Artykuły

Warszawa. Gorzkie żale - na styku sacrum i profanum

Podstawowym celem festiwalu jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu "Listu do artystów" Jana Pawła II. Od 10 lutego do 20 marca w Warszawie odbywać się będzie wielkopostny VII Festiwal Gorzkie Żale.

- Mam nastawienie krytyczne do religii. Nie mówię, że jest ono z założenia negatywne. Doświadczenie religijne istnieje i całość wiedzy ludzkiej nie jest w stanie pojąć tego zjawiska - mówi reżyser spektaklu "Wyznawca" Natalia Korczakowska.

W ciągu 40 festiwalowych dni organizatorzy przygotowali wiele spektakli, występów i spotkań. Odbędą się one w Teatrze Studio, Teatrze Ochoty, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Teatrze IMKA, Muzeum Etnograficznym, Barze Studio, Kinie Atlantic i kościele św. Anny. Organizatorem festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II.

- Mam nadzieję, że styk sacrum i profanum będzie inspirował. Ten festiwal stwarza przestrzeń dialogu - mówił na spotkaniu z dziennikarzami w Teatrze Studio w czwartek Norbert Szczepański, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II. Dyrektor festiwalu Redbad Klijnstra podkreśla, że skrzyżowanie, które jest tu motywem przewodnim, daje też szansę spotkania i generuje możliwości wymiany poglądów. - Wolna wola na rozdrożu ma dla mnie osobiste znaczenie. Kiedy jako nastolatek w Holandii zastanawiałem się, jak poukładać sobie życie w świecie, w którym wszystko wolno, dochodziłem do wniosku, że samemu trzeba stawiać sobie ograniczenia, żeby nadać kształt drodze, którą podążamy. W tym samym czasie tu w Polsce walczono o niepodległość. Wolność nastała i jest potrzeba uważnego pochylenia się nad tym, jak wykorzystujemy wolną wolę - tłumaczy Klijnstra.

Do współpracy zaproszono wielu artystów. Wśród nich jest Natalia Korczakowska. Reżyser przygotowała spektakl "Wyznawca", inspirowany dwoma skrajnie heterogenicznymi tekstami: współczesną narracją o kontrowersyjnym wyborze moralnym Żyda, który stał się antysemitą (bohatera filmu Henry'ego Be-ana "The Believer") oraz staropolskim dialogiem pasyjnym "O ofiarowaniu Izaaka". Czy jest to spektakl, który wpisuje się w chrześcijańskie przeżywanie Gorzkich żali? Przekonamy się 11 lutego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji