Muzyczne obrazy
W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej ostatnia premiera tego roku - "Potępienie Fausta", legenda dramatyczna Hectora Berlioza, skomponowana w 1846 r. muzyczna adaptacja dramatu "Faust" Goethego w przekładzie poety Gerarda de Nervala. Przedstawienie w oryginalnej wersji językowej zrealizowane zostało w koprodukcji z operą w Los Angeles w 200. rocznicę urodzin wielkiego kompozytora.
Autorem inscenizacji (reżyseria, dekoracje, kostiumy i koncepcja świateł) jest Achim Freyer, najwybitniejszy obok Roberta Wilsona i Petera Greenewaya współczesny reżyser teatru operowego. Jest uczniem Brechta, a jego inscenizacje, podobnie jak spektakle Wilsona, określane są mianem teatru obrazów. Nic dziwnego - Freyer zaczynał jako malarz. Scenę traktuje jak płótno, tworząc wizje wypełnione światłem i wspaniałymi, nasyconymi barwami. Maluje zresztą do dziś - pracownię ma w swoim domu w Toskanii. Premierze "Potępienia Fausta" towarzyszy wystawa "2001/ 6 11 03 horizontal" ukazująca jego grafiki i malarstwo z trzech ostatnich lat (czynna do 6 stycznia). Amerykańska premiera "Potępienia Fausta" odbyła się 10 września i spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem. Freyer wykorzystał kompozycję Berlioza, by ukazać własne spojrzenie na człowieka "w industrialnym społeczeństwie". Jego zdaniem Faust-egocentryk mylący samotność z niezależnością, obsesyjnie dążący do władzy i posiadania - jest znakomitą metaforą współczesnego człowieka. Ciekawe, jak reżyser pokaże to na scenie i jakim nośnikiem tej idei okaże się muzyka Berlioza?
W premierowym przedstawieniu wezmą udział artyści zagraniczni: Marcello Bedoni (Faust), Marcel Vanaud (Mefistofeles) i Eleni Matos (Małgorzata), których w następnych nielicznych spektaklach (tylko dwa w styczniu) zastąpią soliści Teatru Wielkiego: Adam Kruszewski, Wojciech Bukalski i Małgorzata Walewska. Obok Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego oraz Chóru Alla Polacca pod batutą Jacka Kaspszyka wystąpi Freyer Ensemble, eksperymentalna grupa teatralna złożona z aktorów, śpiewaków, akrobatów, tancerzy i mimów. To znak rozpoznawczy teatru Freyera, w którym aktor jest scenicznym znakiem, elementem inscenizatorskiej konstrukcji.