Artykuły

W potrzasku nadziei

TEATR DRAMATYCZNY wysta­wił na Sali Prób z pozoru bła­hą, a przecież zawierającą ja­kieś istotne prawdy o życiu, sztucz­kę KRZYSZTOFA GRUSZCZYŃ­SKIEGO "QUIZ" w reżyserii JANA BRATKOWSKIEGO i scenografii FRANCISZKA STAROWIEYSKIEGO.

Mamy sceniczną metaforę, czyli przenośnię. W domu szarego czło­wieka zjawia się najprzód ktoś za­powiadający mu nieznane szanse, do których powinien się przygoto­wać, żeby być godnym ich wykorzy­stania, a następnie przychodzą eg­zaminatorzy. Człowiek zostaje wcią­gnięty w grę, z której nie będzie już mógł się wycofać. Ofiara niesa­mowitej, a żałosnej zgaduj-zgaduli traci posadę i spokój. Córka pusz­cza mu się z jednym egzaminato­rem, żona z drugim, zjadają mu szynkę i jajecznicę, ubierają się w jego garnitury, nie dają mu dostępu do łazienki. W tym obrazie życia,które co dzień nas egzaminuje i pożera, jest coś z Ionesco i Mrożka, z tym jeszcze dodatkowym pokrewieństwem, że i u Gruszczyńskiego, podobnie jak zazwyczaj u tamtych temat raczej prosi się o jednoaktówkę, a nie o sztukę pełnospektaklową uzyskaną w drodze refrenów i intermediów. W dolepionych intermediach wystę­puje zresztą przezabawna ZOFIA GRABIŃSKA jako Pieśniarka. Że została rzecz rozciągnięta na siłę do dwu aktów to jedyny zarzut,ja­ki można postawić temu pełnemu dowcipu i podtekstów właściwie skeczowi. Wśród aktorów ELŻBIETA CZY­ŻEWSKA w roli Laury i EDMUND FETTING w roli Pierwszego grali jak­by trochę zdawkowo, ale z właściwym sobie wdziękiem. Natomiast HELE­NA BYSTRZANOWSKA jako Pulsowa i ZBIGNIEW KOCZANOWICZ jako Staruszek odrobinę przesolili w ekspresji. Najwłaściwszy ton, ani przerysowujący ekspresję w zawod­nym zamiarze pomocy tekstowi, ani bagatelizujące zadanie, jakiego się podjęto, uchwycili STANISŁAW WYSZYŃSKI jako Drugi i STANI­SŁAW JAWORSKI jako Puls. On to właśnie pokazuje jak ogólnoludzką i ogólno życiową przenośnię zawiera ta, mimo wymienionych zastrze­żeń, cenna komedyjka z podtekstem żałosnego dramatu. Jaworski jest bowiem niezawodny w swej absolut­nej neutralności, co szczególnie do­brze wypada na tle scenerii obrazu­jącej życie powszednie, a wynatu­rzone.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji