Kraków. "Kantor_Tropy" i premiera na finał Maszyny choreograficznej
Listopadowa odsłona "Maszyny choreograficznej. Schlemmer. Analogie" to kontynuacja poszukiwań powiązań pomiędzy nową choreografią a twórczością Schlemmera i Kantora. Zobaczymy dwa świeżo po premierze spektakle i premierę.
Na zakończenie 3 edycji "Maszyny choreograficznej" organizatorzy planują dyskusję podsumowującą rolę obiektów, maszyn, maszynerii wobec działań człowieka-tancerza w przestrzeni i twórczości Oskara Schlemmera, na którą zapraszają do Balu.
Program rozpoczyna się 3 listopada projektem "Kantor_Tropy", składają się na niego dwa spektakle dialogujace ze sobą spektakle "On a Sunny Day" Saburo Teshigawary oraz "Collage" Teatru Amareya, prezentowane dzień po dniu, 3 i 4 listopada w Cricotece.
"Kantor_Tropy" to interdyscyplinarny projekt wokół współczesnego odczytania spuścizny Tadeusza Kantora w kontekście tańca.
3 listopada zaprezentowane zostanie poetyckie i minimalistyczne przedstawienie "On a Sunny Day" Saburo Teshigawary, światowej sławy japońskiego choreografa i tancerza, wychodzące od inspiracji prozą Brunona Schulza ku Kantorowskim tropom. Szczególnie istotne jest tu badania "granicy" i "punktów przejścia". Spektakl powstał jako koprodukcja z polskim zespołem Teatr Amareya i jego liderką Katarzyną Pastuszak. Premiera odbyła się 29.10.2015 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.
Artysta stworzył na przestrzeni lat własny język tańca operujący ogromną skalą ruchu od ekstremalnej dynamiki do bezruchu. Dużą wagę przywiązuje też do przestrzeni, światła i scenografii (czasem ruchomej). Często wykorzystuje też projekcje filmów i slajdów. Jego spektakle wyróżniają się wyrafinowanymi, abstrakcyjnymi obrazami oraz stosowaniem iluzji optycznej. Ekspresja fizyczna i niezwykłe obrazy służą wyrażeniu świata duchowych przeżyć człowieka zanurzonego w czasie i przestrzeni.
"Collage" to próba zmierzenia się Katarzyny Pastuszak i Teatru Amareya&Guestsz twórczością Kantora, wykorzystująca obiekty, surową przestrzeń i motorykę ciała. Premiera miała miejsce 14.10.2015 w Gdańsku.
Oba spektakle po pokazach w Krakowie dalej będą prezentowane gościnnie w Tokio na festiwalu "Tadeusz Kantor GoEnNen Performance 2015" organizowanym przez Misako Ueda.
Projektowi towarzyszy album z tekstami o japońskiej percepcji "Umarłej klasy" i twórczości Tadeusza Kantora.
8 listopada zapraszamy na finał projektu, czyli premierę "Baletu koparycznego" Izy Szostak z udziałem Pawła Sakowicza oraz mini-koparek.
***
"Maszyna choreograficzna"
Kuratorka: Anna Królica
Cricoteka, Kraków
Ul. Nadwiślańska 2-4
Premiera "Baletu koparycznego" odbywa się na ul. Romanowicza 4.