Artykuły

Noc widziana z kebabowni

Artysta spędzał całe godziny w Aden Kebab przy rondzie ONZ. Jego zdjęcia przedstawiają klientów i pracowników lokalu. Jak zapowiadają organizatorzy zbliżającej się wystawy, w poetycki sposób opisują warszawską noc.

— Co jest dziś bardziej polskiego niż kebab? — pyta reżyser Michał Zadara. Jak wiemy, stał się podstawowym daniem polskich narodowców, którzy po antyimigranckich manifestacjach ustawiają się w kolejki po podwójną baraninę na grubym cieście. Często kebabownie ratują też ofiary alkoholowej gastrofazy podczas nocnych peregrynacji. Aden Kebab przy Chmielnej 98 stał się również miejscem sztuki. Był spektakl, będą koncert i wystawa.

Zadara wśród teatralnych współpracowników znany jest jako zdeklarowany wegetarianin. Mimo to właśnie przybytek mięsnej kuchni będzie miejscem najnowszego projektu Centrali — prowadzonej przez Zadarę niezależnej instytucji kultury. Reżyser wystąpił tu w roli kuratora wystawy fotografii Krzysztofa Bielińskiego. W ciągu dwóch miesięcy artysta spędzał godziny w Aden Kebab. Jego zdjęcia przedstawiają klientów i pracowników lokalu.

Krzysztof Bieliński urodził się w 1978 roku. Specjalizuje się w fotografii teatralnej, której jest jednym z najbardziej cenionych autorów. Dokumentowaniem sztuki scenicznej zajął się jako obserwator prób u Krystiana Lupy, w czasach, kiedy chciał zostać aktorem. Zdjęcia powstawały przy okazji pracy nad spektaklem dokumentalnym Michała Zadary 10 politycznych piosenek o pracownikach warszawskich kebabów.

Skąd zainteresowanie artystów fast foodem? Zadara tłumaczy: — Kebaby są jednocześnie powszechne i niewidzialne. Są wszędzie, w każdym mieście, miasteczku, a jednocześnie nie dostrzegamy ich jako ważnego składnika polskiej rzeczywistości. Są zupełnie oswojone, a z drugiej strony, niesamowicie kosmopolityczne.

Podczas pracy nad spektaklem wywiady z pracownikami kebabów przeprowadzała dla Centrali dramaturżka i producentka Anna Czerniawska. Opowiada o tym, jak powstawały zdjęcia: — Pracownicy lokalu zgodzili się na wspólny projekt. Krzysiek rozmawia z ludźmi, pyta, czy zgadzają się na użycie wizerunku. Fotografie to czasem portrety pracowników, czasem różne sytuacje. Na przykład randka w kebabie — para całująca się przy kolacji. Siedzieli tam godzinę, rozmawialiśmy z nimi. Potem przyszli na nasz spektakl. Chyba nadal są parą i przyjdą na wernisaż. Kebab to totalny przekrój społeczeństwa, rodziny, starsi. Polacy i obcokrajowcy. Wreszcie: imprezowicze. W kebabie kwitnie życie nocne — tuż obok jest sklep całodobowy i pub.

Centrala to niezależny teatr, w którym spektakle reżyserują Michał Zadara i Barbara Wysocka. To właśnie tam powstał spektakl 10 politycznych piosenek. Wówczas, podczas pokazów, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie do wnętrza lokalu nawiązywała scenografia Roberta Rumasa. Przedstawienie powstało na podstawie rozmów z pracownikami warszawskich kebabów. Opierało się na zamianie ról. Polscy aktorzy grali przybyszy z Jemenu czy Indii bez akcentu, zmieniając składnię i słownictwo, zaś Polaków odtwarzała Martina Rampulla z Włoch.

Wernisaż wystawy — w czwartek, 25 lutego o 20.00. A już w niedzielę przekonamy się, że bar z kebabem może być miejscem nie tylko wystaw, ale i koncertów. Solo zagra Czesław Mozil, wystąpi też All Stars Dansing Band w składzie: Michał Zadara (gitara), lider zespołu Pogodno Jacek „Budyń" Szymkiewicz (bas), dyrygent i wokalista Sean Palmer (wokal) i kompozytor Tomasz Krzyżanowski (perkusja). Do grupy dołączy również Wacław Zimpel, wybitny klarnecista i improwizator. Początek o godz. 20.00.
 

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji