Jak dzisiaj żyje rodzina Harpagona?
Molierowski Skąpiec to typ nieśmiertelny, jak zatem funkcjonuje dzisiaj, prawie trzy i pół wieku od powołania go dożycia przez słynnego francuskiego dramatopisarza?
Na to pytanie próbują odpowiedzieć autorzy przedstawienia w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki. Spektakl nosi Molierowski tytuł "Skąpiec", ale tekst jest dość swobodną interpretacją słynnej komedii Francuza, dokonaną przez Michała Buszewicza.
Jak piszą recenzenci, którzy widzieli przedpremierowe pokazy spektaklu w czerwcu, akcenty położone zostały na relacje tytułowego bohatera z jego rodziną. Współczesne dzieci Harpagona to trzydziestolatkowie, nastawieni na używanie życia bez ograniczeń, pozbawieni skrupułów, jeśli chodzi o zdobywanie, nie tylko rodzicielskich, pieniędzy, roszczeniowi. Ale i świat nie oszczędza młodych - dramaturg porusza w nowym "Skąpcu" m.in. problem wykorzystywania pracowników przez pracodawców, a nawet kwestię umów śmieciowych.
"Skąpca" Moliera/Buszewicza w Bydgoszczy wyreżyserowała Ewelina Marciniak. Młoda twórczyni może poszczycić się chwalonymi przez krytykę inscenizacjami dramatów Elfriede Jelinek, Witkacego, Rolanda Schimmelphenniga, Witolda Gombrowicza. Jest też laureatką prestiżowych nagród - m.in. laurów festiwalu "Kontrapunkt" w Szczecinie i "Talentu Trójki 2012", przyznanego przez Program 3 Polskiego Radia.
Scenografię i kostiumy zaprojektowała Katarzyna Borkowska, a muzykę stworzył Tomasz Wódkiewicz. Występują: Joanna Drozda, Mirosław Guzowski, Marian Jaskulski, Maciej Pesta, Piotr Stramowski, Małgorzata Witkowska, Julia Wyszyńska i Marcin Zawodziński.