Artykuły

Plotki, płotki i grube ryby (fragm.) Boże Narodzenie a Potępienie Fausta

Atmosfera Świąt Bożego Naro­dzenia przenika teraz całe nasze ży­cie, co prowadzi niekiedy do intere­sujących skojarzeń. 19 grudnia odbyła się w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie pre­miera "legendy dramatycznej" Hectora Berlioza pt. "Potępienie Fausta" w koprodukcji Teatru Wielkiego z Los Angeles Opera. Berlioz urodził się w grudniu 1803 roku, a więc jest to jego 200 rocznica. Premiera war­szawska odbyła się przy ogromnym aplauzie publiczności dla reżysera, Niemca, Achima Freyera, i dla dyry­genta Jacka Kaspszyka, dyrektora generalnego Teatru Wielkiego. Poprzedziła ją premiera amerykańska w reżyserii Freyera w Los Angeles Opera (gdzie dyrektorem jest Placido Domingo). Stało się to 10 wrze­śnia, czyli " w wigilię" drugiej rocznicy zamachu terrorystycznego na Man­hattan i Pentagon w 2001 roku. Premiera "nasza" nabrała też sym­bolicznego znaczenia, choć o in­nym, optymistycznym, wydźwięku, odbyła się bowiem dokładnie w 6 dni po schwytaniu przez Amerykanów Saddama Husajna.

Na czym polegał świąteczny cha­rakter premiery? Nie tylko na tym, że był to prawdziwy podarek na Boże Narodzenie od Teatru Wielkiego dla polskiej publiczności i nie tylko zre­sztą dla niej, bo cudzoziemców też było sporo (zwłaszcza Niemców, ja­ko że premierę sponsorował Sie­mens). Świąteczny charakter tej premiery widoczny był też w tym, że niemieccy melomani doszukali się bezpośredniego związku między twórczością Freyera a Bożym Naro­dzeniem. Freyer bowiem jest nie tyl­ko reżyserem, ale również malarzem i filozofem. W swojej twórczo­ści malarskiej podkreśla znaczenie barwy, pisząc: "Barwa, to światłość i ciemność, jest ona niematerialna, w ruchu, gęsta jak ziemia i noc; to ci­sza, a w ciszy płynie czas". "Toż to proste nawiązanie do naszej kolędy Stille Nacht, heilige Nacht ('Cicha noc, święta noc')" - powiedział jeden z Niemców. "Być może" - odparł dru­gi. - Ale gdybyś uważniej przeczytał libretto 'Potępienia Fausta', wiedział­byś, że kiedy w pierwszym akcie Faust chce popełnić samobójstwo, to siły do życia dodaje mu 'dobiega­jąca z zewnątrz pieśń WIELKA­NOCNA'. Spór rozstrzygnięty nie został, ale nie wpłynęło to na wyso­ką ocenę samego przedstawienia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji