Warszawa. Wyniki pierwszego etapu konkursu Słowo/Aktor/Spotkanie
Komisja Kwalifikacyjna I Konkursu Dramaturgicznego na Kameralną Sztukę Współczesną Słowo/Aktor/Spotkanie 2016 wyłoniła ze 116 nadesłanych prac 15 tekstów, które zakwalifikowano do II etapu konkursu.
Teatr Młyn informuje, że Komisja Kwalifikacyjna w składzie: Natalia Fijewska-Zdanowska - dyrektor artystyczny konkursu i Joanna Hawryluk - sekretarz konkursu, po przeczytaniu 116 sztuk zgłoszonych do I Ogólnopolskiego Konkursu Dramaturgicznego na Kameralną Sztukę Współczesną Słowo/Aktor/Spotkanie, postanowiła zakwalifikować do II etapu Konkursu następujące utwory:
1. "Ja właśnie w tej sprawie", pseudonim: Anna Bilewicz;
2. "Trójka", pseudonim: Klub;
3. Bez tytułu, pseudonim: Paradygmat;
4. "Kat", pseudonim: Kalina;
5. "Z życia niższych sfer", pseudonim Gambara;
6. "Czwarty wymiar", pseudonim: Fafffa;
7. "Jedno słowo", pseudonim Ruda;
8. "Tata wiesza się w lesie", pseudonim: Samuel Pipstein;
9. "Nobelon w psychiatrii", pseudonim Vinc;
10. "Masaż", pseudonim: Ulicznik;
11. "Łóżko", pseudonim: Anna Boleyn;
12. "Kluski w Tajlandii", pseudonim Adam Słoma;
13. "W poszukiwania Damy Pik", pseudonim: Paolo Cardossi;
14. "Matki III", pseudonim: Bombacyc;
15. "Przedstawienie o rodzicach Jessiki", pseudonim Rondo;
Powyższe utwory zostaną poddane ocenie jury konkursu w składzie: Natalia Fijewska-Zdanowska, Jacek Kopciński, Michał Walczak oraz Joanna Hawryluk. Jury wyłoni do 6 sztuk, które zostaną opublikowane i będą promowane przez Teatr Młyn. Pomiędzy autorów opublikowanych tekstów zostanie rozdzielona pula nagród w wysokości 5000 zł. Pozostali autorzy zakwalifikowani do II etapu będą mieli prawo do pisemnej informacji, podsumowującej opinię jury na temat ich sztuk. Lista laureatów konkursu zostanie podana 15 kwietnia.
***
List otwarty Komisji Kwalifikacyjnej do autorów tekstów, zgłoszonych do Konkursu Dramaturgicznego na Kameralną Sztukę Współczesną Słowo/Aktor/Spotkanie 2016:
Szanowni Państwo!
Ogromnie cieszymy się z ilości nadesłanych na Konkurs sztuk. Jest ona dowodem na to, że autorzy poszukują form wyrazu, a polski dramat kameralny jest żywy, ważny i potrzebny. Przeczytanie 116 utworów było wyjątkowym wyzwaniem. Nie jesteśmy w stanie każdemu z Państwa osobiście opowiedzieć o wrażeniach na temat Państwa twórczości, chcemy jednak podzielić się swoimi myślami. Dlatego spróbujemy w niniejszym liście podsumować refleksje, oraz kryteria oceny, które musiałyśmy przyjąć, kwalifikując sztuki do następnego etapu konkursu.
Każdy z tekstów był oddzielnym spotkaniem - nie tylko z opowieścią, ale także z wrażliwością autora, sposobem wypowiedzi, językiem i problemem. Piszecie Państwo o związkach, o relacjach dorosłych dzieci z rodzicami, a także o postrzeganiu samego siebie, swojej odrębności i zagubienia, o poszukiwaniu tożsamości i życiowych "wytycznych". Pojawiają się tematy frustracji życiem rodzinnym, tęsknoty za bliskością, którą trudno osiągnąć. Często dotykacie Państwo tematów alkoholizmu, nieobecności ojca, a także "zużycia się" relacji, która miała być tą najważniejszą w życiu. Niejednokrotnie pojawiały się także wątki związane z rozliczeniami historycznymi. Powyższe tematy uważamy za ważne, aktualne i warte podejmowania poprzez teatr, który współcześnie bynajmniej nie wydaje się być przesycony ich analizą i rozpatrywaniem. Dlatego cieszy nas wielość konwencji i podejść, których używacie Państwo, aby się z tymi tematami konfrontować.
Dokonując kwalifikacji szczególną uwagę zwracałyśmy na teatralną "gotowość" tekstu, dlatego niewielkie braki, mogły decydować o odrzuceniu, mimo innych zalet danej sztuki. Zdarzało się, że bohaterom brakowało szerzej przedstawionego "wewnętrznego świata" - psychologicznej głębi, którą, jako czytelnicy, a później widzowie, moglibyśmy dostrzec poprzez zachowania i fakty, a nie tylko poprzez deklaracje postaci scenicznych. Niektóre sztuki mimo pełnych postaci, nie posiadały wyważonej linii dramaturgicznej - fabularnych bądź emocjonalnych zakrętów, koniecznych w komponowaniu scenicznego przebiegu spektaklu. Czasami brakowało też zakorzenienia sztuki w realiach teatru. Podstawowym pytaniem było dla nas, czy dany tekst jest materiałem dla reżysera i aktora do głębszej pracy nad spektaklem, czy może być pośrednikiem w dialogu z widzem, czy widz będzie miał szansę przejrzeć się w zaprojektowanym przez autora "lustrze".
Wśród 116 przeczytanych tekstów, sztuk spełniających założone kryteria dostrzegłyśmy naprawdę wiele. W związku z ograniczeniami formalnymi niniejszego konkursu musiałyśmy wyłonić 15, z wielką przykrością odrzucając pozostałe. Mamy głęboką nadzieję, że znajdą one swoje miejsce w innych konkursach, czy na innych scenach.
Serdecznie dziękujemy za Państwa zaufanie, za wysiłek związany ze spełnieniem wymogów formalnych, a także za otwartość, chęć dzielenia się, oraz wyjątkową czułość wobec współczesności, a przede wszystkim za wiarę, że poprzez teatr możemy mówić o sprawach najważniejszych. Nie przestawajcie Państwo pisać!
Z poważaniem,
Komisja Kwalifikacyjna Konkursu
Słowo/Aktor/Spotkanie
Natalia Fijewska-Zdanowska - dyrektor artystyczny konkursu,
Joanna Hawryluk - sekretarz konkursu
Warszawa, 15 marca 2016 r.