie)

Prolog

Naczytawszy się romansów o rycerzach i rycerskości, Don Kichot postanawia wyruszyć w podróż, aby dokonywać wielkich czynów przynoszących mu chwałę. Na swojego giermka wybiera wiernego Sancho Pansę, człowieka o trzeźwym usposobieniu bez skłonności do marzycielstwa.

Akt I

W Barcelonie czuje się świąteczne podniecenie. Kitri, córka oberżysty, flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Przyłapuje ich Lorenzo, ojciec Kitri, i przegania Basilia: cyrulik to żadna partia dla jego córki. Lorenzo chce wydać Kitri za zamożnego szlachcica Gamache'a. Jednak Kitri zdecydowanie nie zamierza poddać się woli ojca.

W trakcie zabawy na placu pojawia się Don Kichot w towarzystwie giermka Sancho Panzy. Zauważywszy oberżystę, Don Kichot bierze go za właściciela rycerskiego zamku i wita z szacunkiem. Lorenzo odpowiada w podobnym tonie i zaprasza Don Kichota do oberży. Sancho Panza pozostaje na placu. Kiedy grupka młodych ludzi zaczyna się z niego naśmiewać, Don Kichot natychmiast spieszy giermkowi na ratunek.

Widząc Kitri, Don Kichot sądzi, że jest ona piękną Dulcyneą, którą widywał w snach i obrał jako "damę swego serca". Kitri jednak znika, ucieka z Basiliem. Wówczas Lorenzo, Gamache i Don Kichot wyruszają na ich poszukiwanie.

Akt II

Scena 1

Kitri i Basilio ukrywają się w tawernie. Odnajdują ich tam Lorenzo, Gamache i Don Kichot. Lorenzo pragnie natychmiast ogłosić zaręczyny Kitri z Gamachem. Wówczas Basilio, który jest nią w zmowie, udaje samobójstwo. Kitri szlocha nad ciałem ukochanego. Ogarnięty szlachetnym oburzeniem Don Kichot oskarża Lorenza o nieczułość i grożąc mu mieczem, zmusza do zgody na małżeństwo córki z cyrulikiem. W tym momencie Basilio zrywa się na równe nogi. Nie ma już sensu udawać nieżywego.

Scena 2

Na polanie nieopodal wiatraków znajduje się rozległe cygańskie obozowisko. Jest także teatrzyk kukiełkowy. Niebawem pojawiają się tu Don Kichot i Sancho. Właściciel teatrzyku zaprasza Don Kichota, by obejrzał przedstawienie. Don Kichot ogląda występ z zapartym tchem i zapomniawszy, że ma do czynienia z teatrem, wbiega na scenę z mieczem w dłoni, aby obronić tych, którzy potrzebują jego opieki. Rozwala scenę, rozrzuca kukiełki, a gdy nagle widzi wiatraki, bierze je za złych czarowników, których musi pokonać. Walczy z nimi i upada na ziemię.

Scena 3

Ranny Don Kichot wraz z Sancho Pansą znajdują się w lesie. Don Kichotowi wydaje się, że las wypełniają potwory i olbrzymy. Sancho Pansa układa go do snu, a sam biegnie szukać pomocy. We śnie Don Kichot widzi "damę swego serca", Dulcyneę w otoczeniu driad i wróżek. Sancho Pansa powraca z Księciem i Księżną, którzy byli właśnie na polowaniu w lesie. Błaga, by pomogli śniącemu Don Kichotowi. Książę i Księżna zapraszają błędnego rycerza w odwiedziny do swego zamku.

Akt III

Zamek Księcia. Wszystko jest gotowe na przyjęcie Don Kichota. Usłyszawszy od Sancho Pansy radosną opowieść o miłości Kitri i Basilia, Książę i Księżna są tak mili, że proponują, by ich wesele odbyło się na zamku. Don Kichot i Sancho Panza zostają zaproszeni do zajęcia honorowych miejsc. Nadchodzi uroczysty orszak. Don Kichot widzi Kitri i znów bierze ją za "damę ze snów". Jednak Księciu i Sancho Pansie udaje się go przekonać, iż jest to ta sama córka oberżysty, której pomógł połączyć się z jej ukochanym Basiliem. Trwa zabawa. Wszyscy składają podziękowania dzielnemu rycerzowi i jego giermkowi.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji