Artykuły

Jak dzisiaj żyje rodzina Harpagona?

Molierowski Skąpiec to typ nie­śmiertelny, jak zatem funkcjonuje dzisiaj, prawie trzy i pół wieku od powołania go dożycia przez słynne­go francuskiego dramatopisarza?

Na to pytanie próbują odpowie­dzieć autorzy przedstawienia w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki. Spektakl nosi Molierow­ski tytuł "Skąpiec", ale tekst jest dość swobodną interpretacją słyn­nej komedii Francuza, dokonaną przez Michała Buszewicza.

Jak piszą recenzenci, którzy widzieli przedpremierowe poka­zy spektaklu w czerwcu, akcenty położone zostały na relacje tytu­łowego bohatera z jego rodziną. Współczesne dzieci Harpagona to trzydziestolatkowie, nastawieni na używanie życia bez ograniczeń, pozbawieni skrupułów, jeśli cho­dzi o zdobywanie, nie tylko rodzi­cielskich, pieniędzy, roszczeniowi. Ale i świat nie oszczędza młodych - dramaturg porusza w nowym "Skąpcu" m.in. problem wykorzy­stywania pracowników przez pra­codawców, a nawet kwestię umów śmieciowych.

"Skąpca" Moliera/Buszewicza w Bydgoszczy wyreżyserowała Ewelina Marciniak. Młoda twórczy­ni może poszczycić się chwalonymi przez krytykę inscenizacjami dra­matów Elfriede Jelinek, Witkacego, Rolanda Schimmelphenniga, Witol­da Gombrowicza. Jest też laureatką prestiżowych nagród - m.in. laurów festiwalu "Kontrapunkt" w Szcze­cinie i "Talentu Trójki 2012", przy­znanego przez Program 3 Polskiego Radia.

Scenografię i kostiumy zapro­jektowała Katarzyna Borkowska, a muzykę stworzył Tomasz Wódkiewicz. Występują: Joanna Drozda, Mirosław Guzowski, Marian Jaskul­ski, Maciej Pesta, Piotr Stramowski, Małgorzata Witkowska, Julia Wy­szyńska i Marcin Zawodziński.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji