Artykuły

Kolumbowie

Losy pokolenia AK-owskiego, ludzi, którzy w czasie okupacji liczyli sobie 20 lat, przeszli tragiczną epopeę powstania, gorycz rozczarowa­nia, trudny proces wzrastania w po­wojenną rzeczywistość, to temat pa­sjonujący, ciągle interesujący nasze społeczeństwo. To temat, obrosły w mity, które nawarstwiły się w świa­domości społecznej, przekształcając się w okresie kultu jednostki w ura­zy, spotęgowane obarczaniem całego wojennego pokolenia AK-owskiego współodpowiedzialnością za politycz­ne rachuby dowództwa. Fakt, że w w pierwszych latach po wojnie pew­na część tej młodzieży zeszła do pod­ziemia, walcząc brutalnie z władzą ludową, nie ułatwiła rozrachunków.

Sprawy te mamy już poza sobą. W ostatnich latach ukazało się wiele publikacji wspomnieniowych, doku­mentalnych, przynoszących obiek­tywny obraz młodzieży AK-owskiej w latach okupacji. Najpełniejszą pró­bą syntezy losów tego pokolenia są niewątpliwie książki "Popiół i dia­ment" Andrzejewskiego oraz "Ko­lumbowie rocznik 20" Bratnego.

Znamienny jest fakt, że o ile tematyka ta fascynowała prozaików, następnie filmowców - o tyle uni­kają jej dramaturdzy.

Obecnie Teatr Powszechny w War­szawie zaadaptował drugi i trzeci tom powieści Bratnego. Adaptator, inscenizator i reżyser w jednej osobie, Adam Hanuszkiewicz stworzył widowisko zwarte, tłumaczące się jasno bez odwoływania się do zna­jomości powieści. Część pierwsza spektaklu ukazuje losy Kolumbów w czasie powstania: od pierwszych chwil euforii i patriotycznego unie­sienia do bolesnej klęski. Błysnął tu Hanuszkiewicz maestrią w reżyse­rowaniu scen zbiorowych, stwarzając cykl obrazów dramatycznych, peł­nych realizmu, a zarazem symbo­licznej ekspresji. Udało mu się prze­kazać gorzki smak losów tych kilku dziewcząt i chłopców złączonych, jak się wydaje, nierozerwalnie najwięk­szym doświadczeniem - walką.

Drugi część - to szereg epizodów, ukazujących jak rozchodzą się losy Kolumbów po wojnie. Uwaga teatru skupia się tu na postaciach Jerzego, który stosunkowo łatwo odnajduje drogę do nowej Polski i Zygmunta, którego system nieufności i podej­rzeń wpycha w mroki podziemia. Panoramę losów pokolenia, gdzie bieguny wyznaczają ci dwaj, uzu­pełniają postacie Ola, pozostającego na Zachodzie, Kolumba oraz Mecha, komunisty, który jak całe pokole­nie tej młodzieży zapłaci tragiczną cenę za proces wzrastania w powo­jenną rzeczywistość.

Wieloosobowy zespół aktorski, bio­rący udział w spektaklu, stanął na wysokości zadania. Osobiście najbar­dziej podobali mi się Stanisław Mi­kulski jako Mech oraz Janczar - Olo. Grali prosto, ciepło, finezyjnie. Gustaw Lutkiewicz jako Jerzy miał wiele momentów zasługujących na uznanie. Scenografia Krzysztofa Pan­kiewicza - funkcjonalna i celowa. W sumie Teatr Powszechny zapre­zentował przedstawienie ważkie, artystycznie ciekawe i potrzebne.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji